Waarom Leclerc en Sainz drie dagen na een triple header het circuit weer op gingen Formule 1
Formule 1

Waarom Leclerc en Sainz drie dagen na een triple header het circuit weer op gingen

Waarom Leclerc en Sainz drie dagen na een triple header het circuit weer op gingen

Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben er een zware triple header op zitten, maar werden gisteren (16 september) het circuit alweer op gestuurd. De Ferrari-rijders deden dit om junioren bij te staan die testen voor het Italiaanse renstal, terwijl ze met de oefenronden ook jonge ingenieurs een mogelijkheid geven om gewend te raken aan de systemen en processen die de renstal hanteert.

Met de Formule 1-bolide van 2018 gingen de twee F1-coureurs afgelopen week het circuit van Imola op om testronden te maken. De test komt na een slopend schema, waarin België, Nederland en Italië in drie opeenvolgende weekenden aangedaan werden. Toch heeft dat Ferrari er niet van weerhouden om hun twee stercoureurs het circuit weer op te sturen.

Leclerc nam de ochtendsessie op zich en had het weer niet mee. Door de regen bleef het bij een beperkte hoeveelheid testtijd voor de Monegask. Sainz was gelukkiger op de testdag: tijdens de ronden van de Spanjaard brak het zonnetje door. Zodoende heeft hij meer meters kunnen maken dan zijn 23-jarige collega, die tot 2024 vastligt.

Waarom test Ferrari?

Waarom besloot Ferrari deze week te testen? Ze hebben de tests voor de 2021-banden van Pirelli immers al gehad. Verder lijkt er geen reden om minuten te maken in verouderd materiaal, ook omdat er niets meer te leren van valt vanwege de reglementswijzigingen van 2022. La Gazzetta dello Sport meldt dat Leclerc en Sainz zich in Italië meldden om juniorenrijders en jonge ingenieurs uit de brand te helpen.

Antonio Fuoco en Robert Shwartzman zullen vandaag (17 september) namelijk achter het stuur kruipen om meters te maken in een F1-bolide. De jonge rijders doen dit uit contractuele overwegingen en omdat er een vergelijking tussen de simulator en de bolides op het asfalt gemaakt moet worden. Fuoco doet namelijk veel simulatorwerk voor het team uit Maranello. Daarnaast worden er jonge Ferrari-ingenieurs opgeleid die ingezet zullen worden in de lange seizoenen die momenteel plaatsvinden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws