red bull racing logo 2025 imola Max Verstappen
Max Verstappen

Voormalig engineer trekt harde conclusie: 'Red Bull is uitgespeeld'

red bull racing logo 2025 imola

Christian Horner is de langstzittende teambaas in de Formule 1, maar het lijkt er steeds meer op dat de Brit de controle begint te verliezen bij Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team is meer dan ooit tevoren afhankelijk van Max Verstappen, maar ook de toekomst van de wereldkampioen komt steeds meer op het spel te staan. Voormalig engineer Ernest Knoors concludeert dan ook dat Red Bull is uitgespeeld.

Horner behoort tot de succesvolste teambazen in de historie van de sport. Met acht coureurstitels en zes constructeurstitels hoeft hij maar drie mannen voor zich te dulden. Horner staat in totaal op veertien wereldtitels. Dat is er eentje minder dan Toto Wolff, terwijl Ron Dennis en Frank Williams de lijst aanvoeren met respectievelijk zeventien en zestien wereldtitels. Wolff en Horner staan dus in de buurt, maar lijken dit seizoen geen kans te maken om hun erelijst verder uit te breiden.

Norris mist penalty tegen Duitsland

McLaren is dit seizoen namelijk dominant. De verschillen in de strijd tussen de coureurs zijn nog te overzien, maar bij de constructeurs heeft McLaren al 175 punten meer dan de nummer twee, motorleverancier Mercedes. Het lijkt er sterk op dat Oostenrijk ook weer oranje zal kleuren. 'In de tweede sector was Norris twee tot drie tienden sneller dan wie dan ook. Het is fenomenaal hoe de auto in dat deel van het circuit ligt, maar ook wat hij eruit kan halen', geeft Knoors aan bij Viaplay.

Norris kan met een overwinning de achterstand op Oscar Piastri weer verkleinen. 'Je hebt altijd het gevoel dat Norris die pure snelheid heeft. Als het een potje voetbal is op zondagavond en er staat geen druk, dan scoort hij de mooiste omhalen', zo trekt de analist een vergelijking. 'Als het dan om de penalty's gaat in de negentigste minuut tegen Duitsland, dan schiet hij de bal de tribune in. Dat is een beetje zijn probleem. Hij heeft zichzelf in een lastige positie gebracht, dat hij verder achter staat in punten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voormalig engineer trekt harde conclusie: 'Red Bull is uitgespeeld'
Snelheid is het probleem niet bij Norris, maar hij maakt te veel fouten.

Knoors ziet weinig redenen om een andere winnaar dan Norris te voorspellen, en hij voorspelt Piastri op de tweede plek. 'McLaren is normaal heel goed in het managen van de banden. Het gaat heel warm worden, dus dan draait het om de achterbanden. Ik denk dat McLaren met heel veel vertrouwen richting de race kan gaan', beseft Knoors.

Schadebeperking

Verstappen en George Russell zijn de enige coureurs die het McLaren vaker lastig weten te maken, maar beide coureurs staan voor een inhaalrace. De top vier van het kampioenschap staat achter elkaar op de startopstelling, met Russell op de vijfde plek, en Verstappen pas op P7. De Nederlander werd de dupe van een gele vlag, al vraagt Knoors zich af of de Red Bull-coureur zoveel hoger had kunnen eindigen zonder de fout van Pierre Gasly.

'Ze zeiden dat Max derde had kunnen worden', zo citeert Knoors Christian Horner en Helmut Marko. 'Dat zie ik niet terug in de tijden, als je ziet hoeveel tijd Verstappen in die laatste sector verloor. Ik denk eerder dat hij vierde of vijfde zou zijn geworden.' F1Maximaal.nl zocht de sectortijden op, die in de onderstaande tabel terug te vinden zijn.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Ronde Sector 1 Sector 2 Sector 3 Rondetijd
Verstappen (eerste ronde) 16,496 28,905 19,528 1:04,929
Verstappen (tweede ronde) 16,436 28,689 22,549 1:07,674
Verstappen (gecombineerd) 16,436 28,689 19,528 1:04,653
Leclerc 16,371 28,763 19,358 1:04,492
Piastri 16,469 28,792 19,293 1:04,554

Als Verstappen in zijn tweede Q3-ronde zijn sectortijd uit de eerste ronde had geëvenaard, zou hij inderdaad langzamer geweest zijn dan Charles Leclerc en Oscar Piastri, maar ook langzamer dan Lewis Hamilton. Hij zou dus slechts de vijfde plek hebben kunnen behalen, al is het mogelijk dat Verstappen in de laatste twee bochten nog wat extra tijdwinst had kunnen pakken, aangezien hij zijn eerste Q3-ronde op gebruikte banden reed.

'Je moet nu de schade beperken', zo richt Knoors het vizier op de race. 'Je moet in de buurt van de McLarens blijven om kans te maken. Stel dat er eens een motor kapot gaat, want we hebben gezien dat de Mercedes-motoren kwetsbaar zijn. Als dat gebeurt, moet hij hopen dat hij erbij zit. Dat is het enige doel dat hij kan stellen, dat hij achter de McLarens eindigt. Meer dan P3 of P4 mag je niet verwachten.'

Red Bull uitgespeeld

Knoors trekt wel enkele harde conclusies, nu Red Bull al regelmatig heeft ingegrepen maar helemaal niks is opgeschoten. 'Red Bull is ook gewoon uitgespeeld', oordeelt Knoors na meerdere noodvergaderingen en rijderswissels. 'Ze hebben het grote rijdersprogramma, maar ze hebben iedere rijder die ze hadden een kans gegeven naast Max. Niemand houdt het vol. Wat wil Horner nog zeggen?' vraagt de analist zich af.

Horner heeft volgens Knoors geen mogelijkheden meer om de situatie nog te redden. 'Je kunt niet praten over een rijder die de plek van Yuki Tsunoda moet overnemen, want daar ligt het niet aan. Ze hebben al drie of vier rijders zo opgebrand. Focus je maar op wat er echt toe doet. Hij kan Tsunoda ook niet onder druk zetten, want daar ligt het niet aan. Tsunoda is in Japan ingestapt, en wilde erbij zitten. Hij kijkt nu naar Liam Lawson, die staat zesde in de Racing Bull. Tsunoda ziet dus ook dat het bergafwaarts gaat met zijn carrière omdat hij naast Max zit. Dat is voor die rijders heel lastig om mee om te gaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen yuki tsunoda red bull racing liam lawson racing bulls 2025 emilia romagna zondag
Alleen Verstappen weet zich te redden in de RB21.

Vertrek Verstappen?

'Het enige wat Helmut Marko moet doen, is laten zien dat hij een auto en een team heeft waarmee Max kan winnen. Dat bewijzen ze niet', weet Knoors, die denkt dat de gevolgen voor Red Bull groot zijn als Red Bull geen vooruitgang boekt. 'Ze bewijzen ook niet dat ze van een slechte auto een betere auto kunnen maken. Ik wil geen kritiek geven op het team, maar als je wilt dat Max bij je team blijft, moet je hem dat perspectief geven. Je kunt wel blijven zeggen dat het wel komt, maar je moet hem ervan overtuigen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws