De kwalificatie voor de Grand Prix van Italië was spannend. Ondanks de dominantie van McLaren dit jaar was het Max Verstappen die er met pole position vandoor ging. Mark Hughes zag dat de auto van Red Bull Racing zich dit jaar comfortabel voelde op Monza en dat was precies wat Verstappen nodig had. De Nederlander ging perfect door de bochten en zette de snelste tijd neer.
Vorig jaar had Verstappen het zwaar op het circuit van Monza en wist hij zich slechts als zevende te kwalificeren. 'In schril contrast met vorig jaar vindt de Red Bull het circuit van Monza dit jaar wel fijn', ziet ook Mark Hughes in zijn analyse voor The Race. 'Dat was alles wat Max Verstappen nodig had om voor de vijfde keer dit seizoen de pole position weg te kapen voor McLaren (en Ferrari). Daarbij reed hij de snelste kwalificatieronde ooit in de Formule 1.'
Strijd tussen drie teams
Hoewel McLaren het dit jaar het beste voor elkaar heeft, zorgt Monza ervoor dat de concurrentie het gevecht met de McLarens aan kan gaan. 'Monza, een circuit met extreem lage downforce, zou het voordeel van McLaren altijd minimaliseren', legt Hughes uit. 'Als het gaat om de vleugelniveaus van Monza, kunnen Red Bull en Ferrari concurreren.' Ook omdat er op het grootste deel van het circuit volgas kan worden gereden, is het voordeel van McLaren maar klein.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Voor Ferrari is het bijna traditie in Monza', zegt Hughes over het feit dat de Italiaanse renstal in Italië ook dit jaar kon strijden om pole. 'Voor Red Bull is dat historisch gezien minder het geval, maar er zijn dit jaar al veel tekenen dat de RB21 floreert wanneer de vleugelniveaus omlaag gaan.' Dat was dit weekend dus weer het geval. Verstappen kon in de Red Bull echt alles geven.
De strijd om pole position ging uiteindelijk dus tussen drie teams. 'Ferrari, Red Bull en McLaren', aldus Hughes, die had verwacht dat de kwalificatie beslist zou worden door de slipstream. 'Er was 0,25 tot 0,3 seconden beschikbaar bij de perfecte uitvoering daarvan. Dat is veel meer dan het verschil in potentieel rondetijd tussen de drie auto's.' Toch verliep de kwalificatie iets anders.
Voordeel van de slipstream
'Niemand maakte volledig gebruik van de slipstream', vertelt Hughes. 'Bij McLaren, waar de coureurs met elkaar strijden om de titel, zou het politiek beladen zijn geweest om de ene coureur voorrang te geven boven de andere.' McLaren zou, als ze gebruik zouden willen maken van de slipstream, één coureur dat voordeel moeten geven en daardoor als het ware een eerste coureur moeten kiezen voor de Grand Prix van Italië. Het team heeft dat, net als de vorige weekenden, niet gedaan. Beide McLaren-coureurs krijgen de steun van het team om de titel dit jaar te kunnen pakken.
Red Bull koos wel voor deze strategie en Yuki Tsunoda gaf Verstappen voor zijn eerste snelle ronde in Q3 dan ook een slipstream. 'Bij Red Bull hielp Tsunoda Max Verstappen inderdaad aan een voorlopige pole.' Echter, Tsunoda kon dit helaas niet doen voor de tweede ronde. 'Toen kreeg de auto van Tsunoda een batterijprobleem en kon hij niet meer helpen', vertelt Hughes. Verstappen moest het daarom helemaal zelf doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari had de perfecte omstandigheden om ook te kiezen voor een slipstream, 'omdat Lewis een straf van vijf plaatsen op de grid kreeg', legt Hughes uit. Hamilton deed daarom nooit echt mee om pole position, omdat hij toch niet vooraan zou mogen starten. Teambaas Frédéric Vasseur vond echter dat er te veel risico's aan waren verbonden. 'Ferrari probeerde het niet eens. In beide Q3-runs verliet Leclerc de pitstraat voor Hamilton.'
Perfecte prestatie van Red Bull en Verstappen
De snelheid bij het ingaan werd daarom een van de belangrijkste factoren voor een goede rondetijd. 'De McLaren had in theorie de beste snelheid bij het ingaan van de bochten moeten hebben', aldus Hughes over het voordeel van McLaren. 'Maar Red Bull gaf Verstappen alle informatie die hij nodig had om perfect de chicanes in te gaan.' Verstappen wist daardoor alles uit zijn ronde te halen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De manier waarop de auto reageerde op zijn enorme snelle eerste stuurbewegingen was indrukwekkend, aangezien het team had gewerkt aan het in evenwicht van de auto rond de voorvleugel', legt Hughes uit. Hij zag dat Verstappen het op vrijdag dan ook lastig had gehad met de RB21. 'Op vrijdag had hij ontdekt dat de auto te veel kon draaien, waardoor hij tijd verloor. Maar ze hebben de auto prachtig afgesteld en Verstappen kon er mee omgaan.' De Nederlander mag de race vanaf de eerste startplek beginnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties