max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-rb21-1 Formule 1
Formule 1

Red Bull deelt mokerslag uit met nieuwe upgrades voor Verstappen

max-verstappen-red-bull-racing-cota-2025-rb21-1

Goed nieuws voor Max Verstappen in de titelstrijd: de Nederlander beschikt in Mexico over verschillende aanpassingen aan zijn RB21. Red Bull Racing is het enige team dat de 2025-auto nog flink doorontwikkelt en dat heeft Verstappen in de afgelopen periode flink geholpen. Als Red Bull met deze onderdelen nog één tiende, of wellicht zelfs meer, voordeel kan behalen, kan dit doorslaggevend zijn in de titelstrijd.

De meeste teams hebben de focus al volledig verschoven naar de nieuwe reglementen, die in 2026 geïntroduceerd worden. McLaren was misschien wel het eerste team dat de ontwikkeling van de 2025-auto volledig stilzette. De constructeurskampioen was namelijk dominant en het veroveren van de hoofdprijs bij de teams was sinds de eerste race al een formaliteit. McLaren heeft nog altijd meer punten dan Mercedes en Ferrari, de nummers twee en drie, bij elkaar.

Red Bull bewandelt andere route

Red Bull was in de constructeursstrijd al snel kansloos, en hetzelfde leek in de zomermaanden het geval te zijn voor het coureurskampioenschap. Het zou dan ook niet vreemd zijn als Red Bull de poging had opgegeven om de RB21 te verbeteren. Onder leiding van Laurent Mekies bewandelt Red Bull echter een andere route.

Mekies legde in Singapore uit waarom Red Bull de auto wel blijft verbeteren. 'Het was voor Red Bull heel belangrijk dat we begrepen of de auto meer potentieel heeft, en dat we ontdekken hoe we dat uit de auto halen. Volgend jaar zijn de regels wel compleet anders, maar we werken dan met dezelfde hulpmiddelen en dezelfde aanpak, en het is heel belangrijk dat we met de auto van dit jaar zorgen dat de wijze waarop we naar de data kijken correct is', zo gaf hij aan dat hij vooral een betrouwbare basis wilde vormen nadat Red Bull anderhalf jaar lang zoekende was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-rb21-1-achtervleugel-productie-gesneden
Verstappen kreeg in Monza een nieuwe vloer en achtervleugel.

De Red Bull-teambaas erkent wel dat deze aanpak ook nadelen oplevert. 'Die prestaties geven ons ook vertrouwen in de winter voor de auto van volgend jaar. Natuurlijk betalen we hier zonder enige twijfel een prijs voor met het 2026-project.' De verwachting is dat Red Bull in 2026 aan een inhaalslag met de krachtbron moet beginnen, en het lijkt erop dat Red Bull die kans gebruikt om beter voor de dag te komen in 2025, en om de correlatieproblemen aan de kant van het chassis ook definitief op te lossen.

Enige team met upgrades

De FIA heeft in Mexico een overzicht gepubliceerd van alle upgrades per team. Niet geheel verrassend zijn bij McLaren geen nieuwe onderdelen te zien. Hetzelfde geldt voor Mercedes, Aston Martin, en Haas. Vijf andere teams namen enkel circuit-specifieke onderdelen mee. Ferrari, Racing Bulls, Alpine, Sauber en Williams geven door dat hun wijzigingen volledig gericht zijn op de koeling. Dat speelt in Mexico gezien de ijle lucht een belangrijke rol. Deze aanpassingen zorgen juist voor een langzamere auto, en zijn gericht op de betrouwbaarheid.

Red Bull was het enige team dat daadwerkelijk upgrades introduceerde, in totaal maar liefst vier. Twee daarvan hebben te maken met de betrouwbaarheid: de openingen bij de front brake ducts zijn vergroot, en er zijn grotere openingen in het bodywork van de RB21. Die openingen zijn op onderstaande afbeelding goed te zien.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verbeteringen aan de vloer en edge wing

Naast enkele aanpassingen voor de betrouwbaarheid is Red Bull echter het enige team dat ook upgrades introduceerde, die puur gericht zijn op de performance van de auto. Red Bull introduceerde in Monza een nieuwe vloer, en volgens verschillende concurrenten, waaronder Andrea Stella en Alexander Albon, is dat nieuwe onderdeel de hoofdoorzaak voor de enorme sprong vooruit van Red Bull. Die vloer is nu weer aangepast.

De vloer is verbeterd bij de ingang van de radiateur en bij de sidepod. Daarnaast is ook de edge wing aangepast. Dit is het uiteinde van de vloer aan de zijkanten van de auto. Red Bull bevestigde dat beide onderdelen moeten zorgen voor betere aerodynamische efficiëntie. Mogelijk is dit het laatste upgradepakket van Red Bull, dat doorslaggevend kan zijn in de titelstrijd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-bakoe-azerbeidzjan-vrijdag-2025-1-red-bull-racing-rb21-116
Rechtsonder is de edge wing goed te zien (hier nog voor de upgrade).

McLaren kan niet reageren

Verstappen hoeft niet meer te vrezen voor een antwoord van McLaren. Andrea Stella en Laurent Mekies hebben al aangegeven dat het nu te laat is om de ontwikkelingsstrategie nog aan te passen aan de spanning in het kampioenschap. Als McLaren nu beseft dat het toch nieuwe onderdelen nodig heeft, zouden die upgrades te laat komen om nog een verschil te maken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws