05 scuderia ferrari miami gp sat e820cdf3 7898 4614 b18c 17133f5ee18cjpg Opinie
Opinie

Windsor kraakt Ferrari-keuze voor Hamilton: 'Was veel beter geweest om in zijn komst te investeren'

05 scuderia ferrari miami gp sat e820cdf3 7898 4614 b18c 17133f5ee18cjpg

Peter Windsor heeft de boordradiogesprekken tussen Ferrari en zijn coureurs met veel verbazing aangehoord. De Brit begrijpt niets van de besluiteloosheid van de Italiaanse renstal tijdens de Grand Prix van Miami. Daarnaast is de 73-jarige journalist van mening dat Ferrari vorig jaar een verkeerde keuze heeft gemaakt.

Ferrari maakte tijdens de hoofdrace in Miami geen sterke beurt. Niet alleen was de SF-25 niet snel genoeg om mee te vechten om de podiumplaatsen, maar ook de communicatie liet te wensen over. In de tweede helft van de race kwam Lewis Hamilton vlak achter zijn teamgenoot Charles Leclerc te zitten en de Brit, die op een zachtere bandencompound reed, was sneller dan zijn Monegaskische stalgenoot. Hamilton verwachtte dat Leclerc hem voorbij zou laten, maar dat duurde tot groot ongenoegen van de zevenvoudig wereldkampioen bijzonder lang.

Uiteindelijk mocht Hamilton er langs, maar later in de race begonnen de mediumbanden van de Brit terrein prijs te geven en was Leclerc op de harde band sneller. Opnieuw slaagde men er aan de pitmuur van Ferrari niet in om een snelle, doortastende beslissing te nemen. Windsor begrijpt daar helemaal niks van. 'Dit zou helemaal geen punt van discussie moeten zijn', zegt de journalist tijdens een livestream op zijn eigen YouTube-kanaal. 'Hier hadden voorafgaand aan de race al afspraken over gemaakt moeten zijn, helemaal als je beide auto's op verschillende bandencompounds laat starten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor begrijpt niets van Ferrari: 'Dit zou helemaal geen punt van discussie moeten zijn'
Ferrari had in Miami blijkbaar een keer geen plan D, E of F.

'Dit zijn zaken die voor een gemiddeld Formule 4-team al vrij eenvoudig zijn om te managen', vervolgt Windsor. 'Het is heel logisch om tijdens een meeting te overleggen wat te doen als beide auto's bij elkaar in de buurt rijden, terwijl ze op verschillende compounds rijden, en de ene coureur om deze reden sneller is dan de andere rijder. Wat gaan we dan doen? Het is helemaal niet moeilijk', kraakt Windsor de strategen van Ferrari af. 'Je denkt een aantal scenario's uit en besluit dan wat je gaat doen. Je gaat niet tijdens de race met elkaar in discussie. Je mag ook niet verrast worden door het scenario dat Lewis ineens vlak achter Charles zit en sneller is. Het was echt triest. Het is echt niet moeilijk', is Windsor kritisch.

Foute keuze Ferrari

Windsor had eigenlijk verwacht dat de hand van Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur op dergelijke momenten zichtbaar zou zijn. Het valt de 73-jarige Brit dan ook tegen dat dit niet het geval is. 'We moeten eigenlijk teleurgesteld zijn dat dit niet is verholpen sinds Vasseur is gekomen. Je zou dat wel verwachten van een gedisciplineerde man, die zijn team op een strenge manier leidt', zegt Windsor. 'Tot op zekere hoogte denk ik dat hij net zo was als Jean Todt en je zou verwachten dat hij een soort Todt 2.0 zou zijn, maar dat is hij niet.'

Het uitblijven van duidelijke beslissingen aan de pitmuur is overigens niet het enige punt waarop Windsor kritiek heeft. 'Ze hadden Leclerc en Carlos Sainz en als je ook nog een miljard euro kan spenderen, zou je het dan uitgeven aan Hamilton of aan Adrian Newey?', zegt Windsor. De journalist heeft zelf het antwoord al. 'Ze hebben Hamilton eigenlijk helemaal niet nodig. Ze hadden Newey nodig. Het was veel beter geweest om te investeren in de komst van Adrian. Ik begrijp het niet. Natuurlijk kan je zeggen dat hij (Hamilton, red.) naamsbekendheid en zeven wereldtitels meebrengt, maar hoeveel kampioenschappen heeft Newey gewonnen?', ziet Windsor Newey duidelijk als de betere keuze.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws