Verstappen geen fan van nieuw kwalificatie-format: 'Ik vind dit soort regels echt overbodig' Formule 1
Formule 1

Verstappen geen fan van nieuw kwalificatie-format: 'Ik vind dit soort regels echt overbodig'

Verstappen geen fan van nieuw kwalificatie-format: 'Ik vind dit soort regels echt overbodig'

Max Verstappen, coureur voor het team van Red Bull Racing, is nog altijd geen voorstander van de nieuwe kwalificatie-formats die dit seizoen als probeersels verschijnen. De Nederlander is nog altijd ontevreden met de nieuwe Alternative Tyre Allocation-plannen, ook wel afgekort naar ATA, van de Formule 1 en bandenfabrikant Pirelli, en is vooralsnog niet van plan zijn mening te herzien. Verder is de Nederlander niet de enige die nog niet zo zeker is van de slagingskans van de mogelijke verandering, want ook bij Ferrari zijn de meningen verdeeld.

Ook op het circuit in Monza werd de ATA voor de tweede keer dit seizoen uitgeprobeerd, nadat de test op Imola door het slechte weer in Italië in de soep liep. Daardoor vond de eerste test plaats op de Hungaroring, waar Verstappen na afloop zijn ontevredenheid al de vrije loop liet. De ATA-regels schrijven namelijk voor dat er verplicht gebruik gemaakt moet worden van bepaalde type banden per fase van de kwalificatie. Zo moeten de coureurs met harde banden naar buiten tijdens Q1, op de medium-banden tijdens Q2, en met de zachte banden tijdens Q3.

Verstappen vindt verandering van regels echt overbodig, Ferrari-heren zien moeilijkheden tijdens de trainingen

Na de eerste test op de Hungaroring liet Verstappen zich dus al uit over zijn ontevredenheid, en ook na de Grand Prix van Italië in Monza is zijn mening nog altijd niet verandert, deelt hij met RacingNews365. ‘Ik vind dit soort regels echt overbodig. Het verandert echt helemaal niets aan de kwalificatie, of aan de manier waarop we rijden.’ Verstappen is duidelijk: wie er met poleposition vandoor gaat heeft niets van doen met de banden waar de tijd mee gereden wordt. ‘De snellere auto’s gaan alsnog door naar Q3 terwijl de langzamere teams ook nu niet verder komen dan Q2.’ Volgens de Nederlander bestaat er zelfs een kans dat de ATA-regels het alleen maar lastiger maken voor de minder sterke teams. ‘Misschien wordt de situatie zo juist een stuk slechter voor de teams die verder naar achteren in het veld staan.’

Ook bij Ferrari zijn de meningen nog altijd verdeeld over de nieuwe ATA-regels. Zij kregen dezelfde vraag als Verstappen, maar delen niet op alle punten dezelfde mening. Zo kan Carlos Sainz wel enigszins genieten van de uitdagingen die de nieuwe regels met zich mee kunnen brengen tijdens de kwalificatie. ‘De trainingen zijn misschien lastiger qua planning omdat er minder gelegenheid is om data te verzamelen van de verschillende type banden. En de fans moeten ook langer wachten op actie op de baan, maar zelf heb ik het tijdens de kwalificatie wel erg naar mijn zin zo, want je moet je snel aan kunnen passen en moet meer improviseren om grip te kunnen vinden.’ Charles Leclerc is minder enthousiast, en zelfs relatief direct in zijn antwoord. ‘Ik vind het echt drie keer niks. Q1, Q2 en Q3 kunnen wel op deze manier, maar de trainingen zijn echt vreselijk zo. Ik vind het verschrikkelijk.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws