Interview | Isola: 'Als de Formule 1 met ons door wil, dan gaan we daarop in' Interviews
Interviews

Interview | Isola: 'Als de Formule 1 met ons door wil, dan gaan we daarop in'

Interview | Isola: 'Als de Formule 1 met ons door wil, dan gaan we daarop in'

Pirelli is al begonnen aan de ontwikkeling van de band voor 2023. Gedurende dit seizoen heeft de bandenleverancier veel feedback weten te verzamelen van de Formule 1-teams, waardoor er nu specifiek gewerkt kan worden aan de tekortkomingen van de huidige band. Mario Isola merkt op dat de coureurs en de teams vooral klagen over onderstuur, maar de topman van Pirelli stelt dat de bandenleverancier niet altijd naar iedereen luistert. In een interview met F1Maximaal praat de Italiaan over de besluitvorming van Pirelli en het contract met de Formule 1.

In de eerste seizoenshelft hebben de Formule 1-teams voor het eerst met 18-inch banden gereden. Het rubber werd voor het ingaan van de reglementswijziging getest, waardoor Pirelli niet de beschikking had over de daadwerkelijke auto's van 2022. Dat heeft het proces voor de bandenleverancier enigszins vermoeilijkt, omdat er geen precieze data beschikbaar waren. Daardoor gaat Pirelli er alles aan doen om de banden voor 2023 te verbeteren. Vooral de voorbanden hebben in het eerste deel van dit jaar nog wel eens voor moeilijkheden gezorgd bij de coureurs.

'Vorig jaar konden we niet testen met de huidige bolides, maar we zien dat de banden zich goed gedragen in hogesnelheidsbochten', zegt Isola. Wel merken we dat de coureurs last hebben van onderstuur in lagesnelheidsbochten. Dat konden we tijdens de tests niet zien, maar dat zien we dit jaar dus wel. Het is bij alle teams te zien. Daarom gaan we werken aan de voorbanden.' Dit jaar staan er nog een aantal tests op het programma, maar Pirelli stuit wel op een probleem. 'Het aantal tests blijft hetzelfde, maar het wordt wel steeds moeilijker om te testen omdat er steeds meer races komen.'

Pirelli heeft last van uitbreiding kalender

Dit jaar worden er nog 22 races verreden, maar volgend jaar komt daar nog een race bovenop. Momenteel staat delimiet op 24 races, maar FIA onderzoekt nog altijd de mogelijkheden om naar 25 races te gaan. Hierdoor wordt de werkdruk bij Pirelli ook een stuk hoger. 'Pirelli is eigenlijk het elfde team op de grid. We werken op dezelfde manier. Met deze vermeerdering zien we dat we de mensen in ons team een beetje moeten rouleren. Hierdoor hoeven we ze niet 24 races achter elkaar te gebruiken. Dit is een stuk makkelijker te behappen voor de werknemers. Dan zijn de mensen ook meer gefocust.'

Isola voorziet moeilijkheden als de kalender nog verder uitgebreid zal worden. De topman van de bandenleverancier stelt dat er dan meer gerouleerd moet worden onder de werknemers. Isola kijkt dan naar de manier waarop er gewerkt wordt in een andere raceklasse. 'Als je boven de 24 races uitkomt, dan moet je denken aan een systeem als bij NASCAR. Daar hebben ze twee verschillende groepen die rouleren. Op een bepaald punt heb je gewoon de limiet bereikt. Nu zullen we slechts een aantal mensen rouleren, dus we hebben geen tweede team nodig.'

Miami zal volgend jaar één van de drie races in Amerika, wat bijdraagt aan de uitbreiding van de kalender. (Foto: Ferrari F1 Media)
Miami zal volgend jaar één van de drie races in Amerika, wat bijdraagt aan de uitbreiding van de kalender. (Foto: Ferrari F1 Media)

Het besluitproces van Pirelli

Ondanks dat Pirelli minder tijd heeft om haar banden te testen, moeten er toch dingen verbeterd worden. Daarvoor luistert de bandenleverancier niet per se naar de renstallen. 'Wanneer je naar teams luistert dan krijg je het probleem dat honderden mensen blijven vragen voor verschillende dingen. We hebben gewoon één product en dat is het beste compromis.' Pirelli zit ten opzichte van vroeger dan ook in een speciale situatie. 'Vroeger hadden we de situatie waarbij twee bandenleveranciers de beste band probeerden te maken. Nu moeten wij een band maken die past bij de karakteristieken van tien teams en twintig coureurs. Dat is een hele andere uitdaging.'

Hoe komt Pirelli dan wel tot een besluit? 'We hebben een document waar al onze doelen op staan. Daar staan heel veel technische details op. Die hebben we voor de huidige band twee jaar geleden besproken. Als het blijkt dat we ver van onze doelen verwijderd zijn, dan gaan we met de teams, de coureurs en de FIA zitten. We willen er dan voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Nu staan de neuzen dezelfde kant op en weten we dat we de juiste kant op gaan. Voordat we een verandering maken, dan kijken we of iedereen het ermee eens is. Dat is een proces die we over de jaren hebben ontwikkeld.'

Gaat Pirelli verlengen met de Formule 1?

Pirelli is vanaf 2011 de vaste bandenleverancier van de Formule 1. In 2024 loopt het huidige contract af, maar gaat deze verlengd worden? 'Dat is niet onze keuze. Dat is aan de FIA. Normaliter maken ze anderhalf jaar voor het verlopen van het contract een beslissing. Wij hebben al gezegd dat we geïnteresseerd zijn om door te gaan met de Formule 1. Als ze ook met ons door willen, dan gaan we daarop in. We hebben een goede samenwerking met iedereen. We hebben geen specifieke voorstellen voor de FIA. De Formule 1 is goed voor onze technologie en goed voor ons merk, dus we willen door. De sport is ook heel erg populair, dus voor de toekomst ziet het er goed uit', aldus Isola.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws