'Verstappen moest in Monaco een momentje vrezen voor zijn resultaat' Formule 1
Formule 1

'Verstappen moest in Monaco een momentje vrezen voor zijn resultaat'

'Verstappen moest in Monaco een momentje vrezen voor zijn resultaat'

Uit Italië wordt gemeld dat Red Bull Racing én Mercedes problemen kenden tijdens de Grand Prix van Monaco. Bij Max Verstappen aan boord was het even zweten toen hij op het rechte stuk vermogen verloor, terwijl Lewis Hamilton klagend te horen was over een gebrek aan snelheid afkomstig van de MGU-K. Carlo Vanzini neemt ons mee de cockpits van beide titelstrijders in.

'Verstappen kende een moment waarin hij vreesde voor zijn resultaat', aldus de Italiaanse redacteur voor Autosprint. Halverwege de Grand Prix verloor hij enkele ronden terrein ten opzichte van Carlos Sainz. Op het rechte stuk liep de Honda-motor tegen de begrenzing aan en bleef deze dus haken op een minder vermogensniveau dan waarop deze normaal draait.

Gianpiero Lambiase, Verstappens ingenieur, gaf hem een aanwijzing om wat aanpassingen te maken aan zijn hybride-systeem, waarna Verstappen zijn weg weer ongestoord kon vervolgen. Heel even was er dus stress in de Red Bull-cockpit. Verstappen zag bijna zijn sterke overwinning in het vorstendom in rook opgaan in de Monegaskische tunnel.

Ook Hamilton met problemen

Naar kennis van het automedium was het niet alleen Verstappen die technische problemen kende. Titelrivaal Lewis Hamilton was tevens scheldend te horen in zijn bolide. 'Ik heb overal de-rates!', meldde Hamilton tegenover ingenieur Peter Bonnington. De-rates zijn gebruikelijk wanneer een bolide zonder energie van de MGU-K komt te zitten. Dit was blijkbaar het geval bij de W12 van de Brit.

'Is er een oplossing?', vroeg Hamilton zijn man aan de pitmuur. 'Het lijkt te zitten in de manier waarop je je instellingen hebt staan', reageerde Bonnington. Ergens op zijn stuurtje stond iets verkeerd ingesteld, wat hij in het nauwe straatcircuit dus recht moest zien te zetten. 'Ik kan niet elke vijf seconden naar het display kijken en proberen te raden welke knop in de verkeerde stand staat', klaagde de zevenvoudig wereldkampioen.

Uiteindelijk bleek het een verkeerde instelling te zijn vanuit Mercedes. Hamilton vroeg of hij aan de knoppen mocht draaien maar werd verzocht om zich te richten op het circuit. Toen het probleem bij Hamilton opgelost was, was het al te laat: Hamilton wist geen positieverbetering meer voor elkaar te krijgen en kwam uiteindelijk als zevende over de meet, dezelfde positie als waarin hij begon.

De Grand Prix van Stiermarken bezoeken? Haal je kaarten hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws