Analyse | Hoe Sainz ervoor zorgt dat Ferrari aan de top van het middenveld staat

Analyse | Hoe Sainz ervoor zorgt dat Ferrari aan de top van het middenveld staat

Ferrari heeft in 2021 haar jongste rijdersduo ooit in de vorm van Charles Leclerc en Carlos Sainz. De laatstgenoemde is dit jaar nieuw bij de Scuderia en vervangt daarmee niet zomaar iemand: viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Hij staat bekend om zijn technische kennis en zo treedt Sainz in aardig grote voetsporen. Desondanks is bijna iedereen binnen Ferrari dolenthousiast over de coureur, maar waarom is dat het geval? F1Maximaal maakt de balans op na de eerste twee Grands Prix van de Spanjaard bij zijn nieuwe team.

Het seizoen is voor Ferrari op een goede manier van start gegaan. In 2020 haalde het team haar slechtste resultaat in het constructeurskampioenschap van de afgelopen 40 jaar. Dit jaar lijkt het iconische Formule 1-team echter een stuk sterker dan vorig seizoen. Leclerc en Sainz hebben in zowel Bahrein als Imola allebei belangrijke punten gescoord in de strijd aan de top van het middenveld met McLaren. Teambaas Mattia Binotto zei al eerder blij te zijn met het feit dat zijn team nu twee coureurs heeft waar het op kan rekenen. Een pijnlijke sneer naar Vettel, die in zijn laatste jaar voor Ferrari niet eens in de top tien van het kampioenschap kon eindigen.

Het enthousiasme van Binotto stopt niet bij die ene zin. De Italiaanse topman heeft al vaker aangegeven dat hij helemaal weg is van zijn nieuwe aanwinst. Dat heeft zo zijn redenen, want volgens de 51-jarige draagt Sainz zijn steentje zeker bij. Het communiceren met de ingenieurs is volgens hem één van de sterkste punten van Sainz. Ook brengt hij veel met zich mee uit zijn tijd bij McLaren, zo meent Binotto. Daar ontwikkelde Sainz zich tussen 2019 en 2020 tot een heuse kopman van het middenveld. Laat dat nou een rol zijn die Ferrari op dit moment goed kan gebruiken.

Analyse | Hoe Sainz ervoor zorgt dat Ferrari aan de top van het middenveld staat

Carlos Sainz moet het dit jaar opnemen tegen zijn oude team McLaren. Zal zijn kennis over het team uit Woking helpen om Ferrari de strijd voor de titel 'best of the rest' te laten winnen? (Foto: McLaren F1 Media)

Sainz brengt kennis over middenveld mee naar Ferrari

Ferrari is tegenwoordig, hoe gek het ook klinkt, een middenveld-team. Vechten voor overwinningen zit er niet in en een podium zal waarschijnlijk vaker een gelukje zijn dan regelmaat. Voor Sainz was dit al twee jaar het geval bij McLaren. Hij weet dan ook maar al te goed hoe het voelt om in zo'n positie te zitten. Daarnaast kan zijn kennis over de McLaren ook handig zijn voor zijn huidige renstal. McLaren is momenteel de grootste concurrent voor Ferrari, al moeten we ook AlphaTauri niet uitsluiten. Laat dat nou ook een team zijn waar de Madrileen voor heeft gereden. Tussen 2015 en 2017 reed Sainz uiteraard voor het toenmalige Toro Rosso. Zijn kennis over het middenveld is groots en zijn snelheid is, als we Binotto moeten geloven, ook prima op orde. Wat wil je nog meer als Formule 1-team in de positie waar Ferrari zich nu in bevindt?

Sportief directeur Laurent Mekies erkent ook dat Sainz veel kennis met zich meebrengt over de teams waarvoor hij heeft gereden. De Fransman zei al bij de presentatie van het team voorafgaand aan het seizoen dat Sainz veel positieve energie met zich meebrengt, maar dat niet alleen. Hij heeft een kwaliteit die voorganger Vettel ook had: technische nieuwsgierigheid. Mekies viel het op dat de 26-jarige coureur zeer geïnteresseerd was in wat zijn team deed tijdens de winterstop. Zo zou hij regelmatig in de fabriek in Maranello geweest zijn ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, naast de gebruikelijke werkzaamheden van coureurs. Ook was hij erg open-minded als het ging over de ontwikkeling van de auto. Wat dat betekent, is niet helemaal duidelijk. Het lijkt er op het eerste gezicht alleen op dat Sainz erg openstaat voor ideeën van zijn team en zelf ook compleet vrijuit denkt. Mogelijk heeft dit Ferrari tot nieuwe inzichten geleid voor de ontwikkeling van de SF21, zelfs in de korte tijd dat de oud-teamgenoot van Max Verstappen nog maar bij het team zit.

De communicatie met zijn team lijkt voor Sainz dus één van zijn belangrijkste en meest voornaamste kwaliteiten. Dat maakte Binotto ook nog maar eens duidelijk in januari eerder dit jaar. Ferrari luisterde tijdens de winterstop namelijk naar de boordradio's van haar nieuwe coureur toen hij nog bij McLaren zat. Binotto zei toen het volgende daarover: 'Je zag dat de manier van communiceren veel vertelt over de manier waarop hij de zaken aanpakt. Die is namelijk heel precies. Hij is een harde werker, methodisch, robuust en dat waren denk ik allemaal componenten die voor ons belangrijk waren.' Waarom zijn die zaken zo belangrijk voor Ferrari? Komt dat doordat er binnen het team constant maar van alles verandert? Sainz is dus blijkbaar iemand die alles op een vaste manier doet en daar niet snel van afwijkt. Uit de woorden van Binotto zou je wat dat betreft kunnen opmaken dat de 26-jarige broodnodige stabiliteit brengt binnen het team.

Analyse | Hoe Sainz ervoor zorgt dat Ferrari aan de top van het middenveld staat

Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto is Carlos Sainz met name een aanwinst vanwege zijn unieke manier van communiceren met de ingenieurs (Foto: Ferrari F1 Media).

Hoe doet Sainz het tot nu toe tijdens GP-weekenden?

Sainz heeft inmiddels de Grands Prix van Bahrein en Emilia Romagna achter de rug. In beide races scoorde de voormalig McLaren-man tweemaal punten. Zo eindigde hij in de golfstaat op een achtste plaats, slechts zes seconden achter teamgenoot Leclerc. In Imola verbeterde Sainz zijn eindklassering al door vijfde te worden. Het meest opvallende tot nu toe is dat hij als enige posities heeft gewonnen tijdens een race. Leclerc verloor in Bahrein daarentegen juist twee plekken ten opzichte van zijn startplek en werd zesde. In Italië bleef hij steken op een vierde plek, dezelfde positie waar hij startte. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Monegask hoger kwalificeert en dus meer te verliezen heeft. Sainz kwalificeerde zich respectievelijk als achtste en elfde en dan is een positieve balans makkelijker waar te maken.

Toch laat het zien dat de Spanjaard uit het juiste racehout is gesneden en goed naar voren kan komen. Zelfs met meerdere fouten, waarop zijn ingenieur zei 'je gaat te snel', eindigde hij wederom slechts vlak achter Leclerc. Het verschil in Imola bedroeg slechts anderhalve seconde. Het laat zien dat Sainz vooralsnog moeite heeft met de zaterdagen, maar al zijn potentie eruit springt op de zondagen. Het is geen schande dat de 26-jarige moeite heeft met de kwalificatie. Leclerc staat nu eenmaal bekend over zijn fenomenale snelheid over één rondje. Om dan tweemaal zo dichtbij zijn 23-jarige teamgenoot in de race te komen, is door Sainz dan ook knap gedaan. Het verschil in baanpositie levert een nadeel op, maar dat heeft hij tot nu toe aardig goed weg weten te rijden. Het zal waarschijnlijk niet al te lang duren voordat we hem voor Leclerc zien tijdens een race.

Ferrari mag door de komst van Sainz in haar handen wrijven. Zeker als we de uitspraken van Binotto en Mekies mogen geloven. Hij is een coureur die technische informatie meebrengt over concurrenten, oprecht geïnteresseerd is in zijn team en op de zondag belangrijke punten binnenhaalt. Qua communicatie helpt hij zijn ingenieurs vooruit door zijn manier van communiceren. Daardoor weten de technici wat ze moeten doen en wat ze te wachten staat. Sainz brengt zijn boodschap duidelijk over en nu is het aan hem om nog meer te bewijzen dat Ferrari de juiste keuze heeft gemaakt door Vettel op straat te zetten. Tot nu toe loopt dat vooralsnog zeer aardig en zullen we in de loop der tijd nog veel meer van hem te zien krijgen.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer