Mol en Doornbos zien irritatie bij Verstappen: 'We hebben dit jaar al wat meer foutjes gezien' Opinie
Opinie

Mol en Doornbos zien irritatie bij Verstappen: 'We hebben dit jaar al wat meer foutjes gezien'

Mol en Doornbos zien irritatie bij Verstappen: 'We hebben dit jaar al wat meer foutjes gezien'

Robert Doornbos en Olav Mol bewonderen de ronde van Max Verstappen, die hem bijna de poleposition opleverde. Beide heren zien echter wel dat er wat schoonheidsfoutjes gemaakt worden bij Red Bull Racing. Mol maakt zich ook zorgen over de problemen die Verstappen op vrijdag had. Hij suggereert dat het verdere gevolgen kan hebben.

Voorafgaand aan het raceweekend in Canada werd verwacht dat Red Bull het net als in Monaco zwaar zou gaan krijgen. De kerbs en hobbels, waar Red Bull in het prinsdom zoveel last van had, spelen ook in Montreal een hoofdrol. Tijdens de kwalificatie ging het echter beter dan verwacht. Verstappen was competitief vanaf het begin, al was het in Q2 wat lastig. In Q3 zette hij een supersnelle ronde neer, die toevallig precies dezelfde tijd had als de ronde van George Russell. De Nederlander vangt de Grand Prix van Canada aan als tweede.

'Max zijn weekend tot op heden: niet gereden in de vrije trainingen, elektrisch probleem met de auto, niemand mocht eraan komen, allemaal toestanden, tape. Dan komt hij toch wel aardig terug', trapt Doornbos af in de Formule 1: Hoogtepunten bij Ziggo Sport. Presentator Rob Kamphues kaart aan dat een Mercedes hem in de weg zat, en dat hij daardoor wellicht wat sneller kon. Doornbos geeft aan dat dat niet gebeurde tijdens zijn ronde in Q3. Verstappen klonk wel geïrriteerd op de boordradio.

'We weten ook dat hij dan wat korter wordt, iets onduidelijker op de boordradio', zegt Doornbos. 'Hij is foutloos geweest, maar dit jaar hebben we al wat meer foutjes gezien, zoals tijdens de kwalificatie in Monaco', gaat de oud-coureur verder. 'Je dacht echt dat hij een robot was. Hij is nog steeds buitengewoon, maar de irritatie kan er zomaar insluipen als je mechanische problemen krijgt. Het komt minder makkelijk aanwaaien. Hij is altijd al heel direct, maar nu zei hij iets van: de auto stuurt raar. Ja, daar kan zijn ingenieur niets mee', legt Doornbos uit, die verwijst naar het boordradio-verkeer tussen Verstappen en Gianpiero Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen canada zaterdag 1 1
Weinig rijtijd voor Verstappen op vrijdag, en dan toch een goede ronde eruit weten te persen op zaterdag. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Mol: 'We moeten niet vergeten dat hij al een nulresultaat heeft'

Mol sluit zich aan bij wat Doornbos zegt, maar wil vooral even ingaan op hoe goed Verstappen was tijdens de kwalificatie. 'De input, wat een ongelooflijk knap rondje', zegt Mol. 'Hij zat te hannessen, die vrijdag kon je afschrijven, dan het probleem met de ERS, overstuur. Dat je dat er dan uit weet te slepen, is superknap', zegt de voormalig Formule 1-commentator van Ziggo. 'Maar normaal zou dat hem drie tienden voorsprong hebben gegeven. Dat zit er niet meer in. Die overspeed is er niet meer.'

De 62-jarige vindt het zorgwekkend dat de betrouwbaarheid wellicht ook een rol begint te spelen vanaf nu. 'Als dat nu mee gaat gaat spelen dan denk je: nou... De komende drie wedstrijden gaan heel belangrijk worden. We moeten niet vergeten dat hij al een nulresultaat heeft dit jaar', zegt Mol, die verwijst naar de Grand Prix van Australië, waar Verstappen uitviel vanwege een kapotte remklauw. 'En betrouwbaarheid is, zoals we in 2023 ook zagen, een deel van de gouden sleutel.'

'Dat vind ik vrij schokkend'

Het viel Mol ook op dat Pérez een ondermaatse prestatie leverde. Het verschil tussen hem en teamgenoot Verstappen werd opnieuw pijnlijk blootgelegd. 'Een goed rondje aan elkaar knopen op deze baan blijkt heel moeilijk te zijn. Iedereen leek op zoek te zijn naar de sweet spot van die banden, en het lukte niet iedereen om die te vinden. Dus het is extra pijnlijk dat Pérez, met een gouden contract in zijn kont, die niet vindt. Dat vind ik vrij schokkend. Als er gerommel is binnen de organisatie, is het probleem vrij moeilijk te pinpointen. Het rondje dat Max reed, zou hem normaal een voorsprong opleverden, dus er is toch wat meer aan de hand.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws