Windsor: 'De banden-informatie die men wil, heeft Pirelli niet' Formule 1
Formule 1

Windsor: 'De banden-informatie die men wil, heeft Pirelli niet'

Windsor: 'De banden-informatie die men wil, heeft Pirelli niet'

Zowel de Formule 1-teams als bandenfabrikant Pirelli weten te weinig over de prestaties van banden onder dynamische omstandigheden, oordeelt Peter Windsor. Pirelli heeft er niet de juiste middelen voor en hoeft die als enige bandenfabrikant in de F1 ook niet te hebben. Hierdoor is het lastig te voorspellen wat de banden doen en hoelang ze mee kunnen gaan in een race.

Het probleem zou ontstaan vanuit de monopolie die Pirelli heeft binnen de Formule 1. 'Er is geen druk om een betere band te produceren dan nodig is voor de show', legt Windsor uit op zijn YouTube-kanaal. 'Vroeger, toen er meerdere bandenfabrikanten waren, ging ik naar eindeloze testdagen voor banden. Het punt ervan was dat je kon zien wat ze deden na bijvoorbeeld dertig ronden in Baku. Dat is duidelijk iets wat Pirelli niet kan doen in Milaan.'

Volgens Windsor zou Pirelli zelfs informatie tekort komen over zijn eigen banden. Het resultaat hiervan is dat de teams nagenoeg in het duister tasten bij het analyseren van compounds. 'Het is altijd een mysterie geweest wat banden doen in een dynamische staat. Iedereen wil die informatie hebben, maar Pirelli heeft die niet. Ze hoeven er namelijk niet eindeloos geld aan uit te geven.'

Het probleem zal blijven bestaan

Hoewel de FIA zijn richtlijnen en straffen rond bandendruk en -temperatuur heeft aangescherpt, verwacht Windsor dat het risico op klapbanden 'waarschijnlijk zal blijven bestaan'. Het zou namelijk moeilijk te voorspellen blijven hoe een band zich gedraagt gedurende een atypische race. 'Pirelli moet de hoeveelheid ronden die een band aankan bepalen aan de hand van twaalf ronden in de eerste vrije training. Dat kan natuurlijk niet accuraat zijn en daarom zitten we in deze situatie.'

Een oplossing zou de toetreding van een tweede bandenfabrikant in de Formule 1 zijn. De onderlinge strijd zou ervoor kunnen zorgen dat meer geld naar analyses van de banden gaat. 'Toen Bridgestone alleen met Ferrari werkte, hadden ze enorm veel informatie', vertelt Windsor. 'Maar momenteel wilt geen enkele andere bandenfabrikant in de Formule 1 stappen. Dus we moeten ervoor zorgen dat we met Pirelli de veiligheid hoog houden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws