Albers waarschuwt Russell: 'Hij is in dat rijtje met Verstappen en Norris echt niet veilig' Opinie
Opinie

Albers waarschuwt Russell: 'Hij is in dat rijtje met Verstappen en Norris echt niet veilig'

Albers waarschuwt Russell: 'Hij is in dat rijtje met Verstappen en Norris echt niet veilig'

Viaplay-analisten Mike Hezemans en Christijan Albers steken de loftrompet voor de comeback van Max Verstappen, die nog meer verbeterde dan de Mercedes-coureurs in Q3. Het valt Hezemans echter op dat alle Mercedes-motoren het opeens heel goed doen, en denkt dat er meer achter zit. Albers vond de zaterdag in Canada een afgang voor Lewis Hamilton, die wederom van zijn teamgenoot verloor.

'Wat een comeback van Max ook', begint Albers direct in de nabeschouwing van Viaplay. Verstappen heeft op vrijdag namelijk amper gereden vanwege de regen en een probleem met het ERS-systeem tijdens de tweede vrije training. Het zat op zaterdagochtend niet steeds helemaal lekker, maar in de kwalificatie pakte hij bijna de pole. Er zat geen verschil tussen hem en George Russell. 'Het was heel knap om te zien hoe dichtbij hij kwam. Helaas zette hij die ronde net wat later dan Russell', vervolgt de oud-coureur. 'Russell zit er echt bovenop in de kwalificatie. Dit is wel heel pijnlijk voor Lewis.'

Hamilton kwalificeerde uiteindelijk als zevende, terwijl zijn teamgenoot dus vanaf poleposition zal mogen starten. Het verschil was echter minder dan drie tienden. 'Hij verloor al tijd in Q2, en dan ook nog een pak slaag in Q3. Dat is wel pijnlijk voor een zevenvoudig wereldkampioen', zegt Albers. 'Maar het is mooi om te zien hoe competitief de Formule 1 begint te worden.' Daar is Hezemans het mee eens. 'Als je dit ziet, waarom moeten we dan naar een nieuw reglement? Volgend jaar zit het nog dichterbij elkaar', zegt Hezemans.

'De eerste vijf man binnen twee tienden, dat komt bijna niet meer voor. Dat is net karten. En dan zit je (Hamilton, red.) er niet bij. Ik vond hem gewoon te langzaam. In Q2 was hij nog wel sneller, maar in Q3 weer meer dan twee tienden langzamer. Lewis zal hier wel echt ziek van zijn. Vanaf de start van het jaar staat hij er bijna altijd achter. Het is heel knap, misschien is dit een eenmalig iets', vraagt de oud-coureur zich af. Hij merkt op dat alle Mercedes-motoren opeens opvallend goed gaan. 'Het lijkt erop dat ze de motoren toch scherper hebben gezet, en er nog meer vermogen in zit.'

Ferrari 'opvallend slecht'

Albers vult aan dat er veel factoren een rol spelen waarom Hamilton niet sneller kon. 'Kan de wind zijn, kunnen de banden zijn, kan de temperatuur zijn. Ik vond ook dat Lewis te laat naar buiten ging. Zorg ervoor dat je die banker lap hebt, dat je die marge hebt om nog een keer aan te zetten', zegt Albers. 'Maar het is wel superknap van Russell', neemt Hezemans over. 'Ik had het echt niet verwacht. Maar ze hebben wel iets verbeterd, want in Imola was het nog best slecht. Ze maken toch wel weer een stap, maar die Mercedes-motor... Ze gaan allemaal opeens.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes vrijdag canada
De poleposition ging naar Russell, al reed Verstappen precies dezelfde tijd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Het valt Hezemans op dat ook Aston Martin er weer goed bij zit, en McLaren ook. Zij zijn klantenteams van Mercedes. Het team dat er niet goed bij zat, was Ferrari. 'Ze hebben teveel drag, te weinig topsnelheid', zegt Albers. 'En wat je toch echt nodig hebt hier, is topsnelheid. De Ferrari is fantastisch met mechanische grip, maar dan kom je toch ineens op een circuit waar je de penalty krijgt. Het was niet goed genoeg om door te gaan naar Q3', legt de oud-coureur uit. 'Ik had het niet verwacht, want in Miami waren ze redelijk goed. Dit is opvallend slecht', zegt Hezemans.

Albers nog niet klaar met Pérez

Ferrari start in ieder geval nog in het middenveld, Red Bull heeft één coureur op de eerste startrij en één coureur bijna achterin. Vlak na de aankondiging dat Sergio Pérez' contract is verlengd, levert de Mexicaan een teleurstellende kwalificatie. 'Hij zat gewoon te slapen', zegt Hezemans. 'Hij bleef drie ronden opwarmen in de plaats van voor een ronde te gaan. Het was dramatisch. Ik snap niet dat hij getekend heeft', zegt de oud-coureur. Albers, die eerder al zijn mening gaf over Pérez, is het met hem eens.

'Red Bull had zoiets van: die druk is wel goed voor hem, we gaan hem nog niet tekenen. En toen bakte hij er twee races niets van, en dachten ze uit overmacht maar: we gaan toch wel tekenen zodat hij vertrouwen krijgt?' stelt Albers. 'Ik begrijp het nog steeds niet. Tsunoda is constant, hij staat er elke keer, en is echt een toevoeging aan het team.' Presentatrice Amber Brantsen stelt dat Red Bull het nog even moet uitzingen met Pérez. 'Naja, twee jaar Pérez, dat weet je toch niet', antwoordt Hezemans. 'Dat contract is net zoveel waard als een gewoon stukje papier. Daarin staat echt wel dat hij moet presteren. Als hij dit (zoals in Canada, red.) nog drie keer doet, ja, dat kan niet.'

Russell is echt niet veilig

Hezemans en Albers voorzien in ieder geval wel dat het spannend wordt. Russell kan erop rekenen dat hij Verstappen en Norris op zijn hielen heeft vanaf het moment dat de lampen uitgaan. 'Die Mercedessen reden in Q2 een 11,7 en een 11,9, en rijden vervolgens een 12,0. Verstappen vindt van Q2 naar Q3 gewoon een halve seconde. Dat is wel knap, en dat laat ook zien dat hij aan het werk is. We gaan tijdens de race echt gewoon zien wie de snelste raceauto heeft', wijst Albers aan. 'Er zijn drie DRS-zones. Als je ergens moet verdedigen, is het in Canada. Russell is zeker niet veilig met Max achter hem en Norris in dat rijtje.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws