Windsor baalt van keuze Mercedes: 'Gevecht om leiding tussen Hamilton en Verstappen werd ons ontnomen' Formule 1
Formule 1

Windsor baalt van keuze Mercedes: 'Gevecht om leiding tussen Hamilton en Verstappen werd ons ontnomen'

Windsor baalt van keuze Mercedes: 'Gevecht om leiding tussen Hamilton en Verstappen werd ons ontnomen'

Analist Peter Windsor vindt dat Mercedes maar zeer weinig progressie boekt. Hij vermoedt dat teambaas Toto Wolff vooral ook positief blijft vanuit pr-perspectief, maar ziet verder weinig redenen tot optimisme bij het Duitse team. Na een pakket aan upgrades liepen de Britse coureurs van Mercedes nog steeds achter de feiten aan, al hoopte Peter Windsor alsnog op een duel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Windsor benoemde in zijn analyse van de race op YouTube dat het voorin steeds spannender wordt tussen Red Bull Racing, McLaren, en Ferrari. 'De RB20 van Red Bull leverde nog steeds een overwinning op, maar zoals we al vaak gezegd hebben, en zoals Scarbs (technisch analist Craig Scarborough, red.) al vaak zei toen de auto's aan het begin van het jaar gepresenteerd werden: nu we richting het einde gaan van deze technische reglementen in de Formule 1, die wel volgend jaar ook nog gebruikt worden, zouden verschillende teams in theorie de strijd met Red Bull moeten kunnen aangaan. Ergens ligt er een limiet van wat haalbaar is met deze regels.'

Het huidige beeld in de races is dan ook totaal niet te vergelijken met de verhoudingen uit het begin van 2023. 'McLaren laat absoluut zien dat ze hiertoe in staat zijn. Ferrari heeft zich ook flink verbeterd sinds vorig jaar. Het is eigenlijk alleen Mercedes, dat zegt: we kunnen ons nog veel verbeteren, en we hebben hier wat kleine dingetjes, en daar wat dingetjes die we kunnen aanpakken. Het is toch steeds een stap vooruit en dan weer een halve stap achteruit', aldus een kritische Windsor.

Vechten met RB

Windsor beticht Wolff er dan ook van dat hij bij de pers mooi weer speelt. 'Als we het over de kwalificatie hebben, zegt Toto Wolff dat ze in de kwalificatie in de buurt zitten, en maar een halve seconde of vier tienden tekortkomen. Volgens Wolff laat dat zien dat ze verbeteringen doorvoeren, maar tegelijkertijd zien we Lewis Hamilton in de tweede Mercedes wel in een sandwich van de Visa Cash App RBs staan', stipt Windsor aan. Hamilton staat op de negende plek in het kampioenschap, één plekje voor Yuki Tsunoda, die in Imola vóór Hamilton op de startopstelling stond.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor baalt van keuze Mercedes: 'Gevecht om leiding tussen Hamilton en Verstappen werd ons ontnomen'
Tsunoda en Hamilton zijn in de kwalificaties vaak aan elkaar gewaagd.

'Dit is helemaal geen vooruitgang te noemen', kan Windsor dan ook alleen maar concluderen. 'Het ligt er een beetje aan hoe je ernaar kijkt. Is het glas halfvol of is het glas halfleeg? Vanuit pr-perspectief zullen ze natuurlijk altijd doen alsof het glas halfvol is. De Mercedessen reden samen rond in de race, met George (Russell, red.) voor Lewis (Hamilton, red.). Ze konden Ferrari en zelfs Carlos Sainz geen moment bedreigen, maar wel ruim voor Nico Hülkenberg in een Haas, of Tsunoda. Dat kregen ze in ieder geval voor elkaar.'

Bandendegradatie

'De bandendegradatie op de harde banden was rampzalig. George moest aan het einde van de race weer binnenkomen, en reed daarna wel nog de snelste ronde op de mediumbanden', weet de 71-jarige. Mercedes pakte daardoor een extra puntje, om zo vijftien punten uit Imola mee te nemen, precies de helft van de score van klantenteam McLaren. Gezien de WK-stand lijkt Mercedes het enige team te zijn dat nagenoeg zeker is op welke plek het eindigt. De verhoudingen in de top drie zijn nog niet duidelijk, terwijl RB steeds meer op Aston Martin jaagt, maar daartussenin staat Mercedes in niemandsland.

Windsor hoopte desondanks nog even op een duel tussen de twee succesvolste coureurs van het veld. 'Lewis stond net op het punt om de leiding in de race over te nemen, toen alle anderen een pitstop maakten. Hij stond nog op de eerste set mediumbanden. Die vertoonden zoveel slijtage dat hij in Variante Alta door de grindbak schoot, en Mercedes haalde hem daarna meteen binnen. Ik hoopte eerlijk gezegd dat ze hem nog een paar ronden buiten zouden blijven, zodat Max Verstappen hem nog moest inhalen', geeft Windsor toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor baalt van keuze Mercedes: 'Gevecht om leiding tussen Hamilton en Verstappen werd ons ontnomen'
Verstappen en Hamilton en Imola.

'Dan hadden we een gevecht tussen Lewis en Max gezien voor de leiding in de race, maar nadat Lewis door de grindbak reed en vuile banden had, haalden ze hem meteen naar binnen. Dat gevecht werd ons ontnomen, maar misschien maar beter ook', zo lijkt Windsor ook te beseffen dat Hamilton niet al te veel kans zou hebben tegen de uiteindelijke racewinnaar. Dankzij de triomf van Verstappen hebben beide heren nu samen 162 Grands Prix gewonnen.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws