Waarom regen Red Bulls redding kan zijn op Silverstone Formule 1
Formule 1

Waarom regen Red Bulls redding kan zijn op Silverstone

Waarom regen Red Bulls redding kan zijn op Silverstone

Het is zaterdag en dat betekent dat er gekwalificeerd gaat worden op Silverstone. Waar Ferrari prima uit de verf kwam op dag één, miste er bij Red Bull Racing veel snelheid. Helmut Marko sprak van diverse tekorten qua balans bij het team uit Milton Keynes. Waar levert Red Bull op in? Bij Formula 1 heeft men gekeken naar de data, en wordt duidelijk dat de kwalificatie zwaar gaat worden, maar dat de racepace van Red Bull hoog ligt.

Het eerste wat duidelijk wordt in de analyse is dat Red Bull een lange nacht achter de rug heeft. De laatste zes Grands Prix wonnen Max Verstappen en Sergio Pérez deels vanwege een snelheidsvoordeel op het rechte stuk waar nog wel wat van over is. Toch kent de Red Bull zwaktes die er tijdens dag één op Silverstone uitgekomen zijn, afgaand op de data. Daar heeft men dus afgelopen nacht naar moeten kijken.

Zo wint het team van Verstappen iets meer dan een tiende op de rechte stukken wegens haar voordeel op hoge snelheid, terwijl Red Bull ook in de hogesnelheidsbochten sterk is. Om deze snelheden te halen moeten ze echter dusdanig veel compenseren in de trage bochten dat ze daar een groot gat oplopen naar concurrent Ferrari. Het nadeel? Zo'n vier tienden. Mercedes ervaart exact hetzelfde probleem als ze vergeleken worden met de Italianen.

Red Bull zit erbij op racepace

Kijken we niet naar de snelheid over één ronde, maar naar de racepace, dan blijkt ineens dat Red Bull er toch weer aardig bij zit. In deze categorie voeren de Oostenrijkers het veld aan, met een geschat voordeel van twee tienden ten opzichte van de eerstvolgende najager, Ferrari. Mercedes zit hier nog iets meer dan vier tienden achter en lijkt dus niet dezelfde racepace te hebben als de twee andere topteams, in tegenstelling tot wat George Russell eerder suggereerde.

Waarom regen Red Bulls redding kan zijn

Na slechts één vrije training komt het beeld naar voren dat we eigenlijk heel het jaar al gezien hebben: Ferrari is dominant over één ronde, Red Bull over de gehele race. Logischerwijs zou Ferrari dus, als de verdere variabelen gelijk blijven, poleposition pakken, om vervolgens de druk van Red Bull te voelen in de race. Red Bull heeft het voordeel op de rechte stukken, wat inhaalacties accommodeert, maar hoe groot dit voordeel op racepace is, weten we niet.

Daarom is het vooraf niet te stellen of Red Bull ook werkelijk langs de Ferrari zou kunnen komen gedurende de race. Idealiter staat Verstappen al voor Charles Leclerc en Carlos Sainz wanneer de lichten doven. De kans dat dit hem lukt, is zeker aanwezig, en dat valt vooral te beargumenteren aan de hand van de weersvoorspelling van de zaterdag.

Tijdens de derde vrije training en kwalificatie wordt namelijk regen verwacht. Verstappen liet recentelijk in Canada al zien dat hij op een nat wegdek een klasse apart is, en zou dit ook in Groot-Brittannië kunnen etaleren, mits Red Bull de balans in zijn RB18 rechttrekt. Weet de regen het kwalificatievoordeel van Ferrari te neutraliseren en pakt Verstappen daardoor poleposition, dan is het een kwestie van de openingsfase overleven en wegrijden bij de concurrentie. Zijn racepace ligt immers hoger dan die van de Ferrari's. Zo kan de regen Verstappens weekend makkelijker maken dan dit weekend momenteel lijkt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws