Lando Norris heeft zijn spierballen getoond in de derde vrije training. De McLaren-coureur zette de rest van het veld op een grote achterstand. Max Verstappen vond het goede gevoel op de mediumbanden, ook in de racesimulatie, maar verloor zijn kracht in de kwalificatiesimulatie. De Nederlander klaagde over een gebrek aan grip op de zachte banden op weg naar P6. Lewis Hamilton en George Russell zorgden voor een volledig Britse top drie.
In de eerste twee vrije trainingen wilden veel coureurs zo snel mogelijk aan hun programma beginnen, maar daar was in VT3 niks van terug te zien. In de eerste vijf minuten zagen we alleen Lance Stroll en Fernando Alonso een heat cycle doen op verschillende bandensets. Wereldkampioenen Verstappen en Lewis Hamilton waren vervolgens de eerste coureurs die op jacht gingen naar een rondetijd.
Verstappen, wederom voorzien van flow-vis, koos daarbij voor de mediumbanden, waarop hij op vrijdag zo'n slecht gevoel had in de korte én de lange runs. De Limburger kwam slechts tot een 1:18,9, maar dat leek vooral aan het algemene gebrek aan grip te liggen. Hamilton wist zijn auto in bocht 4 namelijk helemaal niet op de baan te houden. Bij een tweede poging schoot de Ferrari-coureur al in de eerste bocht rechtdoor.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Sterke start voor Verstappen
Driemaal is scheepsrecht, moet Hamilton gedacht hebben. De Ferrari-coureur greep de eerste tijd bij zijn derde poging en loste daarbij de nieuwe leider, Gabriel Bortoleto af. Hamilton kon niet lang genieten van zijn eerste tijd, want Verstappen reed vlak achter hem en ging bijna zeven tienden sneller. Charles Leclerc eindigde bij zijn eerste poging één duizendste voor zijn teamgenoot en kwam dus ook zeven tienden tekort op Verstappen.
Carlos Sainz koos meteen voor de zachtste banden en was daarmee slechts 0,023 seconde sneller dan Verstappen. De eerste tekenen voor Verstappen waren dus goed op de mediumbanden, nadat hij het lastig had op de C4-banden op vrijdag. Yuki Tsunoda hield zijn sterke vorm ook aan en sloot bij zijn eerste poging op P3 aan, met slechts vier tienden achterstand. De vroege start van Verstappen liet al duidelijk doorschemeren dat hij nog een racesimulatie wilde doen om ook daarin progressie te boeken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De tijd van Verstappen werd voor het eerst echt op de proef gesteld toen McLaren na een kwartier op een duidelijk snellere baan in actie kwam, eveneens met de mediumbanden. Lando Norris kwam in de eerste sector al 0,25 seconde tekort en schoot in bocht 4 rechtdoor. Hamilton deed achter hem vervolgens hetzelfde. Charles Leclerc deed het duidelijk beter en nam de derde plek van Tsunoda over. De Monegask eindigde drie tienden achter Verstappen, op een sneller circuit.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Concurrentie jaagt op Verstappen
Norris verbeterde zich in een nieuwe poging en sloot op enkele duizendsten van Verstappen aan. Piastri bleef het heel lastig hebben en kwam in zijn eerste snelle ronde een volle seconde tekort. Verstappen stond op dat moment al een tijdje in de pitstraat, waar Red Bull zijn auto volgooide met brandstof. Over één ronde leek de Limburger nog een duidelijk voordeel te hebben, maar het was nu zaak om de banden in de langere stints niet te laten oververhiten.
Leclerc bleef ook ronden rijden op de mediumbanden en kwam zo steeds dichter bij Verstappen. Na 25 minuten bedroeg zijn achterstand nog maar 0,024 seconde, maar Verstappen had zijn tijd dus veel eerder neergezet. Norris was na 26 minuten de eerste die op mediumbanden sneller was dan Verstappen, maar het verschil bedroeg slechts 0,036 seconde. Piastri kwam bij zijn laatste poging nog altijd 0,45 seconde tekort en stond daarmee halverwege twaalfde. Bij een latere poging verbeterde hij zich niet meer.
Verstappen vreemde eend in de bijt
Terwijl Verstappen met zijn vroege tijd nog altijd derde stond, 0,036 seconde achter Norris en 0,023 seconde achter Sainz, die met zachte banden reed, was de Nederlander als enige onderweg in een long run. Waar Verstappen een ijzersterke start van zijn sessie meemaakte, kon hetzelfde niet gezegd worden van Mercedes. Kimi Antonelli en George Russell stonden halverwege zestiende en zeventiende en klaagden over een gebrek aan grip op de door veel coureurs zo gehate mediumbanden. Russell reed pas halverwege de sessie zijn eerste goede tijd en greep de derde tijd, slechts 0,013 seconde achter leider Norris.
De volgorde halverwege: Norris, Sainz, Russell, Verstappen, en Leclerc stonden binnen een halve tiende in de top vijf. Sainz had zijn tijd op zachte banden gereden, de rest op mediumbanden, waarbij Verstappen dus veel eerder dan de rest in actie kwam. Yuki Tsunoda reed wél door in de korte runs en stond zesde op slechts 0,16 seconde, terwijl Verstappen zich op de long runs focuste. Alexander Albon (zacht), Isack Hadjar (zacht), Antonelli (medium), en Lawson (zacht) maakten de top tien vol. Het verschil tussen P1 en P10? Slechts 0,255 seconde. Hamilton en Piastri waren inmiddels afgezakt naar plekken twaalf en dertien.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris haalt uit
Isack Hadjar opende het bal voor de kwalificatiesimulaties, en schoot naar een 1:17,3. De Fransman reed daarmee een competitieve tijd, want Piastri ging slechts een tiende sneller. Leclerc en Antonelli verlegden de lat vervolgens. Toen Verstappen in actie kwam, leidde de Mercedes-coureur met een 1:17,253, maar Verstappen was duidelijk sneller in de middensector. Verstappen gaf een toptijd in de laatste bochten uit handen en strandde op een 1:17,2, vlak achter Antonelli, Leclerc, en Piastri.
Het kon echter nog veel sneller. Hamilton zette de rest op grote achterstand met een 1:16,9, en niet veel later kwam Norris in actie. De McLaren-coureur reed een 1:16,2, waarmee hij zes(!) tienden sneller was dan Antonelli, Leclerc, Piastri, en Verstappen. Het verschil tussen beide McLaren-coureurs bleef aanzienlijk, maar het Britse team was nu duidelijk sterker dan op vrijdag. Het is wel vaker gebeurd dat McLaren in de derde vrije training een enorme voorsprong pakte en die in de kwalificatie verloor.
Veel coureurs wisten zich in een tweede ronde op de zachte banden nog te verbeteren. Russell en Piastri wisten zo enigszins op te schuiven, al kwamen de toptijden van Norris en Hamilton niet meer in gevaar. Russell zorgde voor een volledig Britse top drie, terwijl Verstappen achter Leclerc en Piastri op de zesde tijd strandde. De Nederlander had flinke stappen gezet in zijn racesimulatie, maar verloor nu juist de grip op de zachte banden. Hij verbeterde zijn tijd wel nog bij het vallen van de vlag in zijn derde poging op zachte banden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties