Lammers waakt voor Mercedes: 'Red Bull en Verstappen moeten altijd rekening met ze houden' Interviews
Interviews

Lammers waakt voor Mercedes: 'Red Bull en Verstappen moeten altijd rekening met ze houden'

Lammers waakt voor Mercedes: 'Red Bull en Verstappen moeten altijd rekening met ze houden'

Jan Lammers is onder de indruk van de RB16B van Red Bull Racing. De sportief directeur van Circuit Zandvoort vindt het knap hoe Red Bull erin is geslaagd om de auto met dusdanig weinig downforce te laten rijden zonder dat ze tijd lijken te verliezen in de bochten. In gesprek met F1Maximaal deelt Lammers zijn mening over Red Bull, vertelt hij dat Mercedes zomaar weer dominant kan worden en dat Valtteri Bottas vooral pech heeft gehad bij Mercedes.

Red Bull reed in Frankrijk met een achtervleugel die minder downforce genereerde dan die van Mercedes. Desondanks leek het team van Christian Horner niet veel tijd te verliezen in de bochten. ‘Waarom dat een goed teken is, is omdat Red Bull kennelijk met zo weinig vleugel kon rijden. In de eerste plaats betekent dat dat de aerodynamica efficiënt is. Als je veel vleugel hebt, dan heb je wel wat downforce, maar de beter ontwikkelde auto’s houden nog wel wat rechte lijnsnelheid over', zo legt Lammers uit waarom het een goede zaak is dat Red Bull speling heeft in de afstelling. 'Wat een goede indicatie is, is dat ze mechanisch (vanuit de wielophanging en achtervleugel, red.) gewoon een goed basisniveau hebben qua grip. Daardoor hoeven ze zich minder te beroepen op aerodynamische steun.’

Red Bull en Max Verstappen gingen er uiteindelijk met de winst vandoor op Paul Ricard. De volgende races in Oostenrijk kunnen mogelijk opnieuw succesvol zijn voor deze combinatie. Zowel in 2018 als 2019 won Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk. Toch waakt Lammers voor een mogelijke opleving van Mercedes. ‘Mercedes doet altijd mee. Zij kunnen in Oostenrijk zo ineens weer dominant zijn. Red Bull en Verstappen moeten altijd rekening houden met Mercedes, en andersom. Het moet gewoon net even hun race zijn en dat hangt vaak af van hoe die trainingen verlopen. Bijvoorbeeld als je een keer van de baan bent geschoten waardoor je een training hebt gemist. Dat soort dingen zijn wel belangrijk.’

Frustratie bij Mercedes

Lewis Hamilton leek na de Grand Prix van Frankrijk niet blij te zijn met zijn bandenstrategie. De Engelsman kreeg een eenstop-strategie van Mercedes, terwijl Red Bull Verstappen twee keer naar binnenhaalde. Daardoor kon de Nederlander met versere banden jagen op zijn titelrivaal en in de slotfase passeren. Over de boordradio zei Hamilton toen dat ze het de ochtend van de race nog over de strategie hebben gehad, waardoor er een misverstand leek te zijn ontstaan over de strategie die Hamilton graag had gewild en welke het team uiteindelijk koos. Door de overwinning van Verstappen lopen zowel de Limburger als zijn team uit in de titelstrijd. Zou het geduld van Hamilton op kunnen raken als dergelijke misverstanden opnieuw gebeuren en Red Bull beter blijft presteren dan Mercedes?

Lammers denkt persoonlijk van niet en licht liever het moment van Bottas uit tijdens de race. Zo was de Fin boos dat niemand naar hem zou hebben geluisterd toen hij zei dat een tweestop-strategie inderdaad beter zou zijn geweest: ‘Ik denk niet dat dat het belangrijkste probleem is. Ik zie het bij Hamilton niet zozeer als frustratie, eerder als een stukje bezorgdheid of paniek dat de overwinning uit zijn handen gleed. Dat snap ik wel. Bij Bottas kan ik het me voorstellen dat het frustratie is.'

Tweede coureur Bottas 'is wel gewoon een prima coureur'

‘Hij heeft het imago van een tweede coureur, wat niet zo geweldig is, terwijl hij wel gewoon een prima coureur is', vertelt Lammers. 'Hij is ongelooflijk snel, maar dan moet je net de pech hebben dat Hamilton of Verstappen je teamgenoot is. Met name een Verstappen kan ervoor zorgen dat hele snelle coureurs er ineens niet meer zo snel uit zien. Dat is momenteel ook het geval bij Bottas, maar dan met Hamilton. Zijn imago klopt niet met zijn vaardigheden, maar hij is natuurlijk wel een tandje minder goed dan Hamilton.’

'Je zag wel tijdens de afgelopen races, dat wanneer ze een klein beetje in de problemen komen en met hun rug tegen de muur staan, je ze wel echt leert kennen', legt de man uit Zandvoort uit. Zo denkt hij wel dat Hamilton mogelijk vaker frustratie kan tonen als het hem blijft tegenzitten: 'Op het podium staan en een overwinning vieren, dat zijn er nog wel wat die dat kunnen. Als het tegenzit, of er wordt een fout gemaakt, dan komt vaak niet het beste in een mens naar boven. Het is uiteindelijk aan Hamilton om te laten zien waarvan hij echt is gemaakt en Verstappen ook, want nogmaals: als het tegenzit, komt de ware aard van mensen naar boven.’

Twee Grands Prix in Oostenrijk

De aankomende twee weekenden zijn er maar liefst twee Grands Prix in Oostenrijk. Zo vindt op 27 juni de Grand Prix van Stiermarken plaats en op 4 juli de Grand Prix van Oostenrijk. Lammers denkt dat het gunstig is voor en team als deze de eerste van twee races weet te winnen: ‘Degene die de eerste race wint, zit natuurlijk wel in de flow. Zodra je iets presteert, laat je aan de anderen zien hoe zij het beter kunnen doen, maar je hebt natuurlijk ook nog je eigen data. Wat dat betreft is de kans groot dat degene die de eerste race wint, een week later ook heel sterk zal zijn.’

Waar ligt het dan aan dat iemand de volgend race weer zo sterk zou zijn? ‘Dat is dan toch afhankelijk van wat je referentiepunt is', zegt Lammers. 'Als je net twaalfde bent geworden, zal het niet meevallen om de volgende race op het podium te eindigen. En als je als team dan net niet hebt gewonnen en de ander net wel, dan is het een kwestie van finetunen en de puntjes op de i zetten tussen de eerste en de tweede race. Je analyseert zo’n race en dat gaat aan de hand van heel veel technologie, apparatuur en waardes. Deze moeten dan wel worden afgewogen door mensen en ook de maatregelen die je neemt, het blijven menselijke besluiten. Het is dan de vraag wie de beste conclusies trekt uit een goed of slecht resultaat.’

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws