Deal Verstappen en G-Star: 'In ieder geval een bedrag met zeven cijfers voor de komma' Max Verstappen
Max Verstappen

Deal Verstappen en G-Star: 'In ieder geval een bedrag met zeven cijfers voor de komma'

Deal Verstappen en G-Star: 'In ieder geval een bedrag met zeven cijfers voor de komma'

Max Verstappen en G-Star maakten maandag bekend dat het Nederlandse kledingbedrijf de 21-jarige coureur gaat sponsoren. Dit betekent dat Verstappen na Jumbo en Exact een derde sponsor aan zich heeft gebonden. Reden voor F1Maximaal.nl om te bellen met sportmarketeer Frank van den Wall Bake.

Is het sluiten van deze overeenkomst tussen deze partijen logisch?

'Dat denk ik wel. Ik vind dit een redelijk logische overeenkomst. Hij is bij een zeer divers publiek populair en natuurlijk ook gewild onder jongeren.'

Voor hoe lang zal deze deal gemaakt zijn tussen G-Star en Verstappen?

'Ongetwijfeld voor een paar jaar. Maar ik kan me ook voorstellen dat Raymond Vermeulen, de manager van Max, zegt van: 'Hij is nu nog geen wereldkampioen is. Maar als hij dat wel wordt, dan wordt het geldbedrag bijvoorbeeld het dubbele'. Ik verwacht dat er clausules in zitten die gekoppeld zijn aan het succes van Verstappen.'

Heeft u enig idee om hoeveel geld dit zal gaan?

'Dan praat je in ieder geval over een bedrag met zeven cijfers voor de komma. Het zal niet minder zijn dan een miljoen per jaar. Maar ik ken de inhoud van het contract niet. Het is een kledingcontract, dus het kan zijn dat er een relatief laag bedrag is overeengekomen in de vorm van een eenmalige cashbijdrage per jaar en dat er straks een royalty wordt betaald over ieder verkocht product. Ik weet dat het zo werkt in andere sporten. De Nike's en Adidassen van deze wereld werken ook zo. Dit soort contracten hebben vaak een waarde van enkele miljoenen.'

Is het dan ook logisch dat ze een Nederlandse partner hebben gekozen?

'Het is heel leuk voor Max en ook begrijpelijk dat hij Jumbo en Exact al enkele jaren heeft als sponsor. Die zijn van oudsher al aan boord. Maar dat nu ook G-Star als Nederlands merk gaat pronken met een Nederlands product, dat is natuurlijk sterk voor G-Star. Dat G-Star hem heeft gezocht en gevonden is te snappen en dat het management van Verstappen daar op in gaat is ook te begrijpen.'

Hoe worden zulke deals meestal tot stand gebracht?

'Ik denk dat het heel variabel is, maar het is aannemelijk dat G-Star contact heeft gezocht met Raymond Vermeulen, de manager van Max. En dat ze hebben gezegd dat ze een deal willen met Max. En dat Raymond terug is gekomen met een aantal voorstellen. Het is niet zo dat hij alleen terug komt met een bepaald bedrag, hij wil ook weten wat G-Star gaat doen.'

'Max is zo top en gewild op dit moment, dat hij en zijn manager eisen kunnen stellen. Niet alleen ten aanzien van het bedrag, maar ook wat de mogelijke sponsors van hem willen en wat ze met hem gaan doen en hoe dat vorm gaat krijgen etc. En dat ze bijvoorbeeld toestemming willen voor alles wat gepubliceerd gaat worden over Max.'

Verwacht u op korte termijn meer sponsoren voor Verstappen?

'Er zijn denk ik wel veel bedrijven geïnteresseerd zijn. De vraag is of Max c.q. zijn management nog meer sponsors willen. Want je moet geen kerstboom worden, je moet selectief zijn in de merken die je gaat binden. Ze moeten niet alleen passen, maar zich ook gedragen in de lijn met wat je wilt met Max. En je moet er niet te veel willen, liever vijf die het goed doen dan tien die het matig doen.'

U heeft veel connecties. Hoort u zelf ook van bedrijven dat ze interesse hebben in Verstappen?

'Nou ik hoor in mijn wereldje dat er veel bedrijven zijn die wel wat willen met Max. Maar iedereen beseft zo langzamerhand wel dat het heel veel geld kost. En daardoor is er in de jaren een natuurlijke schifting gekomen tussen bedrijven die geïnteresseerd zijn en bedrijven ook echt concreet worden. Ik denk dat Max en zijn management in een luxe-positie zitten momenteel. Iedereen is ervan overtuigd dat Max in de toekomst wereldkampioen gaat worden en wil daar graag bij betrokken zijn.' (foto: Max Verstappen Instagram)

Sjoerd Valkering
s.valkering@valkeringmedia.nl

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws