Windsor: 'De banden-informatie die men wil, heeft Pirelli niet'

Windsor: 'De banden-informatie die men wil, heeft Pirelli niet'

Zowel de Formule 1-teams als bandenfabrikant Pirelli weten te weinig over de prestaties van banden onder dynamische omstandigheden, oordeelt Peter Windsor. Pirelli heeft er niet de juiste middelen voor en hoeft die als enige bandenfabrikant in de F1 ook niet te hebben. Hierdoor is het lastig te voorspellen wat de banden doen en hoelang ze mee kunnen gaan in een race.

Het probleem zou ontstaan vanuit de monopolie die Pirelli heeft binnen de Formule 1. 'Er is geen druk om een betere band te produceren dan nodig is voor de show', legt Windsor uit op zijn YouTube-kanaal. 'Vroeger, toen er meerdere bandenfabrikanten waren, ging ik naar eindeloze testdagen voor banden. Het punt ervan was dat je kon zien wat ze deden na bijvoorbeeld dertig ronden in Baku. Dat is duidelijk iets wat Pirelli niet kan doen in Milaan.'

Volgens Windsor zou Pirelli zelfs informatie tekort komen over zijn eigen banden. Het resultaat hiervan is dat de teams nagenoeg in het duister tasten bij het analyseren van compounds. 'Het is altijd een mysterie geweest wat banden doen in een dynamische staat. Iedereen wil die informatie hebben, maar Pirelli heeft die niet. Ze hoeven er namelijk niet eindeloos geld aan uit te geven.'

Het probleem zal blijven bestaan

Hoewel de FIA zijn richtlijnen en straffen rond bandendruk en -temperatuur heeft aangescherpt, verwacht Windsor dat het risico op klapbanden 'waarschijnlijk zal blijven bestaan'. Het zou namelijk moeilijk te voorspellen blijven hoe een band zich gedraagt gedurende een atypische race. 'Pirelli moet de hoeveelheid ronden die een band aankan bepalen aan de hand van twaalf ronden in de eerste vrije training. Dat kan natuurlijk niet accuraat zijn en daarom zitten we in deze situatie.'

Een oplossing zou de toetreding van een tweede bandenfabrikant in de Formule 1 zijn. De onderlinge strijd zou ervoor kunnen zorgen dat meer geld naar analyses van de banden gaat. 'Toen Bridgestone alleen met Ferrari werkte, hadden ze enorm veel informatie', vertelt Windsor. 'Maar momenteel wilt geen enkele andere bandenfabrikant in de Formule 1 stappen. Dus we moeten ervoor zorgen dat we met Pirelli de veiligheid hoog houden.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

AlphaTauri teleurgesteld door verloop Britse GP: 'Snelheid was niet zoals verwacht'

Jody Egginton is niet blij met hoe het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië verliep voor AlphaTauri. De technisch directeur...

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Lees meer