Wolff kan zijn geluk niet op: 'Verstappen naast Russell is een echt statement' Opinie
Opinie

Wolff kan zijn geluk niet op: 'Verstappen naast Russell is een echt statement'

Wolff kan zijn geluk niet op: 'Verstappen naast Russell is een echt statement'

Mercedes is weer officieel op het juiste pad, zo luidt de conclusie van het Duitse medium Auto, Motor und Sport na de kwalificatiesessie in Montréal. George Russell ging er daar met de polepositie vandoor, in een sessie waarbij kleine foutjes keihard werden afgestraft. Zo was de kwalificatiesessie al vroegtijdig voorbij voor zowel Sergio Pérez als de twee Ferrari-coureurs. Het Duitse medium weet wel waarom het voor beide teams misging.

Russell wist met zijn polepositie voor het eerst sinds de Grand Prix van Hongarije 2023 weer een pole voor Mercedes te pakken. Het Duitse Auto, Motor und Sport denkt dat het een teken is dat het Duitse team weer langzaam op de weg terug naar de top is. 'Na twee moeilijke jaren is Mercedes op de weg terug naar de top van de Formule 1. In Monaco waren de Zilverpijlen al in staat om voor de topposities te vechten. Maar pas in Montréal maakten ze echt hun comeback. George Russell en Lewis Hamilton voelden zich vanaf de eerste training op hun gemak in de auto en draaiden constant snelle ronden onder verschillende omstandigheden', schrijft het Duitse medium.

Tijdens de kwalificatiesessie op de zaterdag was er een constante regendreiging, waardoor Mercedes aan het begin nog niet durfde te hopen op een eventuele polepositie. 'Toen het ging om de voorste startposities, moesten de ingenieurs in de Mercedes-garage beven. Er was een constante dreiging van regen. Iedereen die niet op het juiste moment met de juiste banden op de baan was, liep het risico voortijdig uit te vallen.' Dat was volgens Duitse medium ook de reden waarom Sergio Pérez, in Q1, en de Ferrari-coureurs, in Q2, vroegtijdig uitvielen. 'Kleine foutjes hadden deze dag al snel grote gevolgen.'

Ondanks dat Mercedes de pole van Russell al bijna als een soort overwinning viert, denkt teambaas Toto Wolff dat de strijd nog niet gestreden is. 'Verstappen naast George op de eerste rij is een echt statement', wordt de Oostenrijker door AMuS geciteerd. 'We weten nog niet hoe de banden zich zullen gedragen. Het weer kan gek worden. Maar we hadden vandaag de nodige snelheid. Morgen winnen zou natuurlijk de kers op de taart zijn.'

Ferrari en Pérez blunderen

Waar bij Mercedes vooral euforie de boventoon voerde op de zaterdag, was er bij Ferrari vooral teleurstelling. Beide coureurs lagen namelijk in Q2 al uit de kwalificatie. AMuS weet wel waar het misging voor de Scuderia. 'Het grootste pijnpunt was de eerste sector', schrijft het Duitse medium, iets wat ook teambaas Frédéric Vasseur ook al beaamde. Toch kwam de uitschakeling van de Scuderia alsnog onverwacht. 'Tijdens de lunchpauze (op zaterdag, red.) staken de Ferrari-technici de koppen bij elkaar om uit te zoeken waarom de auto zich zo anders gedroeg dan de dag ervoor. Het enige verschil was een lichte stijging in de temperatuur van het asfalt. Dat zou eigenlijk in het voordeel van Ferrari moeten zijn, maar het tegenovergestelde gebeurde.'

De tekst gaat door onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari canada vrijdag 2024
AMuS zag Ferrari voor een raadsel staan tijdens de kwalificatie (Foto: Ferrari F1 Media)

Het Duitse medium denkt wel te weten waarom de Scuderia net te langzaam was voor het behalen van Q3. 'De Ferrari's hadden in Q1 al twee sets zachte banden nodig. Vervolgens wilden ze Q2 doorkomen met slechts één set verse banden. Ferrari zette de nieuwe banden bij de eerste poging op de auto en had toen het krap werd nog maar één gebruikte set over.' Uiteindelijk heeft het bandenmanagement Ferrari de das omgedaan.

Niet alleen Ferrari had echter te kampen met een 'bittere kwalificatiefout. Net als in Monaco viel de Mexicaan door de grid in Q1.' Pérez gaf zelf de schuld aan het verkeerd opwarmen van de banden, aldus AMuS. 'De achterbanden waren gewoon te koud. Ik gleed gewoon rond en had geen vertrouwen', zei de Mexicaan na de kwalificatie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws