persconferentie aston martin lawrence stroll adrian newey lance stroll fernando alonso 2 Formule 1
Formule 1

Newey ziet belangrijke uitdaging voor 2026: 'Voor zo ver ik het weet, is dit voor het eerst'

persconferentie aston martin lawrence stroll adrian newey lance stroll fernando alonso 2

Adrian Newey richt zich bij Aston Martin hoofdzakelijk op de bolide voor 2026 en daarbij werkt hij onder meer samen met Andy Cowell, die in de dominante periode van Lewis Hamilton verantwoordelijk was voor de Mercedes-motor. Samen hopen ze Aston Martin naar de top te kunnen brengen en daar moet het nieuwe technische reglement van 2026 bij helpen. Newey spreekt van een interessante, maar ook beangstigende uitdaging.

Newey begon ruim twee maanden geleden officieel aan zijn nieuwe avontuur bij Aston Martin. Bij de renstal van eigenaar Lawrence Stroll treft de 66-jarige Brit in de persoon van Cowell een oude bekende. Cowell, die sinds dit jaar de teambaas van Aston Martin is, ontwikkelde in het verleden de dominante motoren van Mercedes en Newey was zelf verantwoordelijk voor verschillende dominante bolides. Is dit een match made in heaven?

'Ik ken Andy al heel lang, al sinds mijn McLaren-tijd, toen hij bij Mercedes High Performance Engines werkte', begint Newey in een interview op de website van Aston Martin. 'Ik heb enorm veel respect voor hem en zijn staat van dienst spreekt voor zich.' Toch wijst Newey er ook op dat de rollen van beide mannen iets anders zijn dan voorheen. 'Andy kijkt vooral naar het hele bedrijf en hoe alles in elkaar past. Ik concentreer me meer op de technische kant, maar er zijn zeker raakvlakken. Ik breng hem op ideeën en hij brengt mij op ideeën, dus er is een goede synergie', aldus Newey.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

persconferentie aston martin adrian newey
Newey tekende vorig jaar een verbintenis met Aston Martin.

Reglementen voor 2026 'interessant, maar ook angstaanjagend'

Newey is door Stroll binnengehaald om Aston Martin naar de absolute top van het Formule 1-veld te brengen. En de 66-jarige Brit stapt op het perfecte moment in, want in 2026 zal het nieuwe technische reglement ingaan. Dat biedt kansen. 'Ik denk dat de kans groot is dat we in 2026 iets zullen zien dat vergelijkbaar is met 2022', zegt de topontwerper. 'Er zit genoeg flexibiliteit in de reglementen en ik weet zeker dat mensen met verschillende oplossingen zullen komen. Sommige zullen in de eerste twee of drie jaar wegvallen als de teams naar elkaar toegroeien', denkt hij.

Newey wijst echter wel op een groot verschil met het reglement van 2022 en dit boezemt hem ergens ook wel wat angst in. 'Het andere aspect is dat, voor zo ver ik me kan herinneren, voor het eerst zowel het chassis- als het motorreglement tegelijkertijd verandert. Dat is... interessant... en een beetje beangstigend', stelt de Brit. 'Zowel de nieuwe aerodynamische regels als de motorregels bieden kansen. Ik verwacht een scala aan aerodynamische oplossingen en om te beginnen zou er variatie kunnen zijn in de prestaties van de power unit over de hele grid. Dat is wat er gebeurde toen het hybride reglement voor het eerst werd ingevoerd in 2014.'

Aston Martin werkt in 2026 in ieder geval samen met Honda en dat is voor Newey geen onbekende motorenpartner. Hij werkte bij Red Bull Racing immers al samen met de Japanners. Hij heeft dan ook veel vertrouwen in de samenwerking. 'Ik geloof in Honda en ik heb enorm veel respect voor ze, omdat ik al eerder met ze heb gewerkt. Ze zijn een jaar uit de F1 geweest en dus zijn ze tot op zekere hoogte bezig met een inhaalslag, maar ze hebben een geweldige groep ingenieurs en het is een bedrijf dat zich vooral richt op engineering', sluit Newey af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws