Marko: 'Wij hebben ons tijdens de kwalificatie door Perez laten verleiden' Max Verstappen
Max Verstappen

Marko: 'Wij hebben ons tijdens de kwalificatie door Perez laten verleiden'

Marko: 'Wij hebben ons tijdens de kwalificatie door Perez laten verleiden'

Helmut Marko zag tijdens de Grand Prix van Turkije geen feilloze prestatie van zijn team. Red Bull Racing zat er meerdere keren naast gedurende de race en ook het optreden van Max Verstappen was niet vlekkeloos. In gesprek met Auto, Motor und Sport evalueert hij het weekend en stipt hij aan waar hij denkt dat de Oostenrijkse renstal het heeft laten liggen.

'Het ontbrak ons afgelopen weekend aan routine en rust', zo opent de Red Bull-adviseur wanneer hem eerst gevraagd wordt om terug te blikken op de kwalificatiesessie. 'Perez reed in Q3 de op twee na snelste tijd op intermediates en klokte de ronde daarop meteen de snelste eerste sector. Daar hebben wij ons door laten verleiden. Verstappen zei dan ook meteen dat hij ook die intermediates wilde.'

Terwijl Verstappen tweemaal een paarse sector neerzette op de blauw omrande banden, besloot zijn team hem toch naar binnen te halen. Marko: 'Hij zou als hij die ronde afgemaakt had op dezelfde tijd geëindigd zijn als de tijd die hij de ronde daarop op de intermediates neerzette. Op de regenbanden was hij echter in zijn ritme gebleven en hadden we poleposition kunnen pakken.' Tijdens Q3 begon de ellende voor Red Bull dus al op Istanbul Park.

Intermediates werkten bij Red Bull prima

Verstappen voelde zich op de wets goed, op de intermediate-banden, die op een drogend circuit juist meer grip zouden moeten bieden, ging het bij de Nederlander minder goed. 'Het was een kwestie van de banden op temperatuur krijgen', suggereert Marko, die verwerpt dat dat het eindresultaat van zijn team benadeeld heeft. 'In de derde vrije training lag die band ons bijvoorbeeld wél.'

'Daarna kwam de volgende fout', vervolgt de man uit Graz. Na de pitstop moest Verstappen de intermediates op temperatuur krijgen. Wegens een ongebruikelijk snelle Kimi Raikkonen in de Alfa Romeo wilde dit niet lukken: 'Tegen het einde van Q3 probeerde Verstappen hem anderhalve ronde lang in te halen. Hij dacht dat hij makkelijk langs de Alfa Romeo zou komen maar Raikkonen had veel snelheid in de regen.'

'Daardoor kreeg hij de banden niet op de temperatuur waarin deze optimaal werken en had hij uiteindelijk maar één ronde om die snelste tijd neer te zetten', verklaart Marko. Verstappen moest Lance Stroll voor zich dulden, die als enige een snellere ronde wist te klokken dan de Limburger. 'In die laatste ronde maakte hij bovendien nog een fout, die hem uiteindelijk poleposition gekost heeft.'

Verstappen start aan de verkeerde zijde

Omdat hij de poleposition misliep, begon hij aan de linkerkant van de startgrid. Hier lag minder grip dan aan de rechterkant, waarover de racelijn loopt. 'Uit reacties van in het verleden kon je wel opmaken dat Max daar boos over was', bevestigt Marko. Deze startpositie kwam de openingsfase van zijn race niet ten goede: 'Hij vermoedde al dat hij niet goed weg zou komen.'

Vervolgens kwam hij vast te zitten achter Sebastian Vettel. 'Je kon onze ware pace zien toen hij was ontdaan van de Ferrari-coureur', gaat Marko verder, die vervolgens zich richt op de pitstops. Die duurden in Turkije ongewoon lang voor de Red Bull-pitcrew, die doorgaans bliksemsnel is. 'Net als de andere teams heeft het coronavirus haar gevolgen gehad op onze werkzaamheden. We hebben dan ook moeten schuiven binnen het personeel.' Tot overmaat van ramp stelde Red Bull vervolgens Verstappens voorvleugel ook nog eens verkeerd af.

Agressieve Verstappen en kalme Hamilton

Verstappen deed zichzelf in Turkije totaal geen plezier door de controle te verliezen over de RB16 terwijl hij vastzat achter Sergio Perez. 'Dat was een totaal verkeerde inschatting van Verstappen', benadrukt Marko. 'Op het snelste punt van het circuit reed hij zo dicht bij Perez dat hij alle neerwaartse druk verloor. Toen Max Perez aanviel, was DRS nog niet toegestaan.'

Lewis Hamilton, die geduldiger voor de dag kwam op het spekgladde Turkse asfalt, heeft met zijn volwassen rijgedrag een uitstekende indruk achtergelaten op de adviseur: 'Hamiltons race was sensationeel. Hij wachtte totdat je DRS wél mocht gebruiken en haalde Perez toen gemakkelijk in. Zoals hij door de race heen die intermediates versleet totdat ze op zachte banden leken, toont alleen maar aan hoe ervaren hij is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws