Wolff blij met handelen wedstrijdleiding: 'Dat is niet wat in de reglementen staat' Formule 1
Formule 1

Wolff blij met handelen wedstrijdleiding: 'Dat is niet wat in de reglementen staat'

Wolff blij met handelen wedstrijdleiding: 'Dat is niet wat in de reglementen staat'

Doordat Daniel Ricciardo zijn auto wat ongelukkig wegzette, moest de GP van Italië uiteindelijk afgevlagd worden achter de safety car. Bij velen leidde dit tot grote verontwaardiging, maar Andreas Seidl stelt dat de teams zelf voor deze reglementen hebben gestemd. Toto Wolff is blij dat er naar de regels gehandeld is, maar stelt voor om naar de reglementen te kijken en ook Christian Horner denkt dat dit incident bovenaan de agenda staat bij de besprekingen van maandag met de FIA.

De GP van Italië werd met een anticlimax afgesloten, nadat een late safety car ervoor zorgde dat er niet meer geracet werd. Velen uiten hun kritiek op het handelen van de wedstrijdleiding, maar Seidl geeft tegenover The Race aan dat de teams zelf inspraak hebben gehad op de regels omtrent de safety car. 'Na wat er vorig jaar in Abu Dhabi is gebeurd, zijn er heel wat besprekingen geweest tussen de FIA, de Formule 1 en alle betrokken teams om te zien hoe de regels konden worden aangepast om ervoor te zorgen dat races nooit eindigen onder een safety car.'

De teams kwamen gezamenlijk echter niet tot een andere oplossing dan gewoon de regels houden zoals ze er al waren. 'Maar ondanks het feit dat de FIA en de Formule 1 ons allemaal echt hebben aangespoord om oplossingen te vinden, lag het bij de teams, en vrijwel alle teams konden het niet eens worden over een betere oplossing die dan ook nog eens een eerlijke oplossing is in termen van het sportieve resultaat. Daarom denk ik dat we gewoon moeten accepteren dat dit soort situaties helaas kunnen gebeuren.'

Bovendien hebben alle teams ingestemd met het behouden van de reglementen, dus veel reden tot klagen over het handelen mogen de teams niet hebben, aldus de Duitser. 'Uiteindelijk hebben we gestemd voor het behoud van het reglement, en voor zover ik me herinner heeft elk team zo gestemd. En ook al klinkt het misschien gemakkelijk om iets te doen als 'gooi altijd een rode vlag uit' en zo. Het is eigenlijk niet zo eenvoudig. We hebben er lang over gediscussieerd. We kwamen niet met een betere oplossing.'

Wolff voor aanpassing reglementen

Die laatste oplossing, het zwaaien met de rode vlag, is iets wat Wolff geen goed idee vindt. De rode vlag is er namelijk alleen wanneer het echt te gevaarlijk is om op de baan te rijden. De teambaas vindt dan ook dat je dit niet kan doen om nog een show op te kunnen voeren. 'Je zwaait een rode vlag als iemand in de muur hangt, als de baan geblokkeerd is. Je vlagt een race rood omdat je er niet meer langs kunt, er is iets gebeurd. Waarom vlag je een race rood alleen omdat je een show van een ronde of twee wilt hebben?'

De Oostenrijker denkt juist dat het beter is om met de FIA in gesprek te gaan en te kijken of er toch een manier is om wel een spectaculair slot van de race te bewerkstelligen. 'Bespreek het met de FIA, zeg 'laten we de reglementen veranderen, we willen echt een top laatste ronde racen' - daar steek ik mijn hand voor op. Maar het is niet wat er vandaag in de reglementen staat. Willen we een race die onder groen eindigt? En dan gaan we het van daaruit terugrekenen?', zo vraagt hij zich hardop af.

Het zwaaien van de rode vlag op zich is iets waar de topman van Mercedes niets op tegen heeft, maar dan moet het wel in de reglementen zijn opgenomen. 'Dus je kunt zeggen dat het nog vijf of tien ronden tot het einde is, we hebben een safety car, laten we een rode vlag maken en ervoor zorgen dat we aan het eind racen. Als dat in de reglementen staat, goed!', zo laat hij weten het idee niet direct helemaal af te schieten.

Horner: 'Dit staat nu bovenaan de agenda'

Voor maandag stond er sowieso al een gesprek gepland met alle race-officials en de teambazen, en Horner denkt dan ook dat deze kwestie zeker niet onbesproken blijft. 'Ze gaan met alle teammanagers om de tafel zitten, de president wordt er ook bij betrokken om over bepaalde aspecten te praten en ik weet zeker dat dit nu bovenaan de agenda zal staan. Ik ben er zeker van dat dit nu bovenaan de agenda zal staan. Het is een poging om veel van de problemen op tafel te krijgen, maar we moeten scenario's zoals aan het einde van de race zien te voorkomen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws