Op de maandagavond na de Grand Prix in Brazilië is er ingebroken bij Alpines fabriek in Viry-Châtillon, zo melden Franse media. Er is nu een vrees dat industriële spionage weer aangewakkerd wordt. Er is niet duidelijk waarom er ingebroken is. De politie kon na tien minuten de conclusie trekken dat er niets was meegenomen, maar daar heeft voormalig F1-pitreporter Jack Plooij zijn twijfels over.
Een 'mysterieuze inbraak' in Alpine's fabriek in Frankrijk heeft geleid tot speculatie over industriële spionage, aangezien er volgens de Franse politie niets is gestolen. De locatie in Viry huisvest al ongeveer veertig jaar Renaults productiecentrum voor de motoren, inclusief de vroege ontwikkelingsfase van de F1-motor voor 2026, die volgend seizoen in de Alpine-bolide zou hebben gelegen als Renault de stekker er niet uit had getrokken.
De politie heeft bevestigd dat twee personen het gebouw zijn binnengedrongen via de entreehal om vervolgens direct door te lopen naar de bovenste verdieping, waar de kantoren van het hogere management en belangrijke Alpine-functionarissen gevestigd zijn. Diverse kantoren werden geopend tijdens de zoektocht, en politiediensten suggereren dat de indringers bekend waren met het gebouw en waar de belangrijke kantoren waren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ongelooflijk', zegt Plooij in het Ziggo Sport Race Café. 'Weet je wat het vreemde van het verhaal is? Het schijnen dezelfde gasten te zijn geweest als die van het Louvre', grapt hij eerst. 'Nee, ze hebben niks meegenomen, en dat vond ik frappant aan de verklaring van de Franse politie. Ze hebben niks meegenomen. Hoe weet je dat al na tien minuten?' vraagt hij zich af, vooral als die inbrekers direct wisten waar ze heen moesten.
Spionage bij Alpine?
Hoewel er dus deuren zijn geopend, melden de eerste berichten dat er niets is beschadigd. Alpine bevestigde tegenover PlanetF1 dat er niets is gestolen en dat alles in orde is, en dat op het moment van de inbraak niemand in het pand aanwezig was. De Franse autoriteiten hebben een onderzoek gestart. 'De set-ups van dit jaar zijn sowieso niet gestolen, denk ik', voegt Richard Verschoor er met een knipoog aan toe. 'Ze denken nu aan bedrijfsspionage', zegt Plooij.
Hij zou echter niet zien waarom er dan bij de Franse renstal gespioneerd werd. 'Dan denk ik: ga spioneren bij Mercedes, of bij Ferrari. Nou ja, Ferrari zou ik ook skippen, maar om dan bij Alpine te gaan spioneren.' Industriële spionage wordt als mogelijke hypothese genoemd. Hoewel Renault het F1-project voor de krachtbron van 2026 heeft stopgezet en is overgestapt op een klantendeal van Mercedes, was de ontwikkeling van de nieuwe motor al behoorlijk gevorderd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Achterdocht
Het is mogelijk dat er nog wat intellectueel eigendom ligt, waar de inbrekers naar zochten. 'Misschien, ik gok ook maar wat', zegt Verschoor, 'dat ze met het oog op volgend jaar toch goed bezig zijn daar', oppert hij. Ondanks dat Alpine dit jaar niet uitblinkt, kunnen ze achter de schermen uiteraard met een groot project bezig zijn, wat men op dit moment niet ziet van de buitenkant. Plooij blijft het vreemd vinden dat de inbrekers niets hebben gestolen en dat de politie zo snel die conclusie kon trekken.
'Dat geloof ik niet helemaal. De politie zegt dat er niets is gestolen. Het wordt nog onderzocht. Ik ben benieuwd, er komt vast ergens nog wel een dingetje omhoog denk ik', besluit Plooij. Het doet men wellicht denken aan Spy-gate, of Stepney-gate, waarbij McLaren gespioneerd zou hebben bij titelconcurrent Ferrari. Dit vond plaats in 2007. McLaren had destijds vertrouwelijke informatie in bezit gekregen van een gekrenkte werkgever van Ferrari. Dat kwam McLaren duur te staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties