De komende vier races zijn de laatste Europese races op de F1-kalender van 2025. De 'normale' circuits bieden de teams kansen om hun rookies in te zetten. Zo kreeg Arvid Lindblad in Silverstone zijn VT1-debuut. In Bahrein mocht Dino Beganovic in de Ferrari kruipen, en in Oostenrijk kreeg Alex Dunne zijn kans in een McLaren. De Ierse coureur heeft er ontzettend van genoten.
Dunne won in 2022 de titel in het Britse Formule 4-kampioenschap en beklom de ladder van de opstapklassen vervolgens snel. Sinds 2024 is hij onderdeel van het McLaren Driver Development Programme. Hij mocht in Oostenrijk voor het eerst tijdens een officiële Formule 1-sessie achter het stuur van de MCL39 kruipen. Teambaas Andrea Stella sprak lovend over de 19-jarige, die de auto volgens het team goed had voorbereid voor de rest van de sessies.
Vanwege zijn geweldige prestatie werd McLaren verzocht om een klein mediamoment met hem te organiseren, waaraan het team gehoor gaf. 'Het was echt gaaf', straalt Dunne nadat F1Maximaal.nl hem vroeg hoe het voelde om de auto de baan op te sturen. 'Aan het begin van de sessie stond ik te wachten tot het licht op groen zou springen. Ik zat daar met Hamilton voor me, dat was echt cool', glimlacht hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het was bijzonder voor me om alle fans te zien. Als wij rijden (in de Formule 2, red.), zijn er niet veel fans. Dus om nu de volle tribunes te zien terwijl ik op de baan was, was echt heel gaaf', legt Dunne uit. De jongeling reed een foutloze sessie en klokte de vierde tijd. Eerder dit jaar, in mei, verreed hij een TPC-test voor McLaren. Met geringe voorbereiding wist hij dus een goede sessie neer te zetten. 'Het was een ontzettend speciaal moment voor me, iets dat ik nooit zal vergeten.'
Van Formule 2 naar Formule 1
Waar anderen aangeven dat het behoorlijk wennen is om in een Formule 1-bolide te stappen, vond Dunne het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. 'Ik denk eerlijk gezegd dat de overstap van F2 naar F1 niet zo lastig was. De stap omhoog is veel makkelijker dan de stap naar beneden', legt hij uit. 'Natuurlijk vereisen de twee auto's verschillende rijstijlen. De Formule 1-auto heeft zoveel grip, waardoor het voor een coureur zoals ik, die niet elke week erin rijdt, voelt alsof de auto eindeloze mogelijkheden heeft.'
Dat gaf Dunne het zelfvertrouwen om de MCL39 direct de sporen te geven. 'Toen ik instapte voelde ik me zelfs veel zelfverzekerder en comfortabeler dan ik had verwacht', glimlacht hij. 'Ik had het sneller onder de knie dan ik had gedacht. Ik heb natuurlijk al met de wagen uit 2023 gereden tijdens de TPC-test, maar zelfs dan, omdat je niet voortdurend in een F1-auto rijdt, duurt het een paar rondes om het ritme weer te vinden als je instapt. Het was dus makkelijker dan ik dacht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

What's next?
Dunne heeft een goede positie bij McLaren en staat derde in het Formule 1-kampioenschap. Voor de opstapklasse zijn er nog zes races te gaan. Hij staat veertien punten achter de leider in het WK, Richard Verschoor. Mocht hij het kampioenschap winnen, dan is er volgend jaar echter geen plek bij het Formule 1-team. De Ier heeft onlangs ook meegedaan aan de testdag van de Formule E. 'Ik kan me alleen focussen op alles goed doen', benadrukt Dunne.
'Niet alleen tijdens de sessies die ik krijg, maar ook in de Formule 2. Ik hoop het kampioenschap te winnen. De rest ligt buiten mijn controle', zegt hij. 'Ik hoop dat er een mogelijkheid voor me is om naar de Formule 1 te gaan, maar dat ligt buiten mijn controle', herhaalt hij. 'Ik ben blij met de steun van McLaren en ik denk dat ik een veel betere coureur ben geworden. Daarom had ik ook geen twijfels toen ik VT1 inging. Ik heb het idee dat mijn pace altijd al goed is geweest', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties