Verstappen accepteert nederlaag: 'Eigenlijk stond Hamilton er nog verder voor' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen accepteert nederlaag: 'Eigenlijk stond Hamilton er nog verder voor'

Verstappen accepteert nederlaag: 'Eigenlijk stond Hamilton er nog verder voor'

Max Verstappen leek met twee vingers in zijn neus op weg naar een vijfde poleposition van het seizoen, maar vanwege een verrassende twist in de kwalificatie mocht het niet zo zijn. Waar de Red Bull Racing-coureur aanvankelijk een voordeel had van bijna acht tienden in de eerste training, kwam het voordeel in de kwalificatie Lewis Hamilton te liggen. Het verschil bedroeg uiteindelijk zeven honderdsten, maar de schade had nog groter kunnen zijn.

In een interview voor het F1 Café op Ziggo Sport laat Verstappen dan ook weten dat hij de nederlaag niet had aan zien komen. 'Het begon goed, maar aan het einde van de dag ging het wat minder. Ik weet niet wat er in de kwalificatie gebeurde. Ik had niet verwacht dat er zoveel meer grip zou zijn. Ik had denk ik te veel achtervleugel op de auto. De baan was in de kwalificatie ineens veel sneller voor mijn gevoel. Vooral in de langzame bochten, en daar is juist veel tijd te winnen. Dat was dus niet ideaal. Als je naar de theoretische sectortijden kijkt, stond Hamilton er tweeënhalve tiende voor.'

Door eigen toedoen was het gat wat kleiner, maar de Mercedes W12 was duidelijk de snelste auto op de vrijdag van het Grand Prix-weekend op Silverstone. 'Alleen omdat Lewis zijn laatste stukje verknoeide kon hij dat gat niet waarmaken, maar eigenlijk zaten wij er verder vandaan dan nu het geval is. Ik had zelf heel veel onderstuur in de bochten waar je veel tijd kunt winnen. Daar was de Mercedes beter.'

'Ik begrijp niet waarom ik zoveel onderstuur had', vervolgt Verstappen. 'Ik had er meer voorvleugel opgezet, maar dat zou niet zoveel uit moeten maken. Het is wel vaag zo. Dat probleem is echter vooral te merken in de kwalificatie. In de race ga je immers langzamer. Morgen verwacht ik daar geen last van te hebben, maar we moeten natuurlijk wel onderzoeken waarom dat gebeurde.' Een probleem is echter dat Verstappen geen aanpassingen meer zal mogen maken aan zijn RB16B.

Geen aanpassingen

'Het is raar dat je na de kwalificatie niets meer mag aanpassen aan je auto, maar daarna nog wel een vrije training hebt. Dan kun je die sessie beter laten vallen, die maakt dan eigenlijk ook niets meer uit. Het is beter om gewoon meteen te gaan racen.' Voordat de sprintrace van start gaat, zal eerst nog de tweede vrije training worden verreden. In deze sessie krijgen de coureurs een uur de tijd om te oefenen. 'Het is allemaal wat raar dit weekend. De kwalificatie draait eigenlijk om niks, dus je hebt ook niet dat gevoel van poleposition. Maar morgen gaan we wel aanvallen om die alsnog te claimen.'

De vechtlust is nog duidelijk aanwezig bij de leider in het klassement. 'We starten tweede en dat is niet heel slecht, maar het is ook niet wat je wilt. Aan de andere kant weten we dat Mercedes hier heel sterk is, dus we mogen er tevreden mee zijn. Bovendien vond ik dat ik een hele goede auto had, alleen met de balans die ik had kon ik niet aanvallen. Wellicht lag de auto ons wat beter in de eerste training, maar had Mercedes daarna de bovenhand. Het gat zag er veel groter uit dan het daadwerkelijk was. Ook zijn de races op andere tijdstippen.'

Ook motorpartner Honda doet er nog alles aan om de wereldtitel Formule 1 eindelijk weer naar Japan te halen. Het bedrijf had bijvoorbeeld van tevoren het gehele Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië gesimuleerd. 'We hebben allerlei testbanken die simulaties kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld om een heel raceweekend te simuleren. De hele auto past daarop, zo kun je alle systemen al laten lopen. In feite kun je gewoon een motor starten en kilometers maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws