Alexander Albon beleefde een goede zondag in Zandvoort. De Thaise Brit klom op van plek vijftien naar vijf en pakte zo belangrijke punten in het kampioenschap. De coureur van Williams keert nu terug op een baan die het team in recente jaren goed heeft gelegen.
Net als vorig weekend op Zandvoort is het ook op Monza moeilijk inhalen. Ondanks het lange rechte stuk is het lastig om je voorganger te passeren. Dat komt mede door de vuile lucht waar de coureurs inrijden in de Parabolica-bocht voor het rechte stuk, en door de minuscule achtervleugels waardoor de DRS bijna geen effect heeft. ‘De kwalificatie zal weer heel belangrijk worden. We zijn als team aan het kijken hoe we kunnen verbeteren. We moeten ons beter kunnen aanpassen als er iets gebeurt. Dat is niet alleen een strategisch iets, maar het heeft ook te maken met hoe we met de banden omgaan in de kwalificatie. We zullen dus nog scherper moeten zijn,’ vertelt Albon.
Geen 'rocketship' meer
Waar het team van Williams in eerdere jaren met afstand de snelste auto op de rechte stukken was op het circuit van Monza, is dat inmiddels volgens Albon niet meer zo. ‘We hebben naar de data gekeken en we zien dat de auto een stuk meer gebalanceerd was. Vorig jaar waren we hier ook al niet meer het snelste op de rechte stukken, en dat verwacht ik dit jaar weer. Teams als Haas waren hier vorig jaar heel snel en bliezen ze ons omver tijdens de race. Het zal dus weer lastig worden om de teams om ons heen te verslaan.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verbazing over straffen
Albon blikte ook terug op het incident van zijn teamgenoot Carlos Sainz met Liam Lawson. De Spanjaard was woest na het krijgen van een straf. ‘Ik reed er recht achter dus ik kon het waarschijnlijk het beste zien. Ik zei gelijk tegen het team dat het naar mijn mening de schuld van Liam was. Ik was verbaasd toen ik hoorde dat Carlos de straf kreeg. Waarschijnlijk was het een race-incident, maar als er een straf moest komen had ik verwacht dat deze naar Lawson was gegaan,’ verklaart de Williams-rijder.
‘De FIA staat best open voor gesprekken over dit soort onderwerpen. Ze vinden het niet erg om uitgebreid toe te lichten waarom ze een bepaalde beslissing hebben genomen. Ik kan je garanderen dat de discussie lang gaat duren. In Barcelona gebeurde mij ongeveer hetzelfde, toen wilde ik de aanrijding vermijden door een stukje van de baan af te snijden. Het was dus een lose-lose situatie,’ vervolgt Albon. ‘Het voelt alsof de rijder aan de binnenkant te veel macht heeft volgens het regelboek en de rijder aan de buitenkant moet gewoon volgen wat de ander doet, anders krijgt hij een straf. In het racen moet het een beetje van beide kanten komen, maar momenteel schrijven de regels wat anders voor. Dat zorgt af en toe voor rare straffen.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Eerder deze week bracht de Formule 1 naar buiten na te denken om het weekendformat aan te passen. CEO Stefano Domenicali stelde onder meer voor om kortere races te rijden en meer sprintweekenden in te plannen. Alexander Albon staat daar niet onwelwillend tegenover.´Ik sta open voor nieuwe ideeën, hij heeft ook met ons gepraat over de reverse-grid. We moeten niet vergeten dat we meer races rijden dan ooit tevoren. Hij was volgens mij ook van plan om geen vrije trainingen meer te rijden, van mij mag hij ook gewoon de donderdag schrappen! Ik ben niet per definitie tegen zijn ideeën. Ik heb het er nog niet met hem over gehad, ik weet niet wanneer dat kan. Ik sta open voor zijn suggesties.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties