Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat teleurstellend weekend in Portugal terugslaan met een overwinning in Barcelona. Verstappen beseft dat dit geen makkelijke taak is op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar inhalen lastig is. Wil de Nederlander de race op zijn naam schrijven, dan zal hij zaterdag de poleposition of de tweede plaats moeten veroveren.

Dit laat Verstappen weten in een interview met Ziggo Sport, wanneer hij gevraagd wordt naar zijn streven voor de kwalificatie. 'Natuurlijk wil ik poleposition, het is hier immers lastig om te winnen als je niet vanaf de eerste startrij begint. Maar ik heb de race natuurlijk wel gewonnen (in 2016, red.) vanaf plaats vier', lacht Verstappen. 'Toen had ik natuurlijk wel het geluk dat de eerste twee er samen af kegelden. Onder normale omstandigheden moet je hier gewoon vooraan staan om te kunnen winnen.'

Dat Verstappen vrijdagmiddag niet verder kwam dan de negende tijd, is voor hem geen reden tot paniek. De snelheid zit er namelijk wel, zo merkt de elfvoudig Grand Prix-winnaar op. 'We deden het goed op de mediums, maar op de zachte band was het nog niet helemaal optimaal. De balans was niet geweldig, maar ik maakte zelf ook een foutje. Dat is echter niet choquerend, want de dag verliep eigenlijk redelijk vlekkeloos.'

Verstappen ziet nog ruimte voor verbetering bij Honda-motor

Motorisch vermogen is niet onbelangrijk op het snelle circuit van Barcelona, maar de Honda-motor achterin de RB16B was in Portugal niet de rapste. Verstappen hoopt daarom dat er op dit vlak nog het een en ander zal veranderen. 'We weten dat de motor beter is dan eerst, maar dat is bij de andere teams natuurlijk ook het geval. We staan nog niet waar we willen zijn, we liggen waarschijnlijk nog een beetje achter Mercedes. Maar we zijn wel iets dichterbij gekomen.'

Verstappen is ook redelijk te spreken over de aanpassingen die aan het circuit zijn gedaan. 'Bocht 10 is nu wel leuker dan eerst, omdat je er veel harder doorheen kunt. Die haarspeldbocht was altijd erg krap – dat was niet heel fijn om daar in een F1-auto te rijden. De tractie was daar ook altijd erg slecht. Maar een nadeel van deze verandering is dat het inhalen er wel lastiger door wordt. Iemand uitremmen daar is er niet meer bij, omdat je zo laat remt.'

Wel baalt Verstappen behoorlijk van het feit dat de FIA heeft besloten om de track limits uit te breiden in Spanje. De Nederlander reed vrijdag zelfs schade op een aangepast gedeelte in de snelle chicane van bocht 7 en 8. 'Ik vind het onnodig dat die broodjes (de gele obstakels langs het circuit, red.) daar zijn verlengd, omdat we daar eigenlijk nooit last hebben van track limits. Nu rijd je daar zo schade, dat is niet echt fijn. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om er niet op te rijden, dat begrijp ik ook wel, maar daarmee win je tijd. Het helpt ook niet dat onze auto achter veel hoger staat dan aan de voorkant, daardoor kom je eerder tegen zo'n broodje aan. Ik begrijp niet waarom ze dit hebben gedaan, maar we moeten ermee leven', zo besluit Verstappen.

Denk jij dat Max Verstappen de Grand Prix van Spanje wint? Zet in en krijg 2,62 keer je inzet terug!

Wil je alles rondom de GP van Spanje weten? Download onze app: IOS of Android.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws