Max Verstappen heeft met speels gemak de snelste tijd neergezet in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Mexico. De wereldkampioen had maar één poging op zachte banden nodig, terwijl de andere coureurs hun tanden stukbeten op zijn toptijd. Charles Leclerc en Kimi Antonelli maakten de top drie vol. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri waren op plekken vier en twaalf terug te vinden.
Na het rookiegala in de eerste vrije training zagen we in de tweede vrije training alle bekende namen op het circuit. Max Verstappen, Lando Norris, George Russell, Lewis Hamilton, Lance Stroll, Liam Lawson, Pierre Gasly, Carlos Sainz, en Oliver Bearman maakten hun eerste meters op het Autódromo Hermanos Rodríguez.
Verstappen en Norris meteen snel
Red Bull Racing liet alleen Yuki Tsunoda met de upgrades rondrijden in de eerste vrije training. Het Oostenrijkse team nam geen risico met Arvid Lindblad, en monteerde de nieuwe onderdelen pas tijdens de tweede vrije training op de RB21 van Verstappen. De wereldkampioen werd meteen op pad gestuurd met gele flow-vis, om de luchtstroming beter te kunnen analyseren.
Hoewel Oscar Piastri en Yuki Tsunoda al een trainingsuurtje achter de rug hadden, was dat niet te zien in de eerste rondetijden. Na de eerste pogingen stond Norris enkele honderdsten achter zijn teamgenoot, terwijl Verstappen meteen sneller was dan zijn Japanse teamgenoot. Norris en Antonelli deelden via de teamradio dat ze met verschillende problemen kampten. Bij Norris werden die problemen snel opgelost, maar de Mercedes-rijder moest zijn team opzoeken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De meeste coureurs kozen aan het begin van VT2 voor de favoriete raceband: de medium. Alleen Lance Stroll (zacht), en Hülkenberg, Hadjar, en Ocon (hard) maakten een andere keuze. Na tien minuten stond Charles Leclerc bovenaan, al was zijn voorsprong op Norris beperkt: 0,012 seconde. Piastri en Verstappen sloten daarachter aan, waarbij Verstappen 0,37 seconde toegaf op de Ferrari-kopman. Hamilton en Piastri verbeterden zich ook en zorgden voor vier coureurs binnen een tiende van een seconde.
Norris zoekt naar grip
Leclerc vergrootte zijn voorsprong op de rest van de kopgroep met een 1:18,3. Daarmee was hij drie tienden sneller dan Hamilton en de McLaren-coureurs. Verstappen schoof bij zijn volgende poging op naar een vierde plek. Hij stond wederom 0,37 seconde achter Leclerc, al was het gat met Norris en Hamilton nu wel gedicht. Norris deed een poging om Leclercs tijd aan te vallen, maar de Brit had een slordige ronde en schoot meerdere keren van de baan. Verstappen stond ondertussen weer binnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen leek nog niet helemaal tevreden te zijn met de balans van de RB21. Normaal gesproken begint de Nederlander na zijn eerste stint aan een kwalificatiesimulatie, maar ditmaal kwam hij na een lange pauze weer de baan op met zijn gebruikte mediumbanden voor een snelle poging. Daarmee kwam hij tot op enkele honderdsten van zijn snelste tijd, waarbij hij sneller was in de middensector, maar langzamer in de eerste en laatste sector. Vervolgens zocht hij de pitstraat weer op.
Zachte banden
Ferrari en McLaren begonnen ondertussen aan hun kwalificatiesimulaties op de zachte banden. Leclerc legde de lat neer met een 1:17,5. Norris en Piastri kwamen allebei meer dan zes tienden tekort. In het geval van Piastri zat het verlies in de hele ronde, terwijl Norris meer dan een halve seconde in de slotsector liet liggen. Door de snelste sectortijden te combineren hadden de McLaren-coureurs wel een tiende achter Leclerc kunnen eindigen, dus er zat duidelijk nog meer in het vat.
Dat was ook hard nodig, lieten de coureurs van de andere teams zien. Yuki Tsunoda en Carlos Sainz gingen namelijk drie tienden sneller dan het McLaren-duo en George Russell sloot op P2 aan, met een achterstand van 0,28 seconde op Leclerc. Het was vervolgens wachten op Verstappen. De Nederlander was op zachte banden pijlsnel in de middensector en greep daar een flink voordeel op Leclerc. Hij behield zijn voorsprong in de slotsector en greep met 1:17,392 een voorsprong van anderhalve tiende.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Ferrari staat erom bekend dat het team meer vermogen gebruikt op vrijdag dan de rest. Het gat van Verstappen richting nummer drie Russell was dan ook veelbelovend, maar liefst 0,44 seconde. Dat Tsunoda op de vierde plek stond, toonde aan hoe sterk Red Bull in de vrijdagsessie was. Mogelijk mag Red Bull dus zelfs hopen dat Tsunoda de strijd met de McLarens kan aangaan. Terwijl Verstappen de pitstraat opzocht, probeerde de rest de tijd van de Nederlander nog te benaderen.
Norris liet bij een tweede poging zien wat er mogelijk was met de McLaren als je de beste sectortijden wél combineert. Hij schoof enkele tienden op, maar kwam nog altijd 0,25 seconde tekort op Verstappen, die maar één poging nodig had. Antonelli had de derde plek ingenomen, waardoor McLaren achter Red Bull, Ferrari, en Mercedes het vierde team in de pikorde was. Hamilton, Russell, en Tsunoda stonden ook in de top zeven, waar Oscar Piastri niet verder kwam dan P12. Zijn achterstand? 0,84 seconde!
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Problemen op de mediumbanden
Terwijl veel coureurs nog bezig waren met de kwalificatiesimulaties, reed Verstappen met 24 minuten op de klok alweer naar buiten voor zijn long run op de mediumbanden. Op dat moment leek de niet al te overtuigende start van de sessie alweer in een ver verleden te liggen. Verstappen had de eerste vrije training overgeslagen, maar daar was na een half uur op de baan niks meer van terug te zien.
Verstappen opende zijn racesimulatie met een sterke 1:22,6 op de mediumbanden, maar al snel waren klachten te horen over die banden. Russell liet weten dat hij totaal geen grip had op de achterbanden, en niet veel later deelde Verstappen hetzelfde. Hij gaf aan dat het aanvoelde alsof hij op ijs reed. De zachte banden presteerden duidelijk beter: Piastri kon constant lage 1:22'ers rijden. Het is nog onduidelijk of dit aan de racesnelheid van McLaren ligt, of dat de mediumbanden bij iedereen voor problemen zorgen. Later kwam Verstappen wel beter op gang op die banden.
Norris reed net als Piastri op de zachte banden, waardoor hun tijden lastig te vergelijken waren met Verstappen. Die conclusie trok men bij Red Bull ook, want Verstappen gebruikte het feit dat hij meer tijd aan de long runs besteedde dan de rest. Hij wisselde in de laatste acht minuten naar de zachte banden. Daarop liet hij meteen toptijden noteren. Dat leidt vermoedelijk tot een zeer boeiende race, maar Verstappen lijkt in ieder geval de torenhoge favoriet voor poleposition.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties