Het is tijdens de kwalificatie vaak filerijden in de pitstraat. Alle coureurs willen op het perfecte moment naar buiten om hun ultieme ronde neer te zetten, maar omdat iedereen dat wil is het soms moeilijk om een goed plekje te vinden. Vooral de teams die verder richting het einde van de pitstraat staan hebben er vaak last van.
Elke kwalificatie is het weer raak, met nog een paar minuten te gaan voor het einde van een sessie willen alle teams hun rijders tegelijk naar buiten sturen, zeker net na een rode vlag. Het is dan vaak één grote chaotische bende. Er staan coureurs dwars om in te voegen, coureurs blijven soms net even wat langer staan om de rest op te houden en soms zijn er zelfs wat kleine aanrijdingen. Allemaal om zo goed mogelijk te voldoen aan de regels die de FIA heeft ingevoerd voor de pitstraat.
Een lesje in de pitstraat
De kwalificatie is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Het bepaalt niet alleen vanaf welke plek je mag starten, maar daarmee ook al vaak waar je gaat eindigen. De afgelopen jaren is het steeds moeilijker geworden om andere auto's in te halen op de baan, zeker op circuits als Monaco of Singapore. Door op zaterdag één keer niet goed bij de les te zijn, kan dus zo je hele weekend verpest zijn. Voor de mindere teams kan het cruciaal zijn om er goed bij te zitten en alleen al door te gaan naar Q2 of Q3. Vanaf die posities wordt het een stuk makkelijker om punten te scoren dan vanaf achteraan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De pitstraat heeft als het ware twee rijstroken, ook wel lanes genoemd, die worden gescheiden door een witte lijn. Je hebt de slow lane, daar vallen de pitboxen onder en je hebt de fast lane, waar coureurs het grootste deel van de tijd in rijden. Die fast lane is leidend, als jij uit je pitbox komt en er rijdt al een auto, moet jij op je beurt wachten. Als dat met één auto gebeurt is dat vervelend, maar als er vijftien auto's zijn die je voor moet laten kan dat catastrofaal zijn.
Een van de belangrijkste onderdelen is de positionering van je pitbox. Waar in de pitstraat jouw pitbox is, mag je niet zelf beslissen en is ook niet willekeurig. Dat wordt bepaald door de uitslag van het constructeurskampioenschap van het vorige jaar. Wordt jouw team laatste, dan sta je zo ver mogelijk aan het einde van de pitstraat; wordt je team kampioen, dan is je pitbox juist het dichtst bij de ingang van de pitstraat. Dit jaar is Alpine het team dat waarschijnlijk laatste gaat worden, maar zullen ze niet achteraan staan. Cadillac treedt toe tot de sport en zal dat plekje opeisen.
Eén groot spel
Gabriel Bortoleto debuteerde dit jaar in de Formule 1 en had gelijk de slechtste uitgangspositie van allemaal. Het team van Sauber werd vorig jaar laatste en dus staat hij achteraan. 'Het is heel moeilijk om op de goede plek te staan. Het ligt ook aan de andere mensen want er is een regel dat je met je voorband de witte lijn van de fast lane raakt, alleen dan heb je het recht om daar in te voegen. Sommige rijders zijn heel aardig en laten je er tussen. Dat zijn normaal gesproken de McLarens of Max Verstappen. Voor hen is het niet zo belangrijk, zij weten toch wel dat ze doorgaan naar Q2 of Q3. Pas in Q3 worden zij 'gemeen', maar dan zijn er al een stuk minder auto's.'
Lees ook
Verstappen houdt de kaken stijf op elkaar: 'Dat hoeft niemand te weten'
Bortoleto beter op de sim dan Verstappen? 'Als ik zeg dat ik beter ben komt hij vast wel weer met iets geks'
De topteams hebben dus minder met verkeer te maken. Ze sluiten in principe altijd achteraan aan in de rij, maar kunnen daar van te voren rekening mee houden. Het kan dan dus ook voor sommige coureurs een cultuurshock zijn als ze dat privilege ineens niet meer hebben. Carlos Sainz stapte na drie jaar bij Ferrari dit jaar over naar Williams en ging zo van elk jaar bij de voorste drie, naar de een-na-laatste pitbox. 'Je vecht voor je leven daar buiten', zei de Spanjaard in Bakoe tegenover onder meer F1Maximaal.nl.
Andere coureurs rijden al wat langer achterin mee en weten precies hoe het spel daar gespeeld moet worden. 'Het is een enorme strijd', vertelt Esteban Ocon. 'Er is nu voor alles een regel. Als we naar buiten rijden kunnen we niet meer zo langzaam als we willen rijden omdat we de delta moeten respecteren. Overal worden ons restricties opgelegd.'
'Als iedereen stil staat in de pitstraat mag je niet invoegen, men moet bewegen. Als je het gaatje niet vindt kan je zomaar als laatste naar buiten gaan. En omdat tegenwoordig iedereen vijf seconden moet wachten met naar buiten rijden en we met die delta werken, mag je niet inhalen en kan het zomaar zijn dat je te laat over de startlijn komt', vervolgt de Fransman.
In een topteam zitten is niet altijd fijn
Ocon ziet het dus als een probleem als hij als laatste de baan op mag, maar de topteams hebben daar elke keer last van. Voor hen is het een kleiner probleem omdat hun eerste run in Q1 of Q2 vaak al genoeg is om door te gaan naar het volgende deel van de kwalificatie. Het wordt pas een probleem als een team of rijder het op dat circuit moeilijk heeft en helemaal geen goede ronde heeft neergezet. Dat is dus ook een van de redenen dat Yuki Tsunoda het moeilijk heeft bij Red Bull Racing.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Japanner heeft veel moeite om het maximale uit zijn auto te halen en staat in de kwalificatie dus vaak al op een ongunstige positie. Zijn eerste ronde is, in tegenstelling tot Verstappen, eigenlijk zelden tot nooit goed genoeg om door te gaan en dus moet Tsunoda zich aan het einde van de sessie nogmaals melden. Terwijl hij achterin de rij staat ziet hij op zijn stuur zijn banden kouder en kouder worden. Vaak lukte het hem niet om daar mee om te gaan.
De file op zaterdag is dus cruciaal voor veel teams en coureurs. Het kan het verschil zijn tussen wel of geen punten halen. De FIA heeft de laatste jaren geprobeerd om het allemaal zo veilig en eerlijk mogelijk te maken, maar het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Teams zullen nog niet uitkijken naar volgend jaar, na een grote regelwijziging kan het veld door de war geschud worden en staat het snelste team misschien wel achteraan en kunnen in dat eerste jaar dus geluk of juist grote pech hebben met hun positie.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties