horner oostenrijk red bull racing vrijdag 2 Formule 1
Formule 1

Horner met bizarre uitspraak: 'Hij bedreef de liefde met zijn f*cking uitlaat'

horner oostenrijk red bull racing vrijdag 2

Christian Horner heeft dit seizoen al meerdere noodvergaderingen moeten organiseren, maar na de race in Oostenrijk is het de vraag of de situatie daar nog mee opgelost kan worden. Red Bull Racing heeft volgens de teambaas een vreselijk weekend achter de rug, maar Horner had toch vooral aandacht voor McLaren. Daarbij namen zijn frustraties enigszins de overhand.

In twee jaar tijd is Red Bull flink afgezakt. In 2023 was het Oostenrijkse team bezig aan het dominantste seizoen uit de geschiedenis van de sport, maar inmiddels staat Red Bull vierde bij de constructeurs met een forse achterstand op Mercedes en Ferrari, om over McLaren nog maar niet te spreken. Horner werd bij zijn persmoment dan ook getrakteerd op enkele kritische vragen. Zo werden bijvoorbeeld vraagtekens geplaatst bij het vermogen van Red Bull om weer terug te keren naar de top.

Kan Red Bull nog terugkeren aan de top?

'Ik geloof nog steeds dat dit team erg sterk is, ook in de breedte', benadrukt Horner, die wel toegeeft dat Red Bull wordt tegengewerkt door haar gedateerde hulpmiddelen. 'Helaas hebben we niet de resultaten neergezet die we hadden willen zien. We zitten aan het einde van deze reglementen en we worden ook getroffen door bepaalde tools, die we hebben.' Hoewel Horner blijft volhouden dat Red Bull kan terugkeren naar de top, beseft hij dat de aanhoudende correlatieproblemen en verouderde windtunnel daar nu een stokje voor steken.

Horner legt uit dat het probleem bij Red Bull niet in het personeel zit. 'Het is grotendeels nog steeds dezelfde groep mensen, die achttien maanden geleden een auto ontwierp, die bijna elke race won. Ze zijn niet opeens idioten geworden. Je moet erkennen dat McLaren geweldig werk levert, en we feliciteren hen daarmee.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner rob marshall
Met de juiste middelen is Rob Marshall goud waard voor McLaren.

Feit blijft echter wel dat Horner als teambaas verantwoordelijk is voor de infrastructuur van het team. De windtunnel zal pas na de intrede van de nieuwe reglementen ingaan, waardoor Red Bull het ook dan opneemt tegen teams met veel modernere faciliteiten. 'Je kunt niet zomaar harder werken dan de rest, want iedereen werkt ongelofelijk hard. We moeten alleen slimmer werken', zo legt Horner zijn aanpak uit.

Horner is stomverbaasd

Horner spreekt vervolgens uitgebreid over McLaren. De teambaas geeft toe dat Verstappen dit jaar onttroond zal worden. 'Dit seizoen hebben ze een enorme voorsprong, dus het kampioenschap lijkt tussen twee coureurs te gaan. Wij proberen gewoon elk weekend alle kansen te grijpen, zoals we in Imola ook deden. Twee weken geleden waren we nog tweede in Montréal, voor beide McLarens', voegt de 51-jarige toe.

Red Bull kwam in Oostenrijk flink tekort na een prima optreden in Canada. Horner legt uit waarom Red Bull zo'n zwak weekend meemaakte. 'De temperatuur speelt altijd een rol, en de lange bochten ook. Daar is McLaren erg sterk in. Weet je wat pas echt indrukwekkend is? Ik zie geen enkel ander team dit doen, maar kijk eens hoe dicht Oscar achter Lando kon blijven rijden met een auto vol met brandstof. We zaten in het begin van de race, en hij bedreef zo ongeveer de liefde met de f*cking uitlaat (van Norris, red.), ronde na ronde', zo uit Horner zijn frustratie en ongeloof.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris oscar piastri lego mclaren 2025 miami
Piastri zat lange tijd vlak achter Norris.

'De banden raakten niet oververhit', voegt Horner toe. 'Dat is hun echte voordeel. Ze hebben een auto gebouwd, die de banden geweldig in leven houdt, en een goede balans heeft. Ik zie geen enkele andere auto, die zo dicht achter een andere auto kan blijven rijden, zonder de banden om zeep te helpen.' Horner denkt wel dat dit voordeel niet kan worden meegenomen naar 2026. 'Als je het met 2026 vergelijkt, is dat alsof je voetbal en rugby met elkaar vergelijkt. Het zijn totaal andere regels.'

Verwachtingen voor Silverstone

Horner waarschuwt ook dat de wederopstanding van Red Bull niet binnen enkele weken of maanden kan komen. 'Je hebt in deze sport geen makkelijke oplossingen. Progressie boeken kost tijd, en je moet je problemen eerst begrijpen en daarna aanpakken. Dit jaar heeft duidelijk een paar van onze problemen blootgelegd met sommige van onze hulpmiddelen. We werken hard om die te begrijpen, want we willen ons in de toekomst niet in deze situatie bevinden.'

Red Bull heeft de nieuwe windtunnel echter pas in 2026 klaar. Dat betekent dat de RB22 momenteel met de oude windtunnel gemaakt wordt. Met daarnaast een eigen power unit in 2026 is de kans erg groot dat Red Bull zelfs in het meest optimistische scenario niet voor 2027 kan terugkeren aan de top. Die top bestaat vooralsnog slechts uit één team. 'Eén team blinkt uit, maar verder zie je dat de verhoudingen tussen de teams van weekend tot weekend enorm variëren.'

Verstappen beschikte dit weekend ook over een verbeterde vloer, maar kon dat onderdeel in de race dus niet uitproberen. Daar ziet Horner geen zorgpunt in. 'Dit was een heel bescheiden upgrade. We gaan zien hoe het in Silverstone gaat', geeft hij tegenover F1Maximaal.nl aan. 'Dat is een heel ander circuit. De temperaturen zullen waarschijnlijk ook heel anders zijn, al hebben we momenteel een hittegolf in Engeland. Het zijn snelle bochten en kortere bochten. Dat levert een totaal andere uitdaging op dan op dit circuit, dus ik denk dat de verhoudingen weer gaan veranderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws