Wedstrijdleiding zet strenge baanlimiet-controle door in Portimão Formule 1
Formule 1

Wedstrijdleiding zet strenge baanlimiet-controle door in Portimão

Wedstrijdleiding zet strenge baanlimiet-controle door in Portimão

Ook in Portimão zal de wedstrijdleiding weer streng op de baanlimieten zitten. Het incident in Bahrein, waar Lewis Hamilton meermaals over de baanlimieten heenging en Max Verstappen in de slotfase de eerste plek aan de Brit moest geven, heeft haar stempel gedrukt op het seizoen en daarom is de Formule 1 wederom streng op het misbruiken van de limieten.

Volgens Motorsport Week gaat de wedstrijdleiding op het Portugese asfalt drie bochten nauwlettend in de gaten houden. Wedstrijdleider Michael Masi heeft laten weten dat rondetijden verwijderd worden wanneer coureurs bij het uitkomen van bocht 1 en bocht 4 te wijd gaan en naast de rood-witte kerb belanden. Tweemaal wordt er op baanlimieten gelet in de eerste sector dus.

Ook aan het einde van een rondje Portimão lopen de coureurs nog risico. Bij het uitkomen van bocht 15 moeten de coureurs tevens alle vier de wielen op het asfalt houden. Ook daar worden tijden afgenomen wanneer deze behaald zijn met een overtreding in deze bocht. In deze bocht geldt dat wanneer de auto het asfalt niet meer raakt, er sprake is van een overtreding.

Wat als de regels overtreden worden?

Vorig jaar was in Imola het baanlimieten-reglement hetzelfde. Destijds werd er goed op gelet en dat resulteerde in een totaal van 125 verwijderde rondetijden gedurende een heel weekend. Mochten de coureurs in de race continu deze limieten misbruiken, dan krijgt de betreffende coureur na drie overtredingen een zwart-witte vlag te zien. De daaropvolgende overtreding wordt aangekaart bij de stewards en komt coureurs doorgaans op een tijdstraf van vijf seconden te staan, zoals we bij Yuki Tsunoda zagen gebeuren in Imola.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws