McLaren zette een sterk één-tweetje neer in Oostenrijk: het team was het snelst in de laatste twee trainingen, de kwalificatie én de race. Toch had het opnieuw faliekant anders kunnen aflopen. Een scenario zoals in Canada – of erger – lag op de loer. Deze keer kon een aanrijding tussen Oscar Piastri en Lando Norris echter worden vermeden. McLaren heeft duidelijk geleerd van wat er twee weken geleden misging.
De analyse van Auto Motor und Sport begon met het schetsen van de uitgangspositie bij de start van de race. 'Na de kwalificatie hadden velen een superieure overwinning voor Lando Norris verwacht.' Die dominante overwinning kwam er uiteindelijk ook, al verliep het begin van de race spannender dan verwacht. 'Hij had meer dan een halve seconde voorsprong op de concurrentie. Daarnaast stond teamgenoot Oscar Piastri pas op de derde plaats.'
Piastri kon lang in DRS-afstand blijven
Het werd echter al snel duidelijk dat Piastri zich daar niet bij zou neerleggen. 'In bocht 2 van de eerste ronde had de Australiër dit al gecorrigeerd door Charles Leclerc in te halen. Na de korte Safety Car-periode, als gevolg van de botsing tussen Verstappen en Antonelli, namen beide MCL39’s afstand van de rest. Piastri bleef voortdurend binnen DRS-afstand van Norris.' Het verschil tussen beide coureurs bleef dus minder dan een seconde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daardoor mocht Piastri hopen dat hij ook zijn teamgenoot zou kunnen inhalen. 'De leider in het wereldkampioenschap had in de eerste stint een beter tempo op de mediumband. In ronde zes plaatste Piastri de eerste, nog niet erg overtuigende aanval in bocht 4. Vijf ronden later werd het serieuzer: Norris kwam slecht uit bocht 1 en Piastri ging hem voorbij voor tribune drie, maar zijn teamgenoot counterde via de binnenlijn naar bocht 4.'
Bijna loopt het mis in ronde 20
Het was een knappe reactie van Norris, maar Piastri gaf zich niet gewonnen. 'Piastri gaf niet op en probeerde het opnieuw in bocht 6, maar slaagde er niet in om Norris te passeren. De situatie bedaarde slechts kort, want de volgende aanval liet niet lang op zich wachten. Bijna moesten beide coureurs de race staken: in ronde 20 remde Piastri bij tribune vier en kwam hij bijna tegen de achterkant van de auto van Norris.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bij McLaren leeft uiteraard de grote vrees dat beide kemphanen elkaar op een dag uit de race zullen rijden. In Canada ging het al fout, toen Norris voor een te kleine opening ging en daardoor Piastri raakte. Dat leidde tot een crash. Zolang een van beide auto's de finish haalt, is er niets aan de hand, en blijft McLaren het voortouw houden in het kampioenschap. Als Piastri en Norris elkaar van de baan zouden rijden, zou dat echter rampzalig zijn.
Teamleiding McLaren grijpt in
Dat beseft men binnen het team maar al te goed en daarom werd er ingegrepen. 'De teamleiding had genoeg gezien en gaf Norris de opdracht om naar binnen te komen. Hij stopte diezelfde ronde, terwijl Piastri pas vier ronden later zijn pitstop maakte. Op de nieuwe harde banden wist Piastri de achterstand op Norris te verkleinen, maar na de tweede pitstop kwam er geen aanval meer.' Norris reed daarna onbedreigd naar de overwinning.
Joël Lischka wijst er in zijn analyse op dat bij teambaas Andrea Stella na afloop enige opluchting zichtbaar was. De Italiaan verklaarde dat McLaren lessen had getrokken uit de botsing in Canada. Het is moeilijk om hem daarin ongelijk te geven. Het was een verstandige beslissing om meer afstand tussen de twee coureurs te creëren. Ondanks een minder geslaagde eerste pitstop wist Norris de overwinning vast te houden, waardoor hij zijn achterstand op teamgenoot Piastri in de WK-stand verkleinde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties