Preview Porsche Supercup: wie houdt Larry ten Voorde van de titel? Interviews
Interviews

Preview Porsche Supercup: wie houdt Larry ten Voorde van de titel?

Preview Porsche Supercup: wie houdt Larry ten Voorde van de titel?

Na een lange winterpauze van liefst zeven maanden mogen de coureurs van de Porsche Supercup eindelijk weer beginnen. Komend weekend staat de eerste wedstrijd van het jubileumseizoen (dertig jaar) op het programma. F1Maximaal.nl blikt vooruit.

In recente tijden heeft de Porsche Supercup steeds meer aandacht vanuit Nederland ontvangen. De reden is logisch: er is een Nederlandse coureur die de vloer aanveegt met zijn concurrenten. Larry ten Voorde won in de afgelopen twee jaren zeven van de zestien verreden wedstrijden en werd in zowel 2020 als 2021 kampioen. Voor het seizoen 2022 mikt de 25-jarige coureur uit Boekelo uiteraard op titelprolongatie, om zo nog iets dichterbij de meest succesvolle Nederlandse Porsche Supercupcoureur (Patrick Huisman, vier titels) te komen.

Om een derde titel bij te schrijven moet Ten Voorde afrekenen met niet de minste namen. Goed, de nummers twee en drie van 2021 zijn er dit jaar niet bij, maar tegenover het vertrek van Jaxon Evans en Ayhancan Güven staat de terugkeer van een oude bekende. Het bloed van drievoudig Porsche Supercupkampioen Michael Ammermüller kroop waar het niet gaan kon en zodoende maakt de Duitser na twee seizoenen afwezigheid weer onderdeel uit van de meest prestigieuze Porsche-cupklasse. Ammermüller rijdt voor het team Huber Racing.

Bovendien mag van Dylan Pereira worden verwacht dat hij een beter seizoen draait dan vorig jaar het geval was. De Luxemburgse rijder, met wie Ten Voorde in 2020 een flink robbertje moest knokken om zijn eerste titel veilig te stellen, is blikvanger van de Lechner-stal. De Fransman Marvin Klein (CLRT), die vorig jaar als gastrijder meteen zijn eerste race won (om daarna te worden gediskwalificeerd) is een zeer gevaarlijke outsider. Op de schouders van Laurin Heinrich, teammaat van Ammermüller, en Dorian Boccolacci (Martinet by Alméras), die vorig jaar als debutanten niet op beginnersfoutjes werden afgerekend, ligt na een sterk eerste seizoen logischerwijs wat meer druk.

Nederlanders in Porsche Supercup

Wie de Nederlandse taal spreekt, komt op de Porsche Supercuppaddock een heel eind. Niet minder dan negen (!) van de 28 coureurs zijn namelijk onze landgenoten. GP Elite is hofleverancier van de Nederlandse afvaardiging – naast Ten Voorde rijden er nog vier Nederlanders voor de renstal van Marc Schipper. Max van Splunteren, Lucas Groeneveld, Daan en Jesse van Kuijk streven er dit seizoen naar om dichter bij de regerend kampioen te komen.

Ammermüller en Heinrich zien twee Nederlanders naast zich oplijnen. Morris Schuring en Rudy van Buren completeren het viertal van Huber Racing. Beiden staan aan de vooravond van hun eerste volledige Supercupseizoen: Schuring mocht in 2021 enkele keren optreden als gastrijder, Van Buren heeft precies één Supercupstart (Hockenheim 2019) achter zijn naam.

Na een jaartje afwezigheid is veteraan Jaap van Lagen ook weer terug. De tweevoudig racewinnaar schuift aan bij het team van Alméras, waar hij onder meer Boccolacci als teammaat treft. Waar Van Lagen al in 2007 debuteerde, daar dook Loek Hartog in 2019 voor de eerste keer op. Ondanks inmiddels vijf Supercupwedstrijden te hebben gereden, gaat Hartog dit jaar bij Ombra Racing op voor zijn eerste volledige seizoen.

Supercup-coureurs aan het woord

Larry ten Voorde: 'Het Porsche Supercupseizoen van 2022 wordt ontzettend spannend. De onderlinge verschillen zijn kleiner geworden. Titelverdediging is voor mij geen ABC’tje: Dylan Pereira zit lekker in zijn vel en Laurin Heinrich komt ook steeds dichterbij de top. Mijn teamgenoten bij GP Elite hebben bovendien een stap voorwaarts gezet. In de wintermaanden heb ik een aantal van onze jongens gecoacht en ondanks dat ze al ontzettend gecommitteerd waren, zijn de prioriteiten nu nóg iets duidelijker geworden. Buiten GP Elite is Marvin Klein een coureur om rekening mee te houden, net zoals Dorian Boccolacci. Kijk niet vreemd op als het komend seizoen op meerdere momenten wordt beslist op honderdsten of zelfs duizendsten van een seconde.'

Jesse van Kuijk: 'Negen Nederlandse coureurs op de grid, dat is wel bijzonder veel! Ik vind het leuk, met de meeste van onze landgenoten maak ik een praatje – onderling wordt er vriendelijk met elkaar omgegaan. Vorig jaar ben ik als zeventiende geëindigd, iets wat veel beter had kunnen zijn als de tweede seizoenshelft wat minder moeizaam was verlopen. In het begin ging het namelijk voortvarend. In de zomer ben ik vader geworden en ze zeggen dat je dat een paar tienden kost – nou, dat zou in deze raceklasse rampzalig zijn! Tijdens de collectieve testsessie voorafgaande aan het nieuwe seizoen zat het veld ongelooflijk dicht op elkaar. Gelukkig heb ik in de winter mooie stappen voorwaarts gezet, waardoor ik goede hoop heb om dit jaar dichter op de koplopers te zitten.'

Morris Schuring: 'Na een deeltijdseizoen bij GP Elite in de Porsche Supercup, ben ik voor dit jaar overgestapt naar het team van Huber. Er is geen kwaad bloed of iets dergelijks: GP Elite mocht maar vijf voltijdwagens inzetten en Huber had nog een plekje over. Daardoor is de coaching die ik kreeg van Larry ten Voorde wel afgelopen – hij kan natuurlijk moeilijk zijn directe concurrent aanwijzingen geven, haha! Gelukkig heb ik dit jaar Michael Ammermüller als teamgenoot, ik kan nog veel van hem leren. Daarnaast kan ik goed opschieten met Rudy van Buren. We delen een truck en reizen vaak samen. Ik heb ontzettend veel zin in het nieuwe seizoen en mik op een paar mooie klasseringen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws