Vormcheck Imola | Hamilton op eenzame hoogte, maar Verstappen mag hopen Formule 1
Formule 1

Vormcheck Imola | Hamilton op eenzame hoogte, maar Verstappen mag hopen

Vormcheck Imola | Hamilton op eenzame hoogte, maar Verstappen mag hopen

Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Voor de volgende Grand Prix reizen we voor het eerst dit seizoen af naar Europa voor de Grand Prix van Emilia Romagna op het circuit van Imola.

Na de terugkeer van Autodromo Enzo e Dino Ferrari in 2020 is de Grand Prix van Emilia Romagna eigenlijk niet meer weg te denken. Toch werd daar jarenlang heel erg anders over gedacht. Tijdens het 2020-seizoen keerde het circuit van Imola noodgedwongen terug op de kalender en dat was voor het eerst sinds 2006, toen de race nog bekend stond als de Grand Prix van San Marino. Eén coureur deed toentertijd al mee, namelijk Fernando Alonso. De race van 2006, en dus de prestatie van Alonso, wordt meegenomen in deze vormcheck. Alle coureurs in dit klassement verreden slechts twee van de laatste drie races in Imola. Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Mick Schumacher en Kevin Magnussen verreden slechts één race op het circuit. Zhou Guanyu stapte dit seizoen als rookie de Formule 1 binnen en zal ook niet worden meegenomen in deze vormcheck.

Hamilton laat competitie achter zich, Verstappen door winst en DNF tweede

Coureur Puntentotaal GP Emilia Romagna 2006, 2020, 2021 DNFs GP Emilia Romagna 2006, 2020, 2021
1. Lewis Hamilton 45 0
2. Max Verstappen 25 1
3. Daniel Ricciardo 23 0
4. Charles Leclerc 22 0
5. Fernando Alonso*  20 0
6. Lando Norris 19 0
7. Valtteri Bottas  18 1
8. Carlos Sainz 16 0
9. Sergio Pérez 8 0
10. Pierre Gasly 6 1
11. Lance Stroll 4 0
12. Esteban Ocon 2 1
13. George Russell 0 2
13. Sebastian Vettel 0 1
13. Nicholas Latifi 0 1

*In 2006 eindigde Fernando Alonso als tweede, wat toentertijd acht punten opleverde. In dit klassement is de huidige puntentelling gebruikt, dus Alonso heeft achttien punten voor zijn prestatie in 2006. Plus een extra punt voor de snelste raceronde.

Lewis Hamilton staat in het klassement op eenzame hoogte. De coureur won in 2020, maar had daar wel enig geluk voor nodig. Toenmalig teamgenoot Valtteri Bottas wist zichzelf op poleposition te kwalificeren, terwijl Hamilton de eerste startrij compleet maakte. Desalniettemin verloor de zevenvoudig wereldkampioen bij de start direct een positie aan Max Verstappen. Door uitstekend bandenmanagement kon Hamilton langer doorrijden dan zijn concurrenten, waardoor een virtual safety car hem uiteindelijk een uitweg kon bieden. Ondanks een late safety car, na een klapband van Verstappen, gaf Hamilton zijn voorsprong niet meer uit handen. Bovendien had de Brit ook de snelste raceronde binnen, waardoor hij met 26 punten op zak huiswaarts keerde.

De 2020-editie was voor Verstappen dus een teleurstelling. De coureur kon na een inhaalactie op Bottas dromen van de tweede plek op het podium, maar door een klapband schoot de Red Bull Racing-coureur de grindbak in en was zijn race voorbij. Een jaar later ging het een stuk beter voor de Nederlander. De regerend wereldkampioen startte vanaf de derde plek, maar na de eerste bocht reed hij al op kop. Vanaf dat moment werd het alleen nog spannend na de rode vlag-situatie door een zware crash van Bottas en George Russell. Deze rode vlag bracht Hamilton uiteindelijk een uitweg. De Mercedes-rijder maakte een vreemde fout en kwam daardoor buiten de punten te rijden. Na de herstart was zijn bolide dusdanig sterk dat hij naar de tweede plek wist te rijden en de snelste raceronde op zijn naam kon zetten. Verstappen mocht 25 punten bijtellen en Hamilton negentien.

DNF's zorgen voor goede resultaten Leclerc en Ricciardo

Daniel Ricciardo, die in de twee races op Imola reed voor Renault (nu Alpine, red.) en McLaren, staat verrassend derde in het klassement. De coureur kon vooral in 2020 profiteren van (virtual) safety car-situaties. Voor het incident van Verstappen lag de Australiër nog op de zesde plek, maar toen de race eenmaal weer onderweg was vond Ricciardo zichzelf op de derde plek. De toenmalig Renault-rijder werd op de huid gezeten door Charles Leclerc, Daniil Kvyat en Albon, maar hij had de mazzel dat de chaos achter hem gebeurde. Kvyat, Leclerc en Albon haalde elkaar meerdere keren in en de Thaise coureur spinde uiteindelijk. Hierdoor kon Ricciardo wegrijden en het laatste plekje op het podium claimen. In 2021 profiteerde hij in mindere mate van de crashes in het veld en eindigde hij op de zesde plek.

In 2020 en 2021 kon Ferrari niet meekomen met de topteams. Vooral in 2020 had de Italiaanse renstal een verschrikkelijk jaar, maar op het circuit in Imola wist Leclerc op een respectabele vijfde plek te eindigen. De coureur moest beide Mercedes-rijders, die dat jaar verreweg de snelste auto tot hun beschikking hadden, Ricciardo en Kvyat voor zich laten. In 2021 had Ferrari de grote problemen achter zich gelaten en mocht Leclerc in Imola op de vierde plek starten. Het was echter nog maar de vraag of de Monegask überhaupt aan de Grand Prix kon beginnen. Op weg naar de grid spinde hij over het natte asfalt en kwam hij in de grindbak terecht. Hij wist de motor en de banden draaiende te houden, waardoor hij zijn weg kon vervolgen om tijdens de race als vierde over de streep te komen.

Russell kent geen goede herinneringen

Russell zal nog wel een aantal keren wakker zijn geschrokken van zijn tijd op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. De crash met Bottas is 2021 is om meerdere redenen memorabel. Russell streed, in zijn Williams-bolide, om de tiende positie in de race en stond op het punt de Fin in te halen. De jonge Brit kwam echter met zijn banden op het natte gras terecht, waardoor hij de controle over zijn auto verloor en de sidepod van de Mercedes-auto torpedeerde. De scheldkanonnen na de impact en de handgebaren van Bottas gaan ook de geschiedenisboeken in. Toch zal het pijnlijkste incident voor Russell de crash in 2020 zijn. De coureur probeerde zijn banden op te warmen achter de safety car, maar verloor de macht over het stuur en peerde de auto de muur in. Na de crash was Russell beteuterd aan de andere zijde van de barrières te vinden.

Alonso denkt terug aan kampioensjaar Renault

Alonso reed in het hybride tijdperk van de Formule 1 slechts één race op het circuit van Imola. Dat was vorig seizoen. Voor de Spanjaard was het geen enerverende race. De Alpine-rijder scoorde wel twee punten door op de negende plek te eindigen. De tweevoudig wereldkampioen zal veel liever terugdenken aan de race in 2006 of überhaupt dat gehele seizoen. Het was immers het seizoen waarin hij zijn tweede wereldkampioenschap pakte. Tijdens de Grand Prix van San Marino eindige Alonso als tweede achter Michael Schumacher. Gedurende de eindfase van de race reed de Renault-rijder in het kielzog van de zevenvoudig wereldkampioen, maar Schumacher zegevierde. Uiteindelijk mocht het resultaat niet baten voor de Duitser, want Alonso lachte als laatst.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws