Max Verstappen moet al het hele seizoen tot het uiterste gaan om te compenseren voor het snelheidstekort van de RB21 en de schade in het kampioenschap te beperken. Dan helpt het niet als de pitstops regelmatig voor hoofdbrekens zorgen. Verstappen heeft na het volgende fiasco dan ook met zijn vuist op tafel geslagen bij zijn werkgever. Hij reageert ook op suggesties dat Red Bull Jonathan Wheatley mist.
Verstappen lag na de start van de sprintrace op de derde plek. Die positie stond ook niet onder druk, terwijl hij wel nog kans had om McLaren aan te vallen, nadat het Britse team ervoor koos om beide coureurs lang door te laten rijden op intermediates. Helmut Marko liet na de sprintrace zelfs optekenen dat Verstappen de race zonder mislukte pitstop had kunnen winnen. De pitstop mislukte echter wel, waardoor een goed resultaat voor Verstappen en Kimi Antonelli om zeep geholpen werd. Dankzij een Safety Car na een crash van Fernando Alonso ging Lando Norris er met de overwinning vandoor.
Enkele uren later sloeg Verstappen meteen terug met een poleposition voor de Grand Prix. De Nederlander keek aan het einde van de dag nog even terug op de sprintrace en het pitstopincident. 'Daar kun je nu toch niks meer aan veranderen', vertelde Verstappen aan de aanwezige media. 'Het was natuurlijk niet ideaal, maar uiteindelijk is de kwalificatie daarna belangrijker. Daar kun je op zondag ook de meeste punten mee scoren.'
Titelkansen van Verstappen
Verstappen zal die punten goed kunnen gebruiken. Zijn achterstand is na de sprintrace opgelopen tot negentien punten. Oscar Piastri start als vierde, terwijl Verstappen vanaf poleposition meteen een uitgelezen kans krijgt om de achterstand weer te verkleinen. Verstappen baalde na de sprintrace duidelijk van een nieuwe fout van zijn team. 'Ik kwam na afloop van de race binnen, en ze wisten het zelf natuurlijk ook wel, alleen moet je wel snappen dat ik er ook niet blij mee ben', zo maakt Verstappen duidelijk dat hij zijn frustraties bij het team geuit heeft.
Red Bull heeft inmiddels problemen gehad bij vier van de laatste pitstops van Verstappen. In Japan kostte dit Verstappen bijna de overwinning. In Bahrein werkte eerst het pitstoplicht niet, waarna de tweede pitstop nog slechter verliep. In Saoedi-Arabië ging de pitstop wél goed, maar had Verstappen een vijfsecondenstraf, en in Miami raakte Verstappen Antonelli dus. De Limburger weet dat dit aan het einde van het seizoen bepalend kan zijn in de titelstrijd. 'Dat klopt, maar dat weet het team ook. Dit mag eigenlijk niet gebeuren, maar het gebeurt wel. We moeten nu zorgen dat dit niet meer gebeurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull heeft bij de pitstops steeds een ander probleem. 'Dit was een inschattingsfout', weet Verstappen. 'Je moet een knop indrukken, en je hebt allerlei referenties wanneer je die knop uit kan zetten en wanneer niet. Dat is misgegaan.' Mogelijk had de man met de knop niet in de gaten dat Antonelli ook moest afremmen voor zijn pitbox. Als daar een coureur had gereden, die op de pit limiter had gereden, had Verstappen daarachter kunnen aansluiten, maar de Italiaan moest zelf afremmen om te stoppen bij zijn team.
Verstappen beseft dat het nu te vaak fout is gegaan bij Red Bull. 'Andere mensen proberen natuurlijk ook te verbeteren', zo geeft hij aan dat Red Bull niet langer het toonaangevende team is bij de pitstops. 'Je kunt niet verwachten dat ze ieder jaar tegen een muur aanlopen. Iedereen verbetert zich en bij ons loopt het gewoon even niet goed.' Red Bull zal de problemen zo snel mogelijk willen verhelpen, nu de verschillen vooraan steeds kleiner worden.
Personeelswijzigingen
Jonathan Wheatley was sinds jaar en dag verantwoordelijk voor de pitstops bij Red Bull, maar de voormalige sportief directeur heeft een kans gekregen bij Sauber als teambaas. Dat betekent dat een belangrijke man achter de snelle pitstops vertrokken is. 'Er zijn natuurlijk mensen gerouleerd', beaamt Verstappen. Calum Nicholas behoorde ook jarenlang tot de pit crew, maar stopte er na 2024 ook mee. 'Bepaalde mensen hebben nu andere taken, maar ik vind het te makkelijk om het daar meteen op af te schuiven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het mag gewoon niet gebeuren, dat is duidelijk', concludeert Verstappen, die tot slot aangeeft dat hij Kimi Antonelli, het andere slachtoffer van de fout van Red Bull, wel even gesproken heeft. 'Ja, meteen. Ik kon er natuurlijk ook niks aan doen, maar het is wel echt klote voor hem.' De Italiaan kon zijn pitstop niet maken, en verloor zo meer dan twintig seconden. Hij kwam als elfde over de streep, maar via veel tijdstraffen schoof hij nog op tot de zevende plek, waarmee hij twee punten pakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties