Red Bull Racing en Mercedes zijn gewapend met updates naar Imola gekomen in de hoop het gat met McLaren te kunnen verkleinen. In Miami wist Oscar Piastri maar liefst veertig seconden bij Max Verstappen weg te rijden. Volgens Juan Pablo Montoya is het geen onmogelijke taak, maar moet men niet vergeten dat de auto van Red Bull om Verstappen is gebouwd.
Ook McLaren zelf is dit weekend met updates gekomen. Bij de FIA presenteerden ze op vrijdagochtend een lijstje dat uit vier nieuwe onderdelen bestaat: een high downforce rear and beam wing, een aangepaste voorwielophanging en aan de rear corner is ook een kleine upgrade doorgevoerd. Red Bull heeft vooral updates doorgevoerd om de downforce op kleine plekken aan te pakken, zoals de motorkap, de achterophanging en ook de rear corner.
Het moet helpen in de strijd met McLaren, maar Montoya wijst aan dat de Britse renstal zelf ook door blijft ontwikkelen. 'Ze zullen het gat een beetje verkleinen. Je moet niet vergeten dat McLaren ook niet stilzit. Iedereen komt met updates', zegt de oud-coureur in gesprek met F1Maximaal.nl. Of Red Bull dichterbij kan komen, is afhankelijk van het circuit, denkt Montoya: 'Daar waar veel bandenslijtage is, is McLaren iedereen de baas.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gevraagd naar de speculaties omtrent 'het foefje' van McLaren om de bandentemperaturen zo goed onder controle te houden, maakt de Colombiaan duidelijk dat dat 'veel bla bla bla' is. 'Dat zegt iedereen wanneer je wint. Toen Red Bull alles won, zeiden mensen ook zulke dingen. Mensen beginnen dan te kletsen', vervolgt Montoya. Na de Grand Prix van Miami was de auto van Oscar Piastri nog grondig geïnspecteerd en vervolgens goed bevonden, dus conform de technische richtlijnen.
Lees ook
Piastri lacht om verdenking Red Bull: 'Misschien volgende keer wel beeldjes op een glijbaan'
Eenmansformatie?
Het enige wat de concurrentie kan doen, is keihard aan de bak gaan. 'Op banen waar de slijtageniveaus lager liggen, zullen ze dichter bij elkaar zitten', denkt Montoya. Al helemaal met Verstappen achter het stuur. Hij rijdt over de limiet met een auto die dit jaar niet zo goed bij hem past. 'Het is niet zo dat de auto niet bij hem past', corrigeert Montoya. 'Het is meer dat de auto moeilijk te besturen is. Want alles aan de auto is eigenlijk ontwikkeld rondom wat hij wil.'
Dit wordt bij Red Bull echter ontkend, en Verstappen heeft dat zelf ook al eens aangegeven. Christian Horner sprak dit een beetje tegen toen hij zei dat de 'auto wordt ontwikkeld naar de hand van de snelste coureur'. 'Max voelt zich soms niet comfortabel in de auto, maar de hele filosofie van de auto is gebaseerd op wat hij eruit wil en kan halen', denkt Montoya. Is het dan dit jaar echt een probleem dat Red Bull een eenmansformatie is?
Montoya denkt dat dat nog wel meevalt: 'Ik denk dat ze wel een stap hebben gezet, maar er zijn intern veel veranderingen geweest. Het gaat even duren voordat alles op zijn plek valt. En met de nieuwe regels die volgend jaar komen, is het ook de vraag: waar zet je je kaarten op in?' Er is dus geen man overboord als Red Bull de aansluiting in deze triple header niet gaat vinden. 'Nee, waarom?' reageert Montoya.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zwakke plekken van McLaren
De oud-coureur komt terug op het feit dat de prestatie van Red Bull momenteel circuitspecifiek is. 'De auto is nu zoals de auto nu is. Ze kunnen het gat misschien wel verkleinen, maar dan gaan ze naar Monaco en hebben ze het lastig omdat je daar veel tractie nodig hebt. In Spanje zijn ze misschien weer snel in de kwalificatie, maar worstelen ze in de race. Het is niet zo zwart-wit', stelt Montoya. 'Het punt is ook dat we nog niet echt hebben gezien waar McLaren zwakke punten heeft.'
Mocht McLaren die wel hebben, dan zou dat ook niet veel uitmaken, denkt de Colombiaan. 'Ze zouden dan alsnog vooraan staan', besluit Montoya. McLaren eindigde de eerste sessie in Imola met een één-tweetje en herhaalde dat in VT2. De kwalificatie lijkt belangrijk te gaan worden voor Red Bull om zondag mee te doen voor de zege, aangezien er weinig inhaalmogelijkheden zijn en het zonnig en warm blijft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties