Verstappen is duidelijk: 'Ik heb een contract met Red Bull tot 2028' Formule 1
Formule 1

Verstappen is duidelijk: 'Ik heb een contract met Red Bull tot 2028'

Verstappen is duidelijk: 'Ik heb een contract met Red Bull tot 2028'

Max Verstappen blikt alvast vooruit op zowel zijn eigen toekomst in de Formule 1 als de toekomst van de motorsport in zijn algemeen. Hoewel de coureur nog niet al te veel nadenkt over zijn Formule 1-carrière na 2028, wanneer zijn Red Bull Racing-contract afloopt, heeft hij wel al wat wensen voor de bolides wanneer het nieuwe 2026-reglement van kracht gaat.

Fernando Alonso zei eerder al dat de kans 'nihil' is dat Verstappen Red Bull zou verlaten. Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Japan reageerde de Nederlander op de uitspraken van zijn Spaanse collega. 'Nee, het hangt ervan af of ik volgend jaar ook wil rijden of niet', grapte Verstappen, die daarna de media ervan verzekerde dat hij graag bij Red Bull wil blijven. 'Maar van mijn kant, nee, ik ben erg blij met waar ik nu ben. En ja, dat willen we zo houden.'

Verstappen zei eerder tijdens de persconferentie dat zijn werkrelatie met Honda ook belangrijk is geweest in zijn carrière en wordt daardoor ook door de aanwezige pers gevraagd of hij alsnog een verhuizing naar Aston Martin overweegt, wanneer Honda vanaf 2026 de motoren gaat leveren aan de Britse renstal. 'Ik weet het niet', antwoordt Vertappen eerlijk. 'Het betekent niet per se 2026 zelf, of wat dan ook, toch? Ik bedoel, ik heb een contract met Red Bull tot 2028. Daarna wil ik eerst kijken of ik wel verder wil. Dat is voor mij het belangrijkste. Het gaat er niet zozeer om waar. Dus over dit soort dingen denk ik op dit moment niet echt na.'

Verstappen weet niet zeker of 2026-reglement juiste richting op gaat

Vanaf 2026 gaat het Formule 1-reglement ook op de schop, en Verstappen zei al eerder geen fan te zijn van alle wijzigingen. Wanneer de Nederlander gevraagd wordt of hij nog steeds hetzelfde denkt over de aankomende reglementswijzigingen, houdt Verstappen voet bij stuk. 'Ik denk dat we op sommige circuits te maken krijgen met compromissen, waar je veel energie per ronde verbruikt', aldus Verstappen. 'En natuurlijk met het potentieel van actieve aerodynamica en zo. Ik weet niet zeker of we die kant op moeten. Zo ziet het er op dit moment uit. Hopelijk kunnen we al deze dingen optimaliseren. Voor mij is het belangrijker om gewoon te proberen het gewicht van de auto's te bestrijden en dat te optimaliseren in plaats van al die hulpmiddelen en trucjes om het inhalen of volgen te bevorderen.'

max verstappen rbr gpaustralie 2024
Verstappen weet niet zeker of het 2026-reglement een stap in de juiste richting is (Foto: Red Bull Content Pool Getty Images)

De drievoudig wereldkampioen weet wel zeker dat 'we er hoe dan ook achter zullen komen in 2026, maar ik denk er natuurlijk ook niet te veel over na omdat we nog veel werk hebben in de seizoenen tot 2026.' Sainz is het met zijn collega eens dat 'zolang we ze (de nieuwe reglementen, red.) niet uitproberen, het oneerlijk is om de wijziging te bekritiseren of te steunen.'

Ook Sainz heeft wensenlijstje voor 2026

Sainz is het met Verstappen eens dat 'als je veel meer energie vraagt van de elektrische aandrijflijn, heb je in zekere zin actieve aerodynamica nodig om dat te compenseren. En daar begint het allemaal rommelig te worden met het inhalen en de actieve aerodynamica en hoe je dat kunt doen om de auto te helpen sneller te gaan op het rechte stuk en minder tijd vol gas te geven.' Toch denkt de Spanjaard dat als een grote motorleverancier als Audi in 2026 de F1 in wil, 'het iets is dat moet worden gewaardeerd en in de juiste context moet worden geplaatst. Mijn persoonlijke mening is dat deze auto's nu waarschijnlijk gewoon te groot en te zwaar zijn. Als ik iets zou moeten veranderen voor morgen, dan zou het dat zijn.'

De Madrileen hoopt daarnaast ook dat het aanpassen van de ophanging van de bolides om de coureur beter te beschermen een discussiepunt wordt in 2026. 'Ik denk dat de ophanging een groot discussiepunt wordt op veel circuits en hoe belastend dat kan zijn voor de coureur. En dus als ik iets zou moeten vragen aan de FIA voor 2026, als we actieve aerodynamica gaan hebben, waarom dan geen actieve ophanging om de rug van de coureurs te beschermen en om onze eigen gezondheid en de veiligheid van bepaalde circuits te beschermen?', vraagt Sainz zich af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws