Max Verstappen hield voor de race geen rekening meer met een goed resultaat, maar na vijftig ronden mocht de Nederlander zelfs nog op de overwinning hopen. Uiteindelijk werd het een derde plek, maar dat was reden genoeg voor Verstappen om met een brede lach voor de microfoon van Viaplay te verschijnen.
Vader en zoon Verstappen leken voor de start van de race te hopen op een plekje in de top tien, maar na een start in de pitstraat werd al snel duidelijk dat er veel meer in het vat zat. Verstappen werd door een lekke band nog teruggeworpen, maar liet zich niet uit het veld slaan en kon uiteindelijk 'gewoon' een beker ophalen. 'Een podiumplek, zelfs met die lekke band', zo staat Verstappen ook even gek te kijken van het verloop van de race.
Nieuwe motor voelt beter aan
Verstappen baalt er echter van dat hij nog tijdsverlies opliep. 'Ik had best wel een goede eerste ronde na die Safety Car, maar toen kregen we die lekke band.' Bij de Safety Car-herstart haalde Verstappen drie coureurs in één ronde tijd in. 'Toen viel ik weer vier plekken terug, dus dat is niet ideaal.' Het hielp Verstappen wel dat hij zijn bandenwissel na zeven ronden tijdens de Virtual Safety Car kon doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vervolgens begon hij aan zijn zoveelste Braziliaanse inhaalrace. 'De snelheid zat er goed in', laat Verstappen tevreden optekenen. 'De balans was iets beter en de motor was wat rustiger. Hij trilt dan wat minder. Dat helpt allemaal. Het was ook wat koeler, dus dat helpt ons wel. Dan heb je iets meer grip.' Vooral op vrijdag was het erg warm, wat Verstappen parten speelde in de sprintkwalificatie.
Giedo van der Garde vraagt of Verstappen een beetje gevoel had met zijn kleinere vleugels, maar dat spreekt de Limburger tegen. 'Ik reed met dezelfde vleugel als tijdens de sprintrace', benadrukt hij. Het makkelijkere inhalen had dus vooral te maken met de betere exit uit de laatste bocht. 'Alles was gewoon iets beter. Natuurlijk zijn er nog altijd punten waar je aan wilt werken, maar het voelde allemaal wat stabieler aan. Zoals ik zei, speelt de temperatuur ook mee. De banden oververhitten dan ook minder.'
Had Verstappen kunnen winnen?
Verstappen wordt vervolgens gevraagd of hij de race had kunnen winnen als hij met deze afstelling al in de kwalificatie had gereden. 'Ik denk nog steeds dat wij een probleem hebben over één ronde op dit circuit op dit moment', reageert de wereldkampioen. 'Dan hadden we misschien wel in Q3 gestaan. Dan ziet het er wel heel anders uit', zo beseft hij dat hij bijvoorbeeld vanaf een achtste plek veel kansrijker was geweest.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik eindigde nu maar tien of elf seconden achter de winnaar, met alles wat ik vanuit de pitstraat meemaakte.' Het is dus duidelijk dat Verstappen de snelste coureur was in de race. 'Dan heb je gewoon een hele goede race gehad. Aan de andere kant denk ik wel dat de temperatuur ons hielp met de banden.' Dat belooft veel goeds, want in Las Vegas is een lage baantemperatuur een garantie in de Amerikaanse nacht.
Verstappen reageert vervolgens op zijn vele inhaalacties. 'Het ging goed en ik had veel vertrouwen. Ik moest een paar keer iemand uitremmen, ook buitenom. Ik kwam vaak al goed uit die laatste bocht, en met het team hebben we het qua strategie ook goed aangepakt. Veel auto's zaten bij elkaar in de DRS, maar doordat ik daar met verse banden aankwam, kan je ze redelijk makkelijk inhalen. Dat is heel belangrijk hier', weet de Interlagos-specialist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties