Nederlands toptalent Rik Koen: 'Heb voor F4 getest en nu wil ik niet meer terug'

Nederlands toptalent Rik Koen: 'Heb voor F4 getest en nu wil ik niet meer terug'

Rik Koen, vorige week kwam hij met trots met de aankondiging dat hij de overstap naar de eenzitters gaat maken. Het Nederlandse racetalent stapte op vijfjarige leeftijd in een kinderkart, leefde op Kartcentrum Lelystad en belandde in de Ford Fiesta Cup. Een transfer naar een toerwagenkampioenschap hing in de lucht, maar rijderscoach en autocoureur Cor Euser had andere plannen. Het duo ging praten met MP Motorsport, dat nog wel een plekje voor hem had in de Spaanse Formule 4. Tegenover F1Maximaal doet Rik zijn verhaal over deze schitterende mogelijkheid.

‘Ik heb de Ford Fiesta Cup gereden en dat ging niet helemaal als hoe het hoort te gaan', laat Rik weten wanneer hem gevraagd wordt of de interesse van MP Motorsport uit de lucht kwam vallen. 'We hebben ook op Facebook gezet dat we zouden stoppen. Vervolgens besloten we (Euser en Koen, red.) verder te kijken naar waar voor mij mogelijkheden lagen. Mijn trainer zei tegen mij: ja, Rik, jij hoort gewoon in formule-auto's thuis. Daar hebben wij op ingespeeld en zijn we gaan kijken bij andere klassen. Nu rijd ik bij MP Motorsport', stelt de zestienjarige tevreden.

Het wordt snel duidelijk dat de band tussen Rik en zijn coach, Euser, sterk is. Euser is een Nederlands autocoureur die in de jaren '80 onder meer de Formule Ford won en in de Formule Ford 2000-klasse tegen heren als Ayrton Senna en Jean Alesi reed. Uiteindelijk haalde hij ooit de IndyCar en kwam hij relatief dichtbij de Formule 1. De inmiddels 63-jarige heeft een neusje voor talent en ontfermde zich over Koen, die hij geschikt acht voor een F4-zitje. 'Dat komt door mijn lengte en mijn rijstijl', zo belicht Rik de keuze van zijn mentor voor het Spaanse kampioenschap.

Nederlands toptalent Rik Koen: 'Heb voor F4 getest en nu wil ik niet meer terug'

Cor Euser (links) en Rik Koen (midden) in gesprek met een MP Motorsport-werknemer (rechts) na de tests in Barcelona.

'We zijn gaan testen in de Formule 4 en nu wil ik niet meer terug'

Koen vervolgt zijn verhaal: 'De meeste mensen gaan van het karten naar formule-auto's. Wij hebben vroeg besloten om een ander pad te bewandelen omdat wij niet verwacht hadden dat we formule-auto's zouden bereiken. Zo ben ik terecht gekomen in de Ford Fiesta Cup en ik denk dat dat geen verkeerde stap is. Ik heb nu immers al wat race-ervaring in de autosport en ik denk dat dat mij uiteindelijk alleen maar kan helpen.'

'Meestal als je Ford Fiesta Cup rijdt, zet je je carrière voort in toerwagenkampioenschappen. Toen Cor mij adviseerde om de Formule 4 in te gaan, zijn we toch maar gaan testen en nu wil ik niet meer terug', verklaart Rik vermaakt. Hij heeft aan de enorme snelheden geroken die ook in de subklassen van de Formule 1 bereikt worden en is zeer tevreden met wat hij aantrof gedurende zijn tests, die hij uitvoerde voor MP Motorsport. 'De auto heeft veel meer snelheid en neerwaartse druk. Je hebt er downforce en dat is wel heel anders dan in de Ford Fiesta. Daar moet je wachten wanneer je instuurt, het duurt dan even voordat je auto daadwerkelijk de bocht neemt. Bij de Formule 4 ga je meteen.’

Tevredenheid bij MP Motorsport en bij Rik

Eerder gaf Sander Dorsman, eigenaar van MP Motorsport, al aan dat hij zeer verheugd was met de komst van het Ford Fiesta-talent, de blijdschap blijkt wederzijds. 'MP Motorsport is een supergoed team, ze hebben vorig jaar laten zien dat ze goed mee kunnen komen. Er komen dit jaar in de Spaanse F4 ook een aantal sterke teams bij, viel mij op, maar ik denk dat we daar het gevecht wel mee aan kunnen. Ik denk dat het niveau hoger ligt en dat het toch wel een heel competitief veld wordt.'

'Er rijden iets van 35 auto’s, om daartussen te mogen racen zal zeker uitdagend worden. Ik hoop dat ik vooraan mee kan gaan doen. Ik ben daarnaast heel blij dat mijn sponsoren mij steunen in deze stap, zij hebben het onder meer mogelijk gemaakt dat ik vanaf volgend jaar in de F4 uit kan komen', aldus Rik, die staat te trappelen om te beginnen.

Nederlands toptalent Rik Koen: 'Heb voor F4 getest en nu wil ik niet meer terug'

De MP Motorsport-bolide wordt naar binnen geduwd na een succesvolle test in Barcelona.

"Als ik moet kiezen tussen F1 en Le Mans, ga ik denk ik voor F1."

Rik Koen

Simracen met Atze Kerkhof

Een opstapje naar de Formule 4 is niet niks. Zoals Rik zelf al aangaf heb je plots te maken met serieuze downforce-niveau's vergeleken met andere raceklassen. Daarom is een stevige voorbereiding geen overbodige luxe. Voorbereidingen gaan voldoende getroffen worden, bevestigt hij: 'In maart hebben we nog wat testdagen staan en op 10 en 11 april heb ik in Madrid mijn eerste race. Ik zit bij de KNAC-academie en die geven mij de gelegenheid om met Atze Kerkhof in de simulator te trainen.'

'Dat is echt een formule-simulator. Wanneer ik daar instap, zal dat dus vergelijkbaar voelen met hoe het op het circuit voelt. Ik ga daar zeker nog even langs voordat ik in 2021 in de Formule 4 uitkom', aldus het Arnhemse racetalent. Kerkhof is onder meer bekend als professioneel simrace-coureur. Ook maakt hij onderdeel uit van Team Redline, het simrace-team waar ook Max Verstappen en Lando Norris bij aangesloten zijn.

Nederlands toptalent Rik Koen: 'Heb voor F4 getest en nu wil ik niet meer terug'

Overleg in Barcelona tussen Rik Koen en een MP Motorsport-ingenieur.

De verre toekomst

De stap voor aanstormend racetalent naar de Formule 4 is groot, maar te overbruggen. Deze stap wordt vooral gezien als een opstapje naar de andere Formule-klassen, die op hun beurt weer eindigen bij de Formule 1. Rik, fervent Le Mans-fan, zou zich vereerd voelen om de top van de autosport ooit te bereiken: 'Als ik moet kiezen tussen F1 en Le Mans, ga ik denk ik voor F1.'

'Le Mans kan namelijk altijd nog. Le Mans is gaaf, maar dat is de Formule 1 zeker ook. Het is natuurlijk fantastisch om ooit te mogen zeggen dat je Formule 1 gereden hebt', droomt hij. Is er iemand binnen de Formule 1 tegen wie hij opkijkt in de racewereld? Nee hoor, zijn idool staat wekelijks gewoon naast hem. 'Dat is Cor Euser. Hij heeft waanzinnige dingen gedaan, wist de IndyCar te bereiken en zat op een gegeven moment zelfs tegen de Formule 1 aan. Als ik zoveel kan bereiken als dat hij bereikt heeft, zou ik daar zeer trots op zijn.'

Door: Christian Moerman



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer