Mercedes: 'Toen durfden we nog niet eens te dromen over één titel'

Mercedes: 'Toen durfden we nog niet eens te dromen over één titel'

Mercedes heeft zich ontwikkeld tot één van de meest succesvolle en beste teams in de geschiedenis van de sport. Om dat succes te kunnen behalen, is er wel heel veel aan voorafgegaan. In gesprek met Tom Clarkson van de Beyond The Grid podcast vertellen medewerkers van het team Ron Meadows, Andrew Shovlin, Simon Cole en James Vowles, ook wel bekend als 'The Brackley Boys', over hun tijd bij het team. Die stamt namelijk al uit het tijdperk toen het Duitse team nog onder de naam British American Racing (BAR, red.) reed.

Zo was er volgens Shovlin een identiteitscrisis voordat het team de volle honderd procent fabriekssteun kreeg van Mercedes. Het team had namelijk al zoveel eigenaren en namen gehad: 'We wilden echt weten wie we nou eigenlijk waren en wat onze principes en waarden zijn als een team. Gelukkig hadden we elkaar waarop we konden terugvallen, want voor ons was het soms echt onduidelijk.'

Volgens Cole is die stabiliteit in het weten van wie je bent als een team dan ook zeer belangrijk: 'Ik denk dat ons sterkste punt is dat we zo'n stabiele factor zijn als een Formule 1-team. Zelfs mensen die nog maar net nieuw zijn binnen het team kunnen daardoor heel snel wennen. Dat er zo'n stabiel middelpunt zit binnen het team zorgt ervoor dat je als individu snel aan de gang kan gaan met nieuwe mensen. Je kan daardoor echt op elkaar rekenen.'

Tegenwoordig staat het team dus bekend als Mercedes en sinds 2014 heeft het alle steun van het automerk zelf. Als iemand Vowles had verteld dat zijn team, waarvoor hij al sinds 2001 in dienst van is, meer dan honderd overwinningen zou weten te behalen, dan had hij dat niet geloofd: 'We hadden het vaak over wat we nou eigenlijk zouden willen bereiken. Toen durfden we nog niet eens te dromen over één titel, laat staan meerdere titels.'

Het begin bij BAR

Voordat Brawn en Mercedes waren, had het team al een rijke geschiedenis in de vorm van BAR. Meadows werd volgens hem toen aangetrokken door het team met een apart ondernemingsplan: 'Ze wilden uiteindelijk een team samenstellen van 250 man. Ik kwam toen uit de IndyCar en daar werkten we met 50 man. Uiteindelijk waren er aan het eind van het eerste jaar alleen al 350 man. Wat dat betreft is er veel veranderd aan het team.'

Het duurde even voordat het van origine Britse team echt succes mocht ondervinden in de Formule 1. Pas in 2006 tijdens de Grand Prix van Hongarije werd de eerste zege van het team geboekt. Shovlin: 'Er waren zat races waarbij we dachten dat we zouden winnen. Dan had Ferrari bijvoorbeeld een slechte dag, maar keerde ze de boel alsnog om en gingen ze alsnog met de winst ervandoor. Daardoor wilden we in de eerste instantie niet geloven dat er een overwinning inzat tot en met het moment dat we de auto over de eindstreep zagen gaan.'

Honda trekt stekker uit Formule 1-project

BAR reed altijd al met Honda-motoren en in 2007 nam het Japanse merk het team geheel over. Lang duurde de periode van het fabrieksteam in de sport niet. Door de economische crisis die toen speelde, was het team genoodzaakt de stekker uit het project te trekken aan het eind van 2008. Cole: 'Ik was bang, want ik hoorde van Brawn (die toen teambaas was, red.) dat er mogelijk geen tests zouden plaatsvinden door de recessie. Dat was letterlijk mijn specialiteit, het constant laten testen van de auto. Ik had dus al een probleem voordat de anderen er überhaupt één hadden.'

Meadows vervolgde het verhaal over het toenmalige einde van Honda: 'Het was vreemd, want het geld vloog over de toonbank tot en met het moment dat we hoorden dat ze de stekker eruit zouden trekken. We kregen echt net een nieuwe windtunnel en zelfs in Japan zouden ze er eentje bouwen. Het was één van de beste van die tijd, daardoor konden we zoveel werken aan de nieuwe auto van 2009.'

Eerste titelwinst met Brawn

Voordat de renstal daadwerkelijk Mercedes zou heten, wist het team in 2009 al een titel te winnen. Toen won Jenson Button met het toenmalige Brawn zijn eerste en enige kampioenschap. Vowles en Shovlin kunnen het zich nog goed herinneren: 'Dit was een team dat met succes een nieuw jaar inging, maar we wisten dat alles anders zou worden. De andere teams waren sneller. Om dan te gaan doen waar we eerst nog niet eens over durfden te dromen, is ongelooflijk', aldus Vowles.

Shovlin sluit zich daarbij aan en zei het volgende: 'Het werd slechter voordat het beter werd. Het doel om kampioen te worden was er wel, maar we hadden niet de middelen om te vechten met de toenmalige topteams, Red Bull Racing, McLaren en Ferrari. Ross Brawn zei toen: 'Jullie hebben het doel om kampioen te worden, maar hebben het budget van Williams'. Wij werden vervolgens 'slechts' het vijfde team.'

Mercedes begint aan dominante periode

In 2014 werd alles anders en plots was Mercedes met afstand het beste team. Coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg vochten het hele jaar om de titel. De eerstgenoemde ging uiteindelijk met de eindzege ervandoor. Vowles zag hoe het team wist om te vormen tot een dominante factor: 'Alles was ineens anders. We hadden alle steun van Mercedes, we hadden Toto Wolff die ervoor zorgde dat alles in goede banen verliep. Er waren geen politieke spelletjes, er heerste een klimaat waarin duidelijk was dat we moesten presteren. Iedereen droeg daaraan bij. Van de technische tot de marketingafdeling, iedereen droeg een steentje bij.'

Vowles vervolgt zijn verhaal over de coureurs: 'We hadden ook nog eens twee coureurs die alles deden om te kunnen winnen. Het waren eerlijke gevechten, maar wel op de limiet. We kregen toen een beetje een beeld over hoe het seizoen zou verlopen. Ze werden ook nog eens geholpen door een belachelijk goede motor en over de jaren wisten we ook nog eens het chassis flink te verbeteren. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik ook ben verbeterd.'

Met Hamilton achter het stuur van de verschillende Mercedes-bolides won het team alles wat er te winnen viel. Meadows zag iets wat hij nog nooit had gezien: 'Hij vocht voor elke overwinning alsof het zijn eerste was. Elke keer weer keek hij terug naar een race als het niet goed ging en analyseerde hij het voor de volgende race. Ik kon geen zwaktes bij hem vinden. Je zou hem ook de droom van elke strateeg kunnen noemen. Iedere fout die wij maakten, wist hij te corrigeren.'

De vier heren werken, zoals eerder vermeld, al jaren met elkaar samen. Reden voor Clarkson om te vragen hoe de relatie tussen hen zo goed blijft en standhoudt. Shovlin: 'We kunnen altijd snel met elkaar communiceren, omdat we weten hoe we zijn. Als we het niet goed met elkaar zouden vinden, zouden we ook nooit samen willen werken. Je moet de mensen waarmee je werkt in deze sport leuk vinden, anders heeft het geen zin. Dan moet je een andere baan zoeken.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer