Allison over kortere vrije trainingen: 'Luxe van langere sessies is nu weg'

Allison over kortere vrije trainingen: 'Luxe van langere sessies is nu weg'

James Allison is het opgevallen dat er veel is veranderd door het feit dat de eerste twee vrije trainingen vanaf dit jaar een halfuur korter zijn. In gesprek met Motorsport Week vertelt de technisch directeur van Mercedes dat de luxe van langere sessies nu verdwenen is en dat de teams nu meer en hogere druk ondervinden om de auto de baan op te sturen.

'Alle teams hebben flinke veranderingen moeten maken, omdat het gaan van anderhalf uur naar alleen nog maar een uur een groot verschil maakt', vertelt Allison die één van deze veranderingen beschrijft: 'Vorig jaar hadden we de luxe om te wachten met de auto de baan op te sturen, omdat de sessies langer waren. Dan wachtten we bijvoorbeeld eerst tien minuten.'

Minder baantijd, maar ook meer druk

Volgens Allison had dat ook zijn reden: 'Dan konden andere teams eerst de baan op, legden ze wat rubber neer en konden wij aan ons programma werken als dat eenmaal was voltooid. Die luxe is nu weg. Nu moet je zelf ook beginnen wanneer de sessie begint en de auto zo lang en zo vaak mogelijk de baan op laten gaan. Dat moet wel nu we een halfuur per sessie minder hebben.'

'In Bahrein hadden we maar zes minuten om veranderingen door te voeren aan de auto als deze weer terugkwam naar de pitstraat', vervolgt de Engelsman zijn verhaal. 'Daardoor kan je veel minder voor elkaar krijgen. Het creëert best veel druk op de teams en je kan niet meer echt spelen met de tijd die je hebt.' Toch vindt Allison het niet een slechte ontwikkeling: 'Het is leuk voor de fans, want zij krijgen op elk moment baanactie te zien.'

Kortere vrije trainingen

Dit jaar werd er door de Formule 1 besloten om de eerste twee vrije trainingen op de vrijdag in te korten met een halfuur. Dat is gedaan nadat de sport vorig jaar tijdens de Grand Prix op Imola al een tweedaagse format uitprobeerde met maar één sessie van negentig minuten. Hoewel de Formule 1 nog geen reden zag om daar volledig op over te stappen, werd er wel een uur aan baantijd geschrapt in de trainingssessies van de vrijdagen. Nu duren alle vrije trainingen een uur lang.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer