Palmer ziet stuiterende auto's: 'Zullen teams hoofdpijn van krijgen' Formule 1
Formule 1

Palmer ziet stuiterende auto's: 'Zullen teams hoofdpijn van krijgen'

Palmer ziet stuiterende auto's: 'Zullen teams hoofdpijn van krijgen'

Jolyon Palmer heeft zijn licht laten schijnen op de dingen die hem het meest zijn opgevallen tijdens de testdagen. Zo zag hij auto's in het rond stuiteren, was hij onder de indruk van de topsnelheid die de bolides nog hebben, maar sprak hij ook zijn zorgen uit over de problemen in de langzame bochten en het gewicht dat de auto heeft. Ook gaat hij in op het punt waar de reglementswijzigingen voor zijn opgezet, en of het in zijn ogen wel of geen effect heeft gehad.

Voor het officiële account van de Formule 1 op YouTube stelt Palmer dat het woord dat het meest gebruikt is tijdens de tests 'stuiteren' is, en hij legt waardoor de auto's dit doen. 'Dit is iets wat ontstaat doordat de downforce onder de auto volledig verdwijnt, daardoor springt de auto op en daardoor krijg je dat de auto wat gaat stuiteren, zoals we bij de meeste auto's hebben gezien. Het is iets wat effect heeft op zoveel teams', aldus de Brit, die zich kan voorstellen dat dit voor coureurs moeilijkheden met zich meebrengt. 'De coureurs vinden het waarschijnlijk erg moeilijk om te concentreren op bocht 1 om het rempunt te vinden terwijl de auto een beetje aan het stuiteren is.'

Niet alleen de coureurs zullen het vervelend vinden, ook de teams zelf zullen met de handen in het haar zitten over hoe het probleem op te lossen is zonder daarbij teveel concessies te moeten doen. 'Teams zullen er ook hoofdpijn van krijgen, misschien worden onderdelen meer belast dan gehoopt en het is iets dat iedereen onder controle moet zien te krijgen. Het is misschien op te lossen door de ophanging wat stijver te maken of door de vloer aan te passen, maar hoe dan ook zal het team een compromis moeten sluiten doordat je de vloer zo laag mogelijk wilt hebben om maximale downforce te genereren, maar niet zo laag dat de vloer 'stallt' (het volledig afsluiten van de luchtstroom, red.) en de downforce helemaal verdwijnt. Het dus een lastig probleem voor de teams om onder controle te krijgen.'

Topsnelheid goed, langzame bochten probleem

Hetgeen waar men eigenlijk vanuit ging, was dat er topsnelheid ingeleverd moest worden door de nieuwe reglementen. Niets blijkt minder waar. 'Men was bang om topsnelheid in te leveren, maar deze is eigenlijk erg goed en valt niet tegen. Het probleem is vooral de bochten op lage snelheid', zo stipt Palmer aan waar het probleem dan wel ligt. 'De auto's komen op hoge snelheid aan en doordat ze wat zwaarder zijn is het moeilijker om af te remmen. Daarnaast gaan ze minder goed over de kerbs. Dit is dan ook waar de auto wat performance heeft verloren. Zeker op circuits als Monaco kan dit tot een probleem leiden.'

Dat de auto's zwaarder zijn dan voorheen is sowieso een issue, want teams lijken moeilijkheden te hebben om te auto onder de limiet te krijgen. 'Daarnaast is het gewicht op zichzelf een probleem, doordat het voor de teams haast niet te doen is om de auto onder de limiet te krijgen. In mijn tijd betekende dat dat je gewoon moest zorgen dat je als coureur een paar kilo's kwijt raakte', zo knipoogt hij, 'maar tegenwoordig moet een coureur een minimaal gewicht hebben. Het team zal dus ergens anders het gewicht uit de auto moeten halen, kilo voor kilo. Hierbij moet alleen ook goed gekeken worden dat er geen performance verloren gaat.'

Reglementswijziging lijkt te werken

De wijzingen voor 2022 stonden allemaal in het teken om de auto's beter te kunnen laten racen met elkaar en zo meer actie op de baan te krijgen. De Britse oud-coureur is positief over de effecten ervan. 'Alle reglementswijzigingen zijn gedaan om dit voor elkaar te krijgen. Heeft het gewerkt? Het eerste beeld zegt ja. We zagen Carlos Sainz en Charles Leclerc al een goede run hebben en Sainz was op een gegeven moment aan het jagen op Max Verstappen. Ook Alexander Albon gaf aan dat het met de nieuwe auto's veel makkelijker is om te volgen.'

Wat daarnaast mogelijk zou kunnen helpen om het probleem van het volgen onder de knie te krijgen, zijn de nieuwe banden, aldus Palmer. De velgen zijn groter geworden waardoor de het rubber minder dik is. Dit zou moeten helpen om de degradatie te verminderen wanneer er kort achter een andere auto gereden wordt. 'Verder gaan ook de nieuwe banden hier mogelijk bij helpen. Door de verandering moeten auto's minder last hebben van de degradatie, waardoor ze harder kunnen pushen met minder vuile lucht. Hopelijk heeft de F1 hiermee dan een dubbelslag', zo besluit hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws