Windsor over favoriete bochtencombinatie: 'Hij was daar subliem, bijna in Verstappen-territorium' Interviews
Interviews

Windsor over favoriete bochtencombinatie: 'Hij was daar subliem, bijna in Verstappen-territorium'

Windsor over favoriete bochtencombinatie: 'Hij was daar subliem, bijna in Verstappen-territorium'

In een exclusief interview met F1Maximaal blikt analist en voormalig teammanager Peter Windsor vooruit op de openingsrace van het 2024-seizoen, die op zaterdag op het programma staat in Bahrein. In zijn uitgebreide analyse gaat Windsor in op de onderlinge verhoudingen tussen de teams, zijn favoriete bochtensectie op het circuit, en welke coureurs hier uitblinken, en vergeleek hij Red Bull Bull Racing-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez op het Bahrain International Circuit.

Windsor opende met zijn observaties uit de wintertest, die eveneens plaatsvond op het circuit in Bahrein. Op basis daarvan lijkt de RB20 volgens Windsor weer de favoriet. 'Het ziet er wat mij betreft uit alsof Red Bull Racing ongeveer staat waar het vorig jaar ook stond. In andere woorden: een geweldig team', zo opent de 71-jarige analist. 'Ze hebben tijdens de testdagen veel basiswerk kunnen doen, en werkten stints af met veel brandstof aan boord. De betrouwbaarheid is ook goed, en Max lijkt relaxed, en hij rijdt geweldig.'

Ferrari en Mercedes vechten voor de podiums

Het is al jarenlang zo dat vooral Red Bull, Ferrari, en Mercedes de meeste podiumplekken verdelen. Windsor kijkt in eerste instantie dan ook naar deze teams als het gaat om de uitdagers van Red Bull. 'Ferrari lijkt wel iets dichter bij Red Bull te zitten dan afgelopen jaar, en ik denk dat ze er heel erg op gefocust zijn om poleposition te pakken in Bahrein, puur om al een mijlpaal te behalen, en dan kijken ze daarna wel wat ze met de strategie kunnen doen', aldus de voormalig teammanager van de Italiaanse renstal.

'Ze hopen dan dat ze Red Bull met de racestrategie enigszins onder druk kunnen zetten tijdens de Grand Prix op zaterdag. Ik denk dat ze op het moment niet veel verder denken', meent de Brit. 'Ze zullen alles uit die snelle ronde willen halen, en ik verwacht dat ze de focus qua afstelling op de kwalificatie leggen. Het resultaat is dan dat het mogelijk geen geweldige race-auto zal zijn, maar ze zullen zoiets hebben van: dat vogelen we tijdens de race wel uit.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari charles leclerc 2024 bahrein 3
Charles Leclerc won in 2022 al eens in Bahrein. Wat kan de Monegask in 2024?

In de strijd voor de podiumplekken mag Ferrari in de race concurrentie verwachten van Mercedes, vermoedt Windsor. 'Ik twijfel er niet over dat Mercedes een vrij goede auto zal hebben. Ze moeten zorgen dat ze de betrouwbaarheid goed voor elkaar hebben, want ze moeten punten pakken. Ze hebben twee coureurs die prima in staat zijn om de auto naar de finish te brengen, en ze zullen zich erop richten om minimaal één coureur op het podium te krijgen. Met de kwaliteit van hun coureursduo moeten ze uit de problemen kunnen blijven en zorgen dat ze finishen.'

'Daarachter heb je waarschijnlijk McLaren en Aston Martin net voor de rest van het veld', voorspelt Windsor. Hoewel McLaren dan niet zou staan waar het 2023 beëindigde, zou dit wel een grote verbetering zijn ten opzichte van de seizoenstarts in 2022 en 2023. 'Het zal een groot middenveld worden, waarbij de verhoudingen per circuit zullen veranderen en ook afhankelijk van de omstandigheden.'

Piastri maakt indruk in lastigste bochtencombinatie

'Eén ding waar ik in de test in Bahrein echt van onder de indruk was, is hoe Oscar Piastri reed in bochten 9 en 10 (de krappe dubbele linkerbocht in het middengedeelte, red.)', voegt Windsor toe, over de Australiër die zijn tweede jaar ingaat. 'Dit is tegenwoordig een van de beste bochtencombinaties wereldwijd in de Formule 1. Hij zag daar subliem uit, echt heel goed. Hij zat daar bijna in Max Verstappen-territorium. Het gevecht tussen Lando, die ook supergoed is, en Oscar, wordt volgens mij een van de hoogtepunten van het jaar', zegt Windsor over de benjamin van het Formule 1-veld, die eerder al aangaf dat hij de rijstijl van Verstappen goed in de gaten hield.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor over favoriete bochtencombinatie: 'Hij was daar subliem, bijna in Verstappen-territorium'
Bochten 9 en 10 vormen samen voor de coureurs een van de uitdagendste bochtencombinaties.

'In die bochtencombinatie kunnen coureurs het verschil maken, omdat er een lang recht stuk na bocht 10 ligt', legt Windsor uit. 'Elke fout die je dus in bocht 10 maakt, wordt uitvergroot op het rechte stuk daarna, en datzelfde geldt voor bocht 2. Je kan wel proberen in te halen in de eerste bocht, maar tegenwoordig remt iedereen laat. Dat lukt dus vooral als je op een andere band rijdt, of minder bandenslijtage hebt, dus als je op een bepaalde manier een voordeel hebt.'

Windsor komt vervolgens nog uitgebreid terug op de uitdagendste bochtencombinatie van het Bahrain International Circuit. 'Mensen zeggen wel dat je in bocht 11 kan inhalen, maar je haalt in bocht 11 in als je heel goed werk hebt geleverd in bochten 9 en 10, en je goede acceleratie vindt uit bocht 10, dus eigenlijk draait het allemaal om bocht 10', weet Windsor. 'Je kan ook wel inhalen in bocht 4, maar dat ligt wat lastiger, want vaak ga je dan binnendoor, en is het bij het uitkomen van bocht 4 makkelijker voor je tegenstander om een undercut te doen. Dat is dus vooral leuk voor de televisie, maar het werkt lang niet altijd.'

'Bochten 9 en 10 zijn prachtig in de motorsport, omdat je een snelle bocht hebt, die je vol gas neemt in de zesde versnelling, gevolgd door een zware remzone, bergaf, met een scherpe linkerbocht, die haast aanvoelt als hij negatieve camber heeft, en dan heb je het rechte stuk erna', zo treedt de analist in detail.' Als je dus je wiel een beetje laat blokkeren, of een klein momentje van overstuur hebt bij het remmen richting bocht 10, dan word je op het rechte stuk hard afgestraft, en je moet dat remmen dus ook nog doen met zijwaartse druk op de auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor over favoriete bochtencombinatie: 'Hij was daar subliem, bijna in Verstappen-territorium'
Piastri heeft volgens Windsor goed opgelet bij een lesje 'Maxplaining'.

'De echte topcoureurs zorgen dus voor een goede exit uit bocht 10, maar zorgen dat ze geen groot compromis moeten doen in bocht 9 of bij het ingaan van bocht 10', laat Windsor optekenen. 'Dat kunnen alleen de echte toppers, en dat deed Oscar prachtig in de test, ook al was het in die situatie niet zozeer nodig, want het levert pas echt voordeel op in verkeer, dus in racesituaties. Over één ronde is het tijdsvoordeel beperkt, tenzij je teamgenoot natuurlijk wel een wiel blokkeert, of een momentje heeft, en jij niet.'

'Over één ronde, met gloednieuwe zachte banden, zullen Oscar, Max, of Lewis niet zoveel tijd winnen op andere coureurs', aldus Windsor. 'In de race, als de banden beginnen te verslechteren, en je ziet coureurs hun banden blokkeren, en je krijgt last van onderstuur, of overstuur, dan kan een coureur als Piastri binnendoor gaan en een inhaalactie inzetten. Dan wordt gezegd: prachtige actie in bocht 11, maar in realiteit heeft het alles te maken met wat hij in bochten 9 en 10 deed.'

Pérez versus Verstappen

Hoewel Sergio Pérez doorgaans in de meeste bochten wel tijd inlevert ten opzichte van Verstappen, kan het verlies van de Mexicaan in Bahrein meevallen, vermoedt Windsor. De analist stipt aan dat Pérez in remzones en onder tractie sterk presteert, maar in lange doordraaiers veel tijd inlevert op zijn teamgenoot, en van die lange doordraaiers zijn er niet veel in Bahrein. 'Bocht 11 is een snelle bocht, en bocht 12 ook wel, maar eigenlijk accelereer je in die bochten alleen maar.'

'Het is niet zoals bocht 9 in Barcelona. Er ligt na bocht 12 ook geen lang recht stuk, dat is jammer', vindt Windsor. 'Het is een beetje zoals in Austin, met die bocht met de vierdubbele apex, die ze uit Turkije gekopieerd hebben. Die bocht werkt ook niet echt, omdat je daarna toch geen recht stuk hebt, en datzelfde zou ik zeggen over bocht 12 in Bahrein. Het werkt niet echt, want daarna moet je toch flink in de remmen voor die rechterbocht (bocht 13, red.). Wat is de meerwaarde van een snelle bocht als er geen recht stuk volgt?' vraagt Windsor zich af. Dat slaat voor mij nergens op.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen sergio perez 2024 2
Weet Pérez zich dit jaar beter staande te houden naast Verstappen of wordt het verschil wederom groot?

'Ik probeer dan te bedenken waar Pérez niet zo snel zal zijn als Max', zo legt Windsor zijn gedachten uit. 'Hij zal niet zo goed zijn in bochten 9 en 10 in de race, als de banden beginnen te degraderen, zelfs als hij in vrije lucht rijdt, maar zeker in verkeer', geeft Windsor aan. 'Ik zie verder echter weinig bochten waar hij echt langzamer zal zijn dan Max. Ik denk dat hij het heel goed gaat doen in Bahrein, op bochten 9 en 10 na, dat zal wel zijn zwakke punt zijn. In de kwalificatie zal hem dat echter weinig doen, dus hij zou vooraan moeten staan als de auto het goed doet, wat wel de verwachting is.'

'Zijn auto lijkt goed in balans te zijn, en hij is vooral goed onder tractie als er muren naast het circuit staan, zoals op stratencircuits, waar het zicht beperkt is', analyseert Windsor. 'Dat is in Bahrein echter niet het geval. Het is heel open, en niet heel lastig voor Max om goede tractie te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat Pérez het qua tractie in Bahrein beter zal doen dan Max qua tractie', sluit de autosportjournalist af.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws