Het aantal abonnees van streamingdienst Viaplay is in het tweede kwartaal opnieuw gedaald, vooral doordat kijkers hun abonnement opzegden na het einde van grote sportcompetities. Ook daalde het aantal zakelijke klanten fors, wat de omzet verder onder druk zette. Eerder in 2025 deelde Viaplay hetzelfde nieuws, nadat de omzet in 2024 ook al daalde. Onder de streep maakte de streamingdienst nog wel winst.
De Zweedse streamingaanbieder Viaplay, die in Nederland vooral populair is vanwege de exclusieve Formule 1-uitzendingen, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een flinke daling in het aantal gebruikers doorgemaakt. Het klantenbestand slonk van 4,7 miljoen in het eerste kwartaal naar 4,3 miljoen in de maanden daarna. Die afname houdt volgens het bedrijf rechtstreeks verband met het tijdelijke einde van diverse grote sportcompetities.
Zodra grote sportevenementen, zoals de Premier League en internationale golftoernooien, tijdelijk stoppen of afronden, haken veel abonnees af. Vooral sportgerichte kijkers zeggen dan hun abonnement op. Dit is een veelvoorkomend patroon bij diensten die zwaar leunen op live sport. Ook zakelijke klanten, cafés, hotels of sportclubs die via een speciaal tarief toegang krijgen, blijken in steeds mindere mate bereid te blijven betalen voor het aanbod.
Daling van de omzet
De terugloop is ook merkbaar in de inkomsten van het bedrijf. De kwartaalomzet daalde tot iets meer dan 4,3 miljard Zweedse kronen, omgerekend ongeveer 380 miljoen euro. Hoewel dat nog altijd een fors bedrag is, ligt het aanzienlijk lager dan in eerdere periodes. In het tweede kwartaal van 2024 draaide het bedrijf een netto-omzet van 4,485 miljard Zweedse kronen. Dit jaar bedraagt de omzet 3,8 procent minder.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook voor aandeelhouders zijn de resultaten minder rooskleurig. Het bedrag dat zij per aandeel verdienen aan de bedrijfsactiviteiten, de zogenoemde winst per aandeel, is in het rood beland. In plaats van een kleine winst per aandeel, zoals vorig jaar, betekent dit nu een licht verlies. Zowel de standaardberekening als de aangepaste variant die rekening houdt met mogelijke verwatering (wanneer er meer aandelen in omloop komen), laten hetzelfde negatieve resultaat zien.
Wat er in 2023 en 2024 gebeurde
Vorig jaar werd bekendgemaakt dat Viaplay nog heel wat jaren de uitzendrechten van de Formule 1 in handen zal hebben. In 2024 maakte Viaplay een winst van zo'n 9,6 miljoen euro, nadat het bedrijf in 2023 nog een verlies leed van 875 miljoen euro. Het werd gered van een faillissement door een kapitaalinjectie. Daarna was een stijgende lijn te zien, er werd winst gedraaid ondanks dat ze toen ook al een gedaalde omzet en gedaalde abonneecijfers meldden.
Meerdere Formule 1-kijkers hebben hun abonnement opgezegd vanwege de tarieven. Tegenwoordig zijn er verschillende abonnementen te krijgen, maar bij de goedkoopste opties moet men rekening houden met reclames tussendoor. Daar zijn veel F1-fans op afgeknapt, die liever F1TV aanschaffen. Viaplay is sinds 2022 de uitzendrechtenhouder van de Formule 1. Ziggo Sport deed een poging om de rechten terug te krijgen, maar dat lukte niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties