Verslag VT1 | Moeizaam startende Verstappen geeft een seconde toe op krachtig Mercedes Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Moeizaam startende Verstappen geeft een seconde toe op krachtig Mercedes

Verslag VT1 | Moeizaam startende Verstappen geeft een seconde toe op krachtig Mercedes

De Grand Prix van Bahrein kende een timide start. Terwijl de Pirelli-werknemers surveilleerden of en hoe de Formule 1-teams hun prototype gebruikten, kwamen de coureurs maar moeizaam op gang. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas wisten al vroeg in de sessie de snelste tijden neer te zetten en sloegen enkele aanvallen met gemak af. Zodoende eindigde het Mercedes-duo op P1 en P2, zoals we dit jaar al zo vaak meegemaakt hebben.

De heren van het team uit Brackley deden dit afwisselend op de hardste compound en op de Pirelli-testbanden, die verplicht gebruikt moesten worden gedurende de eerste sessie. Sommige teams besloten om meteen aan de Pirelli-verplichtingen te doen, andere teams deden dit later pas. Zo ook Red Bull Racing, dat Max Verstappen spoedig naar buiten stuurde op een setje van de zachtste banden.

Hij kwam wél aan de tijd van Bottas maar niet aan die van Hamilton. De Grand Prix van Bahrein, die verreden wordt op een waar krachtcircuit, lijkt zich dus te ontplooien in het voordeel van Mercedes. Toen Sergio Perez, tevens met Mercedes-kracht, de tweede tijd overnam van Bottas na iets meer dan veertig minuten, werd alleen nog maar duidelijker dat Red Bull zal moeten vrezen voor het voordeel dat de concurrenten op vermogen hebben ten opzichte van de eigen Honda-krachtbron.

Een spin van Verstappen

Toen Verstappen vervolgens toch de prototype-band ondergeschroefd kreeg, spinde hij in zijn eerste snelle ronde al. Ook op de 2021-band wist hij zijn P5 niet te verbeteren. Verstappen was niet de enige die ontevreden bleek over de testbanden. Charles Leclerc gaf aan dat hij na één ronde eigenlijk alweer klaar was met het experimentje.

Hamilton, daarentegen, reed minstens twee ronden meer dan de verplichte zes ronden die Pirelli de teams opgedragen heeft per sessie. Daarmee heeft hij nuttige informatie weten te verzamelen voor zijn F1-team met het oog op 2021. Ook zagen we Mercedes-topman James Vowles naderhand de degradatie bij de band even controleren in de pitstraat.

Mercedes oppermachtig

Ook in de slotfase kon niemand een vuist maken tegen het oppermachtige Mercedes-duo. Een 1:29.033 was goed voor de snelste tijd van de dag voor de zevenvoudig wereldkampioen. Zijn Finse collega, die aan hem dit jaar de titel verloor, moest bijna een halve seconde toegeven. Perez hield zich knap staande in de Racing Point en bleef op bijna een volle seconde van de snelste tijd haken. Carlos Sainz, Pierre Gasly en de Red Bulls eveneens.

De teamgenoot van Sainz, Lando Norris, zit duidelijk nog niet goed in zijn vel. Op P18 vonden we de Brit terug, die meer dan een seconde van de pace van zijn naar Ferrari vertrekkende teamgenoot af zit. Esteban Ocon, Lance Stroll en Daniel Ricciardo oogden in de eerste sessie aardig, P8 voor de Fransman, P9 voor de Canadees en P10 voor de Australiër. Robert Kubica, die in plaats van Kimi Raikkonen de eerste sessie reed, bezette een nette P13 in een Alfa Romeo die na de eerste sessie al aardig afgesteld lijkt.

Ferrari moet aanhaken

Ferrari viel tijdens de eerste sessie virtueel buiten de punten, terwijl ze juist in deze slotfase van het jaar moeten aanzetten, willen ze nog aanspraak maken op P3 in het kampioenschap. Leclerc eindigde op P11, Sebastian Vettel op P12. Van hun directe concurrenten was alleen Norris niet sneller dan de Ferrari-heren.

Nicholas Latifi reed op meer dan drie seconden achterstand een troosteloze P19, terwijl Roy Nissany, die George Russell verving, daar nog eens drie tienden achter stond. Een sessie om snel te vergeten voor de Britse renstal die het hele jaar vooral met zichzelf in gevecht lijkt te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws