Ziggo-analist ziet FIA regels aanpassen voor Mercedes: 'Volstrekt waardeloos natuurlijk' Opinie
Opinie

Ziggo-analist ziet FIA regels aanpassen voor Mercedes: 'Volstrekt waardeloos natuurlijk'

Ziggo-analist ziet FIA regels aanpassen voor Mercedes: 'Volstrekt waardeloos natuurlijk'

Ziggo Sport-analisten Rick Winkelman en Jack Plooij bespreken wie het zitje bij Mercedes volgend jaar moet krijgen. Volgens hen kan dat maar één iemand zijn, vooral nadat de leeftijdsregel van de FIA is aangepast. Oud-manager van Jos Verstappen, Frans Verschuur, is het niet helemaal met de heren eens. Verschuur denkt tevens dat het nog wel even duurt voordat Max Verstappen de Le Mans gaat rijden.

Verstappen heeft zijn interesse in de 24 uur van Le Mans en andere enduranceraces niet onder stoelen of banken gestoken. De Nederlander zou het prima vinden om de auto te delen met zijn vader en met Fernando Alonso. De 24 uur van Le Mans kwam tijdens de persconferentie van Canada weer ter sprake. Ook Charles Leclerc en George Russell waren geïnteresseerd in een Le Mans-deelname. Hét race-evenement van het jaar staat dit weekend, 15 en 16 juni, op het programma. Op de deelnemerslijst staan genoeg Nederlanders, maar Verstappen ontbreekt.

Dat zal nog wel even zo blijven, denkt Verschuur. 'Ja, dat duurt nog wel even', bevestigt de oud-manager van Verstappen senior in Ziggo Sport Race Café. 'Ik zou ook eerst acht keer wereldkampioen willen worden voordat ik ergens anders aan begin', vervolgt hij. 'Maar dan word jij weer de manager, als Max en Jos gaan deelnemen?' stelt Jack Plooij voor. 'Nee, nee, dat gaat niet meer', glimlacht Verschuur. 'Volgend jaar rijdt Aston Martin met drie auto's in het endurance, dat is wel interessant, ook voor Alonso', vult Winkelman aan. 'Maar in 2025 is het Le Mans-weekend tegelijkertijd met Canada.'

Verschuur heeft zijn twijfels

Voorlopig lijkt een Le Mans-deelname er dus nog niet in te zitten voor Verstappen. De heren aan tafel bij het Race Café proberen nog los te weken bij Verschuur of een overstap naar Mercedes er dan wel in zit, maar het lijkt hem duidelijk dat dat ook niet gaat gebeuren. Het is daarna aan Winkelman om te voorspellen hoe de grid er in 2025 uitziet. Verstappen laat hij lekker bij Red Bull Racing zitten. 'Antonelli gaat naar Mercedes', klinkt de journalist en analist stellig. 'Doohan, die hebben we al op Zandvoort zien testen, gaat naar Alpine.'

Winkelman plaats Liam Lawson in de auto van Daniel Ricciardo en verwacht dat Valtteri Bottas bij Sauber blijft. Carlos Sainz, die kans had op een topzitje, plaatst hij bij Williams. Verschuur is het er niet helemaal mee eens. 'Antonelli klopt niet', zegt hij. 'Dat risico is te groot, dus ze gaan hem bij Williams neerzetten', vermoedt de oud-manager. 'Dat gaan ze dit jaar al doen', vult Winkelman aan. 'Ze hebben de heilige regel aangepast, hè', merkt Rob van Gameren op. 'Iemand van zeventien mag nu in de Formule 1, dus hij kan voor augustus al in die auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea kimi antonelli formule 2 2024 2
Antonelli liet indrukwekkende dingen zien tijdens zijn testdagen op Imola en Silverstone. (Foto: ProShots)

'Dit doet de FIA voor Mercedes'

Op vrijdag 14 juni liet de FIA weten dat ze de leeftijdsregel hebben gewijzigd. Nadat Verstappen op 17-jarige leeftijd, zonder rijbewijs, in de Formule 1 terechtkwam, werd de leeftijd verhoogd naar achttien jaar. Dat is nu zeventien jaar. 'Ze hebben ook aangepast dat je een rijbewijs moet hebben', gaat Van Gameren verder. Het lijkt allemaal precies goed uit te komen voor Mercedes en Williams. Eerder dit jaar zou Williams hebben gevraagd om een uitzondering bij de FIA, nadat teambazen James Vowles en Toto Wolff erg enthousiast waren over de data die Antonelli liet zien tijdens zijn testdagen.

'Dit doen ze voor Mercedes, om hem voor augustus in die auto te krijgen', denkt Winkelman. 'Het is allemaal voorgekookt lijkt het. Ik denk ook dat ze het dan nu moeten doen, want anders komt Antonelli later in het seizoen die circuits tegen die hij niet kent', zegt de analist, die doelt op banen als Singapore en Las Vegas. 'Ik zou Monza doen, dat is makkelijk', denkt Verschuur. 'Oostenrijk lijkt me nog beter, maar ik denk dat ze bang zijn dat Red Bull daar alle marketing en PR pakt, en dan sneeuwt het een beetje onder.'

Plooij zou Sargeant direct de deur wijzen

Aan het begin van het seizoen wilde Wolff niet te veel over Antonelli praten. Hij wilde dat de jonge Italiaan zich zou focussen op de Formule 2, nadat hij de Formule 3 over heeft geslagen. Onlangs gaf de Oostenrijker echter aan dat ze Antonelli als de toekomst van Mercedes beschouwen, waarmee de deur voor Sainz waarschijnlijk is gesloten. 'Hij zal ongetwijfeld een groot talent zijn, maar de FIA, de scheidsrechter van de F1, past dus regels aan om hem tegemoet te komen', merkt Winkelman op

'Dat is volstrekt waardeloos natuurlijk. Wat is dan de volgende stap die je gaat zetten?' vraagt hij zich af. 'Nou, hij krijgt in de Formule 2 ook niet veel klaar', is Verschuur van mening. 'Als iemand jonger is dan achttien, dan krijg je weer vaders met heel veel geld die hun zoontjes op 16-jarige leeftijd al in een auto zetten', gaat Verschuur verder. 'Ik denk dat hij het nu al 80.000 keer beter doet dan Sargeant', besluit Plooij.

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws