Het Formule 1-seizoen krijgt een extra dimensie. We kunnen ons langzaam maar zeker bij vrijwel elke race afvragen: gebeurt er iets bijzonders tussen George Russell en Red Bull Racing? Na wat er gebeurde in Canada, is Peter Windsor ontgoocheld over beide kampen. Hij vindt niet dat Red Bull mocht protesteren tegen de overwinning van Russell. Een bepaalde uitspraak van de Mercedes-coureur was echter onnodig.
Vlak na de Grand Prix van Canada heeft Windsor uiteraard zijn mening al gegeven over het incident tussen Max Verstappen en George Russell uit de pitstraat. Hij vond het vooral goed dat beide coureurs er professioneel mee omgingen. Ze gaven elkaar een hand en sloten het af zonder er nog veel ophef over te maken. Nadien zorgden hun teams alsnog voor een vervolg.
Veel vrijheid bij Safety Car-regels
Door een vraag van een kijker is het ook in de livestream op het YouTube-kanaal van Peter Windsor nog eens aan bod gekomen. De voormalige teammanager gaat eerst in op de reglementen bij een Safety Car. 'Hoe ver je van de Safety Car mag rijden, kwam ook ter sprake met Lewis Hamilton in de regen in Fuji, in 2007. Het is altijd iets wat voor spanning zorgt: hoe langzaam mag je als koploper rijden? Er wordt nu veel vrijheid toegelaten. Op een gegeven moment mag de leider zoveel vertragen als hij wil.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het gaat dan over het moment dat de Safety Car naar binnen rijdt, waarna de koploper in de race de beslissing mag nemen wanneer hij op het gaspedaal trapt en zo de race hervat. Bij zulke reglementen is het niet eenvoudig om een eventuele straf te geven voor een bepaald gedrag achter de Safety Car. 'Dan is het moeilijk om erover te oordelen. Het protest van Red Bull zou altijd afgewezen worden.'
Red Bull kon het nooit halen
Een sanctie voor Russell was dus niet aan de orde volgens Windsor. 'George Russell begaf zich op het randje van wat je mag doen.' Zolang je de grens niet overschrijdt, kun je dus wel met bepaalde zaken wegkomen. Dan een protest indienen tegen de uitslag van de race, vond Windsor zeker een brug te ver. 'Ik was ontgoocheld dat Red Bull dat protest indiende. Het team komt er zo niet goed uit. Ze konden het bij Red Bull toch niet halen, wat je ook mag denken over de interpretatie van de regels.'
Windsor doet wel een poging om in de hoofden te kruipen van de teamleiders bij Red Bull, om erachter te komen wat de redenering bij de Oostenrijkse renstal kon zijn. 'Je zou kunnen zeggen dat het getriggerd werd door de uitspraak van George, die zei dat Max hem passeerde achter de Safety Car. Als hij dat zegt, dan dienen we protest in, moet Red Bull gedacht hebben.' Russell had namelijk na de kwalificatie al gegrapt dat hij meer speelruimte had met zijn strafpunten dan Verstappen. Russell deed er op het einde van de race dus nog een schepje bovenop, terwijl hij zelf vertraagde. Mogelijk was dat net te veel voor Red Bull.
Windsor kritisch over uitspraak Russell
'Als George dat niet gezegd had, zou er waarschijnlijk geen protest gekomen zijn', denkt Windsor ook. 'Het escaleert', zegt de journalist over de rivaliteit tussen Russell/Mercedes en Verstappen/Red Bull. Overigens is Windsor ook streng voor de uitspraak van zijn landgenoot tijdens die remmanoeuvre. 'Ik vind het niet gepast van George om dat te zeggen', besluit Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties