James Allison heeft in detail uitgelegd waar het pitstop-drama van Mercedes gedurende de Grand Prix van Sakhir vandaan kwam. De technisch directeur wijst op hoe de teamradio geprogrammeerd is en dat daardoor een deel van het Mercedes-pitstopteam van George Russell geen instructies meekreeg.
'Die fout ontstond door één simpel ding. Deze fout had ons de afgelopen jaren elke race kunnen overkomen. Hij heeft er al die jaren gezeten en werd ons dit weekend fataal', laat de Brit weten in de race debrief van Mercedes.
Eerst biedt hij wat achtergrondinformatie: 'Je moet begrijpen dat de radio's van de pitcrews maar één stem tegelijkertijd uit kunnen zenden. Hoewel ze wel naar meerdere input-bronnen luisteren, kunnen ze er maar één tegelijkertijd horen.'
'Doorgaans luisteren ze naar de baas op de pitmuur, Ron Meadows, die ze informeert wanneer ze de pitstraat in moeten', vervolgt de technische man. 'Maar die radio scant ook op de stem van de coureur. Ze horen dus ook wat de coureur zegt als deze praat.'
Russell praat door Meadows heen
Onbewust praatte Russell door Meadows heen toen hij vroeg of hij naar binnen moest komen: 'Op het moment dat Ron de pitcrew vroeg om de dubbele stop te maken, praatte Russell ook op de radio. Voor de helft van de mensen binnen het team was de instructie van Meadows dus niet doorgekomen, zij hoorden alleen Russell.'
'Dat betekende dat toen iedereen de pitstraat in liep om de banden te wisselen de helft van het team geen banden meegenomen had', onthult Allison. Letterlijk de helft van Russells pitbox wist dus dat de bandenwissel plaats zou vinden en de andere helft had geen idee wat er gaande was.
Bottas' banden
Bij Valtteri Bottas was de pitstop-call wél goed doorgekomen. De set met banden van de Fin die klaar lag om gebruikt te worden, werd dus door Russells deel van het team gepakt omdat het de enige bandenset was die beschikbaar was op dat moment. 'Zodoende verliet hij de pitstraat met een setje gemengde banden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties