Waar eerder vermoed werd dat AlphaTauri de AT02 relatief onafhankelijk van Red Bull Racing zou ontwikkelen, blijkt nu dat ze tóch onderdelen overnemen. Franz Tost heeft in gesprek met Motorsport-Magazin.com aangegeven dat ze wel degelijk bij de Oostenrijkse partners aangeklopt hebben, maar zoals eerder vermeld niet voor de achterkant van de Red Bull. Voorheen was dit jaarlijks wel het geval in Faenza.
'We hebben al een aantal onderdelen van Red Bull overgenomen', bevestigt de Oostenrijker ten overstaan van het Duitse medium. Over welke onderdelen het gaat, laat de AlphaTauri-teambaas niet los. Wel maakt hij bekend dat het niet om de achterkant van de bolide gaat, die AlphaTauri traditiegetrouw na het seizoen toegestuurd krijgt van Red Bull.
'We hebben dezelfde versnellingsbak als waar we vorig jaar mee reden. Ook hebben we aan de achterwielophanging niets veranderd. De hydraulica en dergelijken zijn allemaal hetzelfde als de bij de voorganger', vervolgt Tost, die daarmee gebruik van de achterkant van de RB16 uitsluit. Op andere gebieden worden er echter wel onderdelen gebruikt die ontwikkeld zijn in Milton Keynes. Haar eigen ontwikkelingstokens gaf AlphaTauri uit aan de neus van de bolide, die in 2021 vermoedelijk een stuk smaller zal zijn.
Tost pareert kritiek op werkwijze
Er wordt binnen de Formule 1 neergekeken op wat AlphaTauri doet. Alle renstallen kregen ontwikkelingstokens toegewezen, maar voor het overnemen van 2020-materiaal hoeft zo'n token niet ingezet te worden. Daarom zou het de teams die van deze werkwijze gebruik maken (zoals ook Aston Martin, bijvoorbeeld, red.) een oneerlijk voordeel opleveren.
Tost: 'Dat denk ik niet, want het gaat niet om nieuwe onderdelen. De onderdelen die wij nu gebruiken zijn niet opnieuw ontwikkeld. Ze zijn vorig jaar al ontwikkeld en gebruikt.' Omdat de teams die deze werkwijze hanteren technisch gezien dus met verouderd materiaal in actie komen, wordt dit door de vingers gezien door de FIA, ten faveure van onder meer AlphaTauri en Aston Martin.
Daarnaast is de AlphaTauri-topman van mening dat zijn renstal qua middelen lang niet op het niveau zit van de teams waar zij vandaag de dag mee strijden (lees: Renault, Ferrari, McLaren, Aston Martin). Zo'n enorm voordeel kan het volgens hem dus niet zijn, benadrukt hij: 'Renault is een fabrieksteam, ze hebben zó veel geld, mankracht en kennis dat zij qua ontwikkeling sowieso al twee of drie stappen voor zouden moeten liggen op ons.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties