Alfa Romeo presenteert C42: 'Liefde op het eerste gezicht' Formule 1
Formule 1

Alfa Romeo presenteert C42: 'Liefde op het eerste gezicht'

Alfa Romeo presenteert C42: 'Liefde op het eerste gezicht'

Bijna alle teams waren de afgelopen dagen te zien in hun nieuwe kleurensamenstelling nadat zij voor de testdagen de nieuwe livery al gelanceerd hadden. Één team reed echter rond in een camo-livery: Alfa Romeo. Het team besloot om pas na de testdagen de livery bekend te maken. Op de persconferentie na de lancering hebben verschillende teamleden, waaronder natuurlijk de teambaas en de twee coureurs, zich uitgelaten over hun nieuwe machine.

Tijdens de persconferentie die het team heeft belegd was het Frédéric Vasseur die als eerst het woord nam om de gedachte achter de nieuwe livery uit de doeken te doen. 'Het is een goede stap dat er een nieuwe livery is, maar we proberen dezelfde spirit te houden met het rood en wit. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk Alfa en Sauber erin te verwerken. Het is een nieuw hoofdstuk voor het team, mede door de nieuwe line-up, maar ook een nieuw hoofdstuk voor de Formule 1 door de nieuwe reglementen.'

Valtteri Bottas stelde verliefd te zijn op zijn nieuwe bolide, en hij kijkt er dan ook naar uit om met het team aan de slag te gaan. 'Ik vind het schitterend. Het is liefde op het eerste gezicht. Ik ben erg enthousiast. Er is een nieuwe mindset en ik ga alles geven wat ik heb.' De Fin kijkt er dan ook erg naar uit om aan de slag te gaan met zijn nieuwe collega's. 'Ik heb genoten van de nieuwe dingen bij het team en het elkaar leren kennen. Er is zeker nog veel werk te doen, maar ik kijk er erg naar uit om aan de slag te gaan.'

De ervaring die de Fin heeft opgedaan in zijn voorgaande jaren in de F1 moeten hem gaan helpen om het team vooruit te helpen, zo stelt hij. 'Ik heb natuurlijk vier jaar voor Williams gereden en daarna nog vijf jaar bij Mercedes, en met die teams natuurlijk voor podiums gestreden, met name met Mercedes natuurlijk. Ik ben dus onderdeel van een team geweest dat weet wat er nodig is om te winnen. De manier van teamwork en ook de manier waarop de auto moet worden afgesteld. Daarnaast heb ik ook wat technische kennis opgedaan.'

Trots en tevredenheid over C42

Natuurlijk zijn de ogen ook gericht op rookie Guanyu Zhou, die dit jaar zijn debuut gaat maken in de koningsklasse van de autosport. 'Ik ben blij dat we nu met de nieuwe livery kunnen gaan rijden en ermee de baan op kunnen. Ik ben erg trots, het is verheugend, dat voelt het hele team. De sfeer is geweldig en het is fijn om met iedereen samen te werken.' Voor hem is dat laatste extra belangrijk, aangezien hij als nieuweling het team binnentreedt. 'We moeten hele directe feedback geven. Het is belangrijk om alles snel samen te laten komen. Er is een lange weg te gaan en veel te leren, maar so far so good.'

Reservecoureur Robert Kubica is ook erg tevreden met het uiterlijk van de nieuwe Alfa-bolide, maar maakt wel gelijk duidelijk dat met alleen looks het team er niet komt. 'Het ziet er goed uit, maar het moet nog beter rijden.' De Pool weet dat het ook voor hem belangrijk is om de auto van binnen en van buiten te kennen, want het kan zomaar zijn dat er moet worden ingestapt. 'Je moet er klaar voor zijn wanneer je nodig bent. We hebben vorig jaar gezien dat er een mogelijkheid is dat ik moet instappen. Je moet dus zoveel mogelijk leren. Ik ben er om het team te helpen en te doen wat ik kan.'

De technische baas van het team, Jan Monchaux, stelt dat dit de grootste veranderingen zijn geweest die de F1 gekend heeft en dat hij dus een aantal intensieve maanden achter de rug heeft met zijn team. 'De laatste twaalf tot veertien maanden waren enorm intens. We zijn dan ook enorm trots en verheugd om te gaan starten. Ieder jaar is de nieuwste auto de mooiste auto, dus vanzelfsprekend ben ik trots, maar vooral ook op het werk dat er geleverd is door iedereen achter de schermen. Dit zijn de grootste veranderingen in de F1 voor zover ik me kan herinneren.'

Problemen zorgen niet voor kopzorgen

Het team kende tijdens de testdagen de nodige problemen en dus werden de teambaas en het hoofd van de technische afdeling aan de tand gevoeld over de issues. 'Het is geen geheim dat we problemen hadden met het stuiteren van de auto en daarna een mechanisch probleem', zo begint Vasseur, die hoopvol gestemd is over de oplossingen. 'Dat moeten we fiksen. Ik denk dat we richting Bahrein op de goede weg zijn. Dat soort dingen loop je altijd tegenaan met nieuwe reglementen. We moeten het oplossen.'

Ook Monchaux is van mening dat het team er alles aan doet om het op te lossen, en stelt ook dat dit nou eenmaal is waar de testdagen voor bedoeld zijn. 'Ik denk dat we er bovenop zitten om het op te lossen. Dit soort dingen zijn de reden waarom we gaan testen. We hadden natuurlijk meer kilometers willen maken, maar goed, het is eenmaal zo en we moeten het oplossen. Het stuiteren was alleen op dag één en de ochtend van dag twee een issue, daarna hebben we dingen aangepast en was het beter. Het mechanische issue had geen link met het stuiteren van de auto.'

Bottas kan nog niet veel kwijt over effecten nieuwe bolide

Het team mag dan niet veel rondjes hebben kunnen rijden tijdens de testdagen, toch is het voor Bottas duidelijk dat er zeker muziek in de auto zit. 'Ik heb wel een gevoel natuurlijk. Het goede is dat ik door heb dat er potentie in zit. Er zijn ook zeker dingen die beter moeten, maar geen dingen die niet op te lossen zijn. Het was maar beperkt dat ik heb kunnen testen. Hopelijk kunnen we het beter doen in Bahrein', aldus de Fin, die door de beperkte tijd op de baan in Barcelona wel nog genoeg vraagtekens ziet. 'Er is nog veel te ontdekken.'

Doordat hij weinig tijd heeft kunnen doorbrengen op de baan, heeft hij ook nog niet mee kunnen krijgen of er daadwerkelijk beter gevolgd kan worden wanneer er kort achter een andere auto wordt gereden. ' Daar heb ik weinig ervaring mee, ik heb niet dicht bij anderen kunnen komen. Andere coureurs hadden het over verlies van slipstream, maar de DRS is sterker dit jaar en kan dat misschien compenseren.' De voormalig Mercedes-coureur kan dus niet meer dan gissen. 'We gaan zien of we daadwerkelijk korter op elkaar kunnen rijden. Ik heb goede hoop, maar we moeten het gaan zien. De grootste verbeteringen moeten nog komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws