Vooraf had Max Verstappen waarschijnlijk getekend voor een tweede plek in de Grand Prix van Canada, achter racewinnaar George Russell, maar voor de McLarens. Na de kwalificatie zag de wereldkampioen zijn kansen op de zege stijgen, maar uiteindelijk kwam de RB21 tekort. Verstappen blikt terug op de race, en kijkt met een schuin oog toch naar het wereldkampioenschap.
Voor de start van de race liet Verstappen al weten dat het niet volledig om de start draaide, en dat de race daarna nog lang zou zijn. De Red Bull Racing-coureur leek daarmee kansen te zien om Russell op pure snelheid af te troeven, en ook Helmut Marko hoopte op dat scenario. Bij de start nam Kimi Antonelli daarnaast de derde plek over, waardoor Verstappen geen directe dreiging van McLaren voelde.
Canada ongunstig voor Verstappen
Verstappen probeerde in de openingsronde nog om Russell aan te vallen, maar moest daarna een gaatje laten vallen. 'Ik denk dat het in de eerste twee stints niet heel goed ging. We hadden weer heel veel bandenslijtage', vertelt de Nederlander bij Viaplay. 'Uiteindelijk denk ik dat we het nog heel goed hebben gedaan door die tweede plek vast te houden. We kwamen best wel vroeg naar binnen voor die tweede pitstop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli kwam in de eerste twee stints steeds dichter achter Verstappen te rijden. Red Bull werkte strategisch gezien een sterke race af door het pitstopbal tweemaal te openen, en zo te vermijden dat Verstappen de tweede plek verloor. Antonelli wist bij de tweede pitstops zelfs nog bijna een overcut op Verstappen te plaatsen. 'We hebben gewoon de snelheid niet', luidt de conclusie van de Limburger dan ook.
'Ik glij gewoon te veel als ik mee wil doen met hen', zo wijst Verstappen naar McLaren en Mercedes. 'Daardoor krijg je ook meer slijtage. De auto is natuurlijk ook niet goed bij het rijden over de kerbstones, en met de hobbels', zo geeft Verstappen aan dat het circuit in Canada eigenlijk niet zo goed bij de RB21 past. Daarnaast heeft het semi-stratencircuit veel langzame bochten, terwijl Verstappen juist beter voor de dag komt in de snellere bochten.
'Dit speelt allemaal mee', vervolgt Verstappen. 'We zijn gewoon niet zo goed op deze punten. Ik probeer er altijd het maximale uit te halen. Ik probeer altijd mee te vechten, maar je ziet wel dat we nog wat tekortkomen.' Het Formule 1-circus reist hierna naar Oostenrijk af. Dat is, net als Canada, een circuit waar Verstappen in het verleden de nodige successen heeft geboekt. Afgelopen jaar wist Russell echter te winnen na een aanvaring tussen Verstappen en Lando Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Titelstrijd met McLaren
Dat incident in Oostenrijk vond plaats op 30 juni 2024, voor Verstappen een belangrijke datum. De Nederlander kreeg namelijk twee strafpunten voor dat moment met Norris, en staat nu op elf strafpunten. Hij moet dus tot 30 juni wachten, totdat twee van zijn strafpunten komen te vervallen. Dit jaar vindt de race in Oostenrijk één dag eerder plaats, waardoor Verstappen zich nog één weekend gedeisd moet houden.
In Canada ging dat in ieder geval goed. Na twee lastige stints behield Verstappen de tweede plek in de laatste stint. 'Gelukkig, ja', beaamt Verstappen, als hij te horen krijgt dat het in de derde stint beter ging. 'Als we minder brandstof aan boord hebben, gaat het wat beter. 'Ik kon in die stint ook totaal niet aanvallen. Ik probeerde meer te corrigeren en niet te veel te forceren. Ik keek meer in de achteruitkijkspiegels.' Hij voegt dan ook toe dat hij geen kans had om Russell aan te vallen.
Verstappen kwam in de laatste ronden echter wel nog even voor Russell terecht, toen de Brit opeens hard remde achter de Safety Car. 'Hij wilde ook tegen de Safety Car zeggen dat hij door moest rijden, want de Safety Car reed echt heel langzaam. Ik heb geen idee waarom', geeft Verstappen aan. 'Daarna trapte Russell agressiever op de rem. Het is wat het is', aldus de coureur, die duidelijk geen zin heeft in nieuwe controverse.
Van Koldenhoven sluit af met het bericht dat Verstappen wel is ingelopen op McLaren. 'Dat is op zich wel prima, maar we komen nog steeds tekort. Door een goede kwalificatie houden we de McLarens achter ons', weet Verstappen. De wereldkampioen liep achttien punten in op Norris en pakte zes punten meer dan Piastri. De Australiër moet echter nog voor een straf vrezen na inhalen achter de Safety Car.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties